یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
از «سید عزیز» تا «جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها»

سید حسن نصرالله در حمله جنایتکارانه عصر جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید. به مناسبت شهادت این شخصیت برجسته در این گزارش کتاب‌هایی که با موضوع حزب‌الله و رهبری سیدحسن نصرالله به چاپ رسیده‌، معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سید حسن نصرالله روحانی شیعه و سیاست‌مدار سرشناس لبنانی بود که از ۱۹۹۲، به‌عنوان سومین دبیرکل حزب سیاسی و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان فعالیت کرد. او در خانواده‌ای از شیعیان لبنان به دنیا آمد و تحصیلاتش را در صور به پایان رساند. مدتی به جنبش امل پیوست و پس از آن به حوزه علمیه‌ای در بعلبک رفت. او بعدها در مدرسه امل به تحصیل و تدریس پرداخت. نصرالله پس از تهاجم ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان به حزب‌الله پیوست که تازه تشکیل شده بود. در پی دوره کوتاه مطالعات دینی در ایران و پس از ترور سید عباس موسوی در سال ۱۹۹۲ به لبنان بازگشت و رهبر حزب‌الله شد. به مناسبت شهادت این شخصیت برجسته در این گزارش کتاب‌هایی که با موضوع حزب‌الله و رهبری سیدحسن نصرالله به چاپ رسیده‌اند، معرفی شده است.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

حزب‌الله و رهبری سید حسن نصرالله

ناشر: قدر ولایت

کتاب «حزب‌الله و رهبری سید حسن نصرالله» تالیف مصباح محجوب و ترجمه محمدرضا میرزاجان ابوامین از سوی موسسه فرهنگی هنری قدرولایت به چاپ رسید.

موضوع اثر حاضر، بررسی عناصر مهم رهبری سیدحسن نصرالله و نقش آن در پیروزی‌های حزب‌الله است. در این مجموعه به بیش از سی و پنج خصلت که سیدحسن را در رهبری حزب‌الله و پیشبرد اهداف آن موفق ساخته، اشاره شده است. در این کتاب، علت محبوبیت و جایگاه بالای سیدحسن نصرالله در لبنان و جهان عرب و کشورهای اسلامی، خصوصاً ایران، بررسی شده است. بر این اساس مطالب اثر در چهار فصل تدوین شده است. سرگذشت رهبران مقاومت اسلامی و تشکیل و منش و مشی حزب‌الله لبنان در فصل نخست ذکر شده است. فصل دوم به ویژگی‌های رهبر حزب‌الله و نقش آن در پیروزی‌ها اختصاص دارد. تلاش‌های سیدحسن نصرالله در عرصه جنگ روانی و آزادی اسرا از زندان صهیونیست‌ها محورهای دیگر پژوهش حاضر است.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

رهبری انقلابی سیدحسن نصرالله

ناشر: موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور

کتاب «رهبری انقلابی سیدحسن نصرالله رهبر جنبش حزب‌الله لبنان» تالیف آزیتا بیدقی قره‌بلاغ از سوی موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور به چاپ رسید.

کتاب حاضر به بررسی تأثیر عوامل شخصیتی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی بر ایجاد تصویری انقلابی از رهبر حزب‌الله لبنان به عنوان رهبری انقلابی با ویژگی‌های خاص و منحصربه فرد می‌پردازد. کتاب ضمن بررسی موضوع در چارچوب نظری تئوری رهبری از دیدگاه اندیشمندان غربی، به بررسی دیدگاه‌ها و نظریات آنان درباره ویژگی‌های رهبری از جمله رهبری انقلابی پرداخته و در ادامه ضمن تحلیل شرایط داخلی لبنان و تحولات منطقه مؤلفه‌های موجود در فرهنگ سیاسی شیعه و انقلاب اسلامی ایران را در تکوین ویژگی‌های انقلابی سید حسن نصرالله مورد بررسی قرار داده است.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

سیدحسن نصرالله انقلابی جنوبی

ناشر: معارف

کتاب «سیدحسن نصرالله انقلابی جنوبی» تالیف رفعت سید احمد و ترجمه اسماء خواجه‌زاده از سوی نشر معارف به چاپ رسیده است.

کتاب سید حسن نصرالله - انقلابی جنوبی نویسنده و اندیشمند مصری، دکتر رفعت سید احمد، مدیر مرکز بررسی‌ها و پژوهش‌های یافا است، در این کتاب زندگی‌نامه مجاهد بزرگ سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را بیان می‌کند و پس از آن به داستان صعود و پیروزی حزب‌الله و شاخه نظامی آن یعنی مقاومت اسلامی علیه دشمن صهیونیستی، آزادسازی جنوب از چنگال‌های صهیونیست و مزدوران آن به رهبری ژنرال آنتوان لحد می‌پردازد. در این کتاب داستان عبور لبنان از آتش‌های فتنه و جنگ داخلی به سوی فضای اتحاد و یکپارچگی در پناه حزب پیروز (حزب‌الله) نقل می‌شود. حزبی که در جنگ با اشغالگران که تحت حمایت قدرتمندترین نیروی نظامی جهان بوده و هست، اولویت‌ها را به خوبی آموخت و آموزش داد. این کتاب به مدارک مرحله بعد از ترور رفیق حریری و ابعاد توطئه‌های آمریکایی اسرائیل علیه سوریه و لبنان می‌پردازد و مهر تأییدی بر این مطلب است که حزب‌الله هنوز هم نوک پیکان مبارزه عربی و اسلامی علیه ارکان این توطئه‌ها است. نویسنده با ارائه تحلیلی دقیق دیدگاه سید حسن نصرالله را نسبت به فتنه بعد از ترور حریری نشان می‌دهد و بهانه‌های مبلغان شکست را بیان می‌کند؛ سیاستمداران و نویسندگانی که ستون پنجم امت و نمادهای نورانی خود که حسن نصرالله در قلب و پیشاروی همه آنان قرار دارد هستند. این کتاب در ده فصل و یک خاتمه و سه پیوست نویسنده و دو پیوست مترجم تدوین شده است: سید حسن نصرالله و حزب او، محیط شکل‌گیری حزب الله، سیدحسن نصرالله از دیدگاه معاصرین، تحقق آزادسازی به دست حزب الله، مفاهیم شهادت هادی حسن نصرالله، فقه پیروزی؛ دلیل پیروزی سید حسن نصرالله، حزب‌الله و زلزله ترور حریری، روشنفکران تیرانداز، دیدگاه نخبگان مصر درباره حسن نصرالله و حزب او، دیدگاه‌های سید حسن نصرالله در چالش‌های جدید، دلایل توطئه‌ها علیه سید حسن نصرالله و حزب‌الله و پیوست‌ها. در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم: «زمانی که سپاه درندگان به مردم حمله کرد و مقاومت آنان را ترور خواند و دینشان را خشونت‌آمیز، مقدسات مردم هتک شد و سرزمینشان اشغال؛ از میان آنان باید یک مرد انقلابی پیدا می‌شد. مرد انقلابی ما از جنوب بشریت، جنوب اسلام و جنوب عربیت سر برآورد؛ انقلابی معممی که برای مقابله با سپاه شمال اروپا و آمریکا و اسرائیل قیام کرد و نفخه تاریخ و روح حسین، که در کربلا با خون خود خضاب بست، از انقلابش به مشام می‌رسید. کربلا هنوز میان ما و در جهان معاصر ما زنده است و سید حسن نصرالله، این انقلابی معمم، می‌بایست بیاید تا قیام و عمامه باز با هم در فراز شوند و فصل تازه‌ای از عزت و کرامت و پیروزی و تن ندادن به خواری در دین و دنیا را رقم بزنند.»

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

پدر معنوی حزب‌الله

ناشر: شهید کاظمی

کتاب «پدر معنوی حزب‌الله» خاطرات و تحلیل‌های سیدحسن نصرالله درباره آیت‌الله بهجت گردآوری وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسید.

انقلاب اسلامی ایران که اوج تلاقی عرفان و حماسه بود محدود به مرزهای یاران نماند و مبارزه و مقاومت در برابر طاغوت به خارج از محدوده جغرافیایی کشور هم رسید. کیست که بتواند منکر موج معنویت و عشق به خدا در بین دلدادگان انقلاب در داخل و خارج از کشور شود؟ در این میان نقش روحانیان را در تقویت مبارزات خارج از کشور نباید نادیده گرفت و آیت‌الله بهجت یکی از بزرگ‌ترین آنها بود. سیدحسن نصرالله خاطرات و تحلیل‌هایی درباره ایشان دارد که هم جذاب است و هم خواندنی.

در گزیده‌ای از متن این کتاب آمده است: جناب سید شایعه مشهوری درباره آیت‌الله بهجت (ره) بود که ایشان به پیرمردها (تا چه رسد به جوان‌ها) مژده می‌دهند که دوران ظهور امام زمان (عج) را درک خواهند کرد. ولی وقتی از خود ایشان در این باره سؤال می‌شد ایشان انکار می‌کردند و مشخصاً می‌گفتند که وظیفه هر مؤمنی این است که منتظر ظهور باشد، چه جوان چه پیر. شما درباره این موضوع یا مشخصاً درباره خود این قضیه از حضرت آیت‌الله بهجت سؤال کرده بودید؟ جواب ایشان چه بود؟ -می‌خواستم به همین هم اشاره کنم. در دیدارهای اولی که به خدمت حضرت آیت‌الله مشرف می‌شدیم برادرانمان از ایشان می‌پرسیدند: «به نظر شما ظهور نزدیک است؟ فرج مولانا صاحب الزمان نزدیک است؟» مثل همۀ مومنین و شیعیان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) این آرزوی ما و غایت الآمال است. حضرت آیت‌الله همیشه امیدواری می‌داد، ولی وقت تعیین نمی‌کرد. این سیره، همان سیرۀ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. می‌گفت: «ان‌شاء‌الله فرج نزدیک باشد، رسیدن به آرزو نزدیک باشد، باید منتظر باشیم، باید کار کنیم.» ولی ما هیچ وقت، حتی یک بار، از ایشان نشنیدیم که وقتی را مشخص کنند. حتی تعیین وقت به‌صورت اجمالی و سربسته هم نداشتند. اینکه مثلاً بگویند در کوتاه مدت، در همین نزدیکی‌ها. نه، ابداً حتی این را هم نداشتند.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

زبور مقاومت

ناشر: چاپ و نشر بین‌الملل

کتاب «زبور مقاومت» تالیف محمد حسین بزی و مصطفی اللهیاری از سوی چاپ و نشر بین‌الملل به چاپ رسیده است.

کتاب «زبور مقاومت» سیری در زندگانی، مواضع و دیدگاه‌های سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان است که نگاهی ویژه‌ای هم به جنگ ۳۳ روزه و مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارد.

این اثر شش بخش دارد که در بخش اول، زندگی شخصی، تحصیلات، ازدواج، فرزندان و چگونگی شکل‌گیری شخصیت سیدحسن نصرالله بیان شده است. خواننده در این فصل از کتاب به‌طور مجمل درباره شرایط زندگانی سیدحسن نصرالله و دوره کودکی او، چگونگی آشنایی سید مجاهد با شخصیت و افکار امام موسی صدر و روند تحصیلات او در لبنان و عراق، چگونگی شکل‌گیری حزب‌الله و فعالیت‌های سیدحسن نصرالله پیش از ایجاد حزب‌الله و نقش او در دوران دبیرکلی سید عباس موسوی آشنا خواهد شد. در این بخش از کتاب خاطراتی منتشر شده که کمتر شنیده و گفته شده است و جذابیتی مضاعف را برای خواننده به‌همراه خواهد داشت. پایان این فصل از کتاب بخش کوتاهی از مصاحبه دبیرکل حزب‌الله با مجله «المجله» بازنشر شده است.

فصل دوم کتاب به بررسی ابعاد شخصیتی سیدحسن نصرالله می‌پردازد. در این فصل از کتاب نظر برخی از دوستان و حتی دشمنان سید مجاهد را درباره شخصیت او بیان می‌کند. در این بخش، تحلیل روزنامه یدعوت احرونوت عوفر شلیح و رون لیشم درباره جنگ ۳۳ روزه و دیدگاه مردم منطقه به سیدحسن نصرالله منتشر شده است و از نگرانی صهیونیست‌ها از همه‌گیر شدن این تفکر است که: «نصرالله اولین عربی است که عقب‌نشینی یک جانبه و بدون هیچ پیش‌شرط و دستاورد سیاسی را بر اسرائیل تحمیل کرد. این مرد به همگان درس چگونه به‌زانو درآوردن دشمن را آموخت».

بخشی از سخنرانی‌های مشهور و به‌یادماندنی سیدحسن نصرالله موضوع فصل سوم این کتاب ارزشمند است. در این بخش سخنان سیدحسن نصرالله به‎مناسبت‌های مختلف آورده شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در مراسم تشییع شهید سیدعباس موسوی، سخنرانی در سالگرد تأسیس جنبش حماس در سال ۲۰۰۰، سخنرانی در اولین کنفرانس قدس، سخنرانی در مراسم سیزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و… اشاره کرد.

فصل چهارم کتاب درباره شهادت فرزند ارشد سیدحسن نصرالله یعنی سیدهادی است که در آن نحوه شهادت سید هادی و چگونگی مطلع شدن سیدحسن نصرالله و همسر ایشان از شهادت فرزندشان بیان شده است. در این بخش علاوه بر اولین سخنرانی سیدحسن نصرالله بعد از اعلام شهادت فرزندش، سخنرانی مادر و همسر شهید هادی نصرالله درباره شهادت وی، پیام ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای و نامه دبیرکل حزب‌الله در جواب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز منتشر شده است.

کتاب زبور مقاومت در فصل پنجم پیام مقام معظم رهبری پس از آغاز جنگ ۳۳ روزه، پیام تبریک معظم‌له پس از پایان جنگ ۳۳ روزه، گفت‌وگوی نشریه مسیر دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی امام‌خامنه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله تحت عنوان «معادله نصر» و گفت‌وگوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی امام‌خامنه‌ای با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تحت عنوان «در میانه آتش» دربارۀ ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه را منتشر کرده است.

در بخش پایانی این کتاب تصاویری از حزب‌الله و سیدعباس موسوی و سید حسن نصرالله زینت‌بخش اثر شده است.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

چرا سوریه؟

ناشر: جمکران

کتاب «چرا سوریه؟» سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های سیدحسن نصرالله درباره سوریه با گردآوری و ترجمه سیدحسین مرکبی است که از سوی انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است.

کتاب ۱۵ فصل دارد و همه مطالبی که سید از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ درباره سوریه بیان کرده، با حذف مطالب تکراری، دربر می‌گیرد. این مباحث سیدحسن نصرالله پر از تحلیل، اخبار و تجارب است. یکی از این مصاحبه‌های درج شده در این کتاب، گفت‌وگویی است که جولین آسانژ، بنیان‌گذار و سردبیر سایت ویکی لیکس با سید انجام داده بود.

سید حسن نصرالله جنگ در سوریه را نه یک جنگ مذهبی که جنگ سیاسی می‌خواند. او درباره علت حمایت حزب‌الله از مواضع ایران در سوریه و همچنین حمایت از حکومت بشار اسد، می‌گوید که ما نه از حکومت بشار اسد که از تمامیت ارضی سوریه دفاع و حمایت می‌کنیم.

متأسفانه رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و موافق و مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی در موضوع سوریه، در سال‌های بحران نتوانستند تصویر واضح و همه‌جانبه‌ای از این واقعه ارائه دهند و و مساله تا امروز بیشتر در سکوت و ابهام پیش رفته است. مطالعه این کتاب می‌تواند تصویر روشنی از جنگ در سوریه را به مخاطبان ایرانی ارائه دهد.

«چرا سوریه؟» با روایت سید حسن نصرالله از کتاب خاطرات تونی بلر، سه سال پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود که بلر در آنجا از اراده جهان برای نابودی کشور – و نه حکومت – سوریه سخن گفته بود. کتاب، مراحل ورود نیروهای حزب‌الله، ایران و روسیه به نبرد سوریه و علت‌های آن را بیان می‌کند و از زمینه‌ها، انگیزه‌ها، هدف‌ها، پروژه‌ها، زمان‌بندی‌ها، طرف‌های درگیر، محدودیت‌ها، خط قرمزها، جایگزین‌ها، مسئولیت‌ها و حال و آینده سخن می‌گوید.

به باور سید حسن نصرالله آمریکا مسئولیت شکست خود در عراق را متوجه ایران و سوریه می‌دانست. سید در یک مصاحبه که در دوم آبان ۱۳۹۰ انجام داده می‌گوید که «مخالفان سوریه اغلب درباره فلسطین حرفی ندارند چون نمی‌خواهند آمریکایی‌ها را حساس کنند.» یا در جای دیگر سید گفته است: «به بشار اسد پیام دادند اگر همین امروز ضمانت بدهید رابطه‌تان را به ایران و جنبش‌های مقاومت قطع می‌کنید، بحران تمام می‌شود».

سید نقش کشورهای عربی در بحران سوریه را نیز به خوبی شرح می‌دهد. در یکی از گفتارهای سید در این کتاب می‌خوانیم: «از تفاوت‌های بزرگی که همه را به تفکر درباره آن فرا می‌خوانم این است که فرض کنیم این دولت‌های عربی هیچ ارتباطی با آمریکا، اسرائیل و غرب ندارند. آنها را بگذارید کنار. به دولت‌های عربی بگویید راه حل مساله اسرائیل چیست؟ می‌گویند راه حل سیاسی، راهی جز مذاکره نیست. گفت‌وگو و مذاکره با اسرائیل. خب سقف زمانی دارد؟ نه ندارد. چند وقت است در حال مذاکره هستند؟ ده‌ها سال. با اسرائیل اشغال‌گر غاصب قاتل بی‌عار، با آرامش کامل. روند صلحی عربی هست که پس از سال ۲۰۰۰ به وجود آمده و ما امروز در ۲۰۱۲ هستیم و بعضی هنوز پای میز مذاکره‌اند. کجایند؟ پای میز مذاکره! مشکل از طرف اسرائیل است نه عرب‌ها. ده‌ها سال با اسرائیل مذاکره می‌کنیم و راه حل همچنان حل سیاسی است. خب بیایید در سوریه نیز به حل سیاسی بپردازید. می‌گویند دیگر زمان نیست. دیگر دیر شده. چطور می‌شود؟ برای ما توضیح دهید برادران».

سید در ادامه همین گفتار این تناقضش را به خوبی تبیین می‌کند. چیزی که متأسفانه در رسانه‌های فارسی بازتاب درستی نداشته است. او گفته بود: «اصلا فرض کنید نظام سوریه مثل اسرائیل است. مگر در مقابل اسرائیل حل سیاسی، گفت‌وگو، مذاکره و سازش را نمی‌پذیرید؟ چرا در مقابل یک نظام عربی که نکات مثبت بسیاری و نکاتی منفی هم دارد حل سیاسی پذیرفته نیست؟ و زمان نیست و دیر شده؟ یک منطق به ما ارائه کنید. بنده به شما خواهم گفت منطق چیست. کسی به من نگوید سید تو در این موضع‌گیری داری اشتباه می‌کنی. نه، بنده موضع‌گیری احساسی نمی‌کنم. بعضی هم می‌گویند این وفاداری است. بله، این وفاداری است. ولی فقط وفاداری نیست. این برآمده از بینش، روش و مصلحت امت است. روزهایی خواهند رسید و خواهیم دید و از یکدیگر سوال خواهیم کرد. خب از رسیدن سلاح به مقاومت فلسطین و لبنان جلوگیری شد. به لبنان البته رسید ولی از ورود سلاح به فلسطین جلوگیری شد و قاچاقچیان محاکمه شدند. ولی در سوریه نه، عرب علناً کمک می‌کند. پول می‌دهند سلاح می‌فرستند تا سوریه‌ای‌ها همدیگر را بکشند. چرا؟ برای خدمت به چه کسی؟ برای چه کسی؟ برای دیدن چه کسی؟ می‌توانید بگویید؟ حقیقتا… این اصرار عربی، غربی، آمریکایی و اسرائیلی به درمان‌نشدن، کشتار و سرنگونی نظام سوریه، درنگ نمی‌طلبد؟»

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

نصرالله

ناشر: انتشارات عماد فردا

کتاب «نصرالله» تالیف محمدرضا زائری از سوی انتشارات عماد فردا به چاپ رسیده است.

این جزوه مختصر با این نیت فراهم شد که بخش‌های بعدی گفتگو - چنان که آقای نصرالله هم موافقت ضمنی خود را برای ادامه آن اظهار داشتند - بدان افزوده شود و کتابی کامل در بازشناسی و معرفی ایشان به دست دهد، لیکن شرایط اجتماعی و سیاسی لبنان و منطقه توفیق و فرصت تکرار گفتگو را فراهم نیاورد. برخی نزدیکان و دوستان ایشان هم سعی کردند ایشان را برای تکمیل این طرح راضی و ترغیب کنند اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و همچنان ایشان ترجیح داد به جای سخن گفتن از شخص دبیرکل به خود حزب‌الله یا شهدای مقاومت پرداخته شود. البته از کسی که سال‌هاست خود و خانواده‌اش هر لحظه زندگی طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند و در سخت‌ترین مرحله تاریخی منطقه و جهان سکاندار هدایت و رهبری جریان مقاومت اسلامی است نمی‌توان توقع داشت که حتا اگر بخواهد به راحتی فراغت و فرصت و امکان چنین گفتگوی شخصی را بیابد.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

سید عزیز

ناشر: یا زهرا (س)

کتاب سید عزیز: زندگی‌نامه خودگفته‌ی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان از سوی انتشارات یا زهرا (س) به چاپ رسیده است.

کتاب سید عزیز، حاصل ساعت ها گفت وگوی اختصاصی حمید داودآبادی با دبیرکل حزب الله لبنان در سال ۱۳۷۷ است که در آن سید حسن نصرالله، زوایای ناگفته زندگی خود را بازگو کرده است. بسیاری از خاطرات و گفته‌های منتشر شده در این کتاب، برای اولین بار است که ذکر می‌شوند. پیاده کردن نوارهای ضبط شده از سید حسن نصرالله و ترجمه متون از عربی به فارسی بر عهده علی‌رضا موحدی بوده است.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

از مقاومت تا پیروزی

ناشر: ذکر

کتاب «از مقاومت تا پیروزی» تالیف مسعود اسداللهی از سوی انتشارات ذکر به چاپ رسیده است.

در اثر حاضر تاریخچه پیدایش، رشد، عملکرد و دستاوردهای جنبش (حزب‌الله) لبنان از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۹ در سه فصل تدوین شده است. در فصل اول پیشینه تاریخی و اجتماعی (شیعیان در لبنان)، از زمان قیمومیت فرانسه بر لبنان (۱۹۴۳-۱۹۲۰) تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن در جنبش شیعیان لبنان، شرح داده می‌شود. فصل دوم مربوط به چگونگی (پیدایش حزب‌الله لبنان) است. از جمله مطالب این فصل عبارتند از: تهاجم ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان، انشعاب در جنبش امل، ورود ایران به صحنه لبنان، حزب‌الله انقلاب اسلامی در لبنان، شیعیان و حکومت امین جمیل، اعلام موجودیت حزب‌الله، امل و مقابله با حزب‌الله، جنگ اردوگاه‌ها، و جنگ امل علیه حزب‌الله.در فصل سوم عملکرد حزب‌الله لبنان پس از (پیمان طائف) تا سال‌های اخیر که مبارزات حزب‌الله به خروج اسرائیل از مناطق اشغالی لبنان انجامید شرح و بررسی شده است‌. گزیده‌هایی از مطالب این فصل چنین است‌: امضای پیمان طائف، کنگره اول حزب‌الله، حزب‌الله و کابینه جدید (۱۹۹۲)، ترور و ربودن رهبران حزب‌الله، جنگ ۱۶ روزه (۱۹۹۶)، سال‌های اوج‌گیری حزب‌الله، ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، منابع مالی حزب‌الله و پذیرش قطعنامه .۴۲۵ کتاب با سه ضمیمه شامل نامه سرگشاده حزب‌الله، متن سند پیمان طائف و گاهشمار وقایع، همچنین فهرست منابع و ماخذ به پایان می‌رسد.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها» تالیف سمیر الخام و ترجمه مریم‌السادات امیرشاکرمی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

موضوع این کتاب، تحلیل رویدادها و وقایع جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل در جولای سال ۲۰۰۶ است. نوشتار حاضر، با هدف ذکر جزئیات متعدد و ابعاد مختلف مقاومت قهرمانانه «حزب الله لبنان» و مدیریت هوشمندانه جنگ تدوین شده است. نگارنده در این اثر می‌کوشد، ضمن تحلیل وقایع جنگ سی و سه روزه و تجاوز نظامی آشکار رژیم صهیونیستی به لبنان با نگاهی عمیق، تمام آن‌چه را برای درک و استنباط اهمّ رخدادهای این جنگ لازم است، بررسی کرده و عواقب و پیامدهای جنگ مذکور را شرح دهد. وی در این راستا، ثابت می‌نماید که «حزب الله» با آمادگی برای جنگ با رژیم صهیونیستی و مدیریت صحیح و هوشمندانه جنگ، سران اسرائیل را دچار سردرگمی کرده و باعث پیروزی لبنان شد.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

قدرت نرم حزب‌الله

ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)

کتاب «قدرت نرم حزب‌الله» پیامدهای سیاسی و امنیتی جنگ ۳۳ روزه تالیف میثم شیروانی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

در تحقیق پیش رو ضمن بهره بردن از منابع تولید شده پیرامون جنگ ۳۳ روزه و پیامدهای آن در هر سه حوزه زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی سعی شده است در بعد سیاسی-امنیتی پیامدهای جنگ ۳۳ روزه در منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار بگیرد.

در این راستا ضمن بررسی پیشینه منازعه حزب‌الله و رژیم صهیونیستی بسترها و ریشه‌های جنگ ۳۳ روزه بررسی خواهد شد و سپس در پرتو آن پیامدهای جنگ ۳۳ روزه برای هر یک از طرفین و متحدانشان و همچنین تأثیر آن بر طرح‌ها و معادلات قدرت درون منطقه‌ای از جمله طرح خاورمیانه جدید و همچنین منازعه اسرائیل- فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

پشت صحنه سیاسی جنگ ۳۳ روزه

ناشر: انتشارات شهید کاظمی

کتاب «پشت صحنه سیاسی جنگ ۳۳ روزه» تالیف علی حسن خلیل و ترجمه وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است.

این کتاب درباره مقاومت لبنان در مقابل صهیونیسم است. نویسنده این روایت معاون سیاسی جنبش امل است. در طول جنگ و به دلیل قصد جدی صهیونیست‌ها برای ترور سیدحسن نصرالله، امکان اینکه دبیرکل حزب‌الله شخصاً مذاکرات را دنبال کند از دست رفته بود. در این فضا، وظیفه مذاکرات به دوش نبیه بری (رئیس جنبش امل و رئیس مجلس لبنان) افتاد که نزدیک‌ترین هم‌پیمان حزب‌الله به شمار می‌رفت. پس از مدت کوتاهی، به‌دلیل تنگ شدن عرصه بر سران مقاومت و از طرف دیگر، صلابت نبیه بری در مذاکرات به‌نفع مقاومت، سیدحسن نصرالله کلیۀ اختیارات مذاکراتی و تصمیم‌گیری از سوی حزب‌الله را به وی تفویض کرد.

راوی با توجه به سمتش، که معاون سیاسی بری بوده، در جریان جزئیات اتفاقات پشت صحنه سیاسی جنگ قرار داشته است. او حالا آنچه را که در آن عرصه رخ داده بود در این کتاب عرضه کرده است که روایتی کاملاً بکر از صحنه سیاسی جنگ ۳۳ روزه محسوب می‌شود.

سید عزیز و پدر معنوی حزب‌الله تا جنگ غافلگیری‌ها و تدبیرها

قدرت نرم نبرد نامتقارن

ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)

کتاب «قدرت نرم نبرد نامتقارن» تالیف ناصر شعبانی و اصغر افتخاری از سوی دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسید.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به آن شد تا نظم دو قطبی تعریف شده برای نظام بین‌الملل عملاً معنای خود را از دست بدهد و شاهد شکل‌گیری فرایندهای «ضد نظمی» باشیم که قدرت‌های به جای مانده از دوران جنگ را دچار بحران می‌ساخت. این فرآیند موجب شد تا نظریه «پایان تاریخ» و «برخورد تمدن‌ها» در آن زمان مطرح شود که غایت آنها، معرفی دشمن تازه‌ای به نام «بنیادگرایی» و «تروریسم» بود. در قالب این طرح تازه قرار بود فرهنگ و تمدن اسلامی به دشمن اصلی نظم بین‌المللی تبدیل شود و تروریسم پدیده‌ای بود که بزرگنمایی شد تا این تهدید واقعی جلوه داده شود: در نتیجه این راهبرد جدید، طیف متنوعی از نظریه‌های توجیهی برای مبارزه و کاربرد زور علیه بازیگران مسلمان تولید و عرضه شد، که به عنوان نمونه می‌توان به «تهدید نامتقارن» اشاره کرد. متعاقب این اقدام، دیدگاه‌های تازه‌ای برای مدیریت این دسته از تهدیدات تولید شد و شکل نوینی از جنگ‌ها شکل گرفت که به نبرد نامتقارن معروف هستند. این الگوی نبرد، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که به بازیگرانی که دارای توان نظامی کمتری هستند، امکان آن را می‌دهد تا در نبرد موثرتر ظاهر شوند. در این میان، حزب‌الله لبنان از جمله بازیگرانی است که توانسته است از این امتیاز بسیار بهره برده و تجاوز سنگین و همه جانبه اسرائیل غاصب را مهار و مدیریت کند. نگارندگان در کتاب حاضر، ضمن توجه دادن مخاطب به بنیادهای تئوریک نبرد نامتقارن، تلاش کرده اند تا با استفاده از الگوی پیشنهادی، به بازخوانی و تحلیل دو رخداد مهم، جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها