چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مجموعه غزل «تردید» رهسپار بازار کتاب شد

خراسان‌رضوی - «مجموعه غزل تردید» به قلم حمیدرضا نادری متخلص به نادر خراسانی، شاعر خوش‌نام خراسانی رهسپار بازار کتاب شد.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین زاده: مجموعه غزل تردید به قلم حمیدرضا نادری متخلص به نادر خراسانی، شاعر خوش‌نام خراسانی توسط نشر فصل‌پنجم رهسپار بازار کتاب شد.

این شاعر خراسانی که پیش‌تر کتاب‌هایی نظیر مجموعه شعر «امتداد عشق»، مجموعه غزل «حسرت های سنگین»، «مجموعه غزل سمت روشن ماه» و کتاب «عمیدالملک کندری» را از او خوانده‌ایم متولد سال ۱۳۴۳ در روستای باب الحِکَم از توابع شهرستان کاشمر است که بیش از یک دهه قبل به مشهد کوچ کرد. وقتی به بهانه چاپ «مجموعه غزل تردید» با او گفت‌وگو کردیم، گفت: همیشه وقتی شعر می‌نویسم که حال شعری داشته باشم و واژه‌ها در درونم به تکاپو بیفتند آن زمان است که کلمات مرتب به شکل شعر و موزون به ذهنم می‌آیند و سپس آن‌ها را با سرعت در ذهنم بررسی می‌کنم تا اینکه مصرعی دلچسب ذوق‌ام را انتخاب کنم.‌

وی افزود: آن موقع است که ابیات غزل یکی یکی می آیند اما وسواس دارم و هر بیتی را قبول نمی کنم، بیتی مورد قبولم من است که در سلاست و زیبایی و بکر بودن سرآمد باشد.

نادر خراسانی‌: گفت: وقتی قافیه‌ای را در بیت قرار می‌دهم حتماً باید صدای جفت شدن‌اش رابشنوم آن طور که تمام کننده باشد. من هرگز دوست ندارم شعر سست بگویم اصلاً اشعار سست به کارم نمی‌آید. دوست دارم شعرم داد و فریاد کند و شنونده را محسور کند مثل غزل اول مجموعه تردید و این بیت که می گوید:

پریشان کن همه مو را که ابر تیره برخیزد.. به جلد من فرو رفته است شیطان رجیم امشب

این استاد دانشگاه بیان کرد: موضوع غزل های من بیشتر مسائل اجتماعی، حدیث نفس، عشق و سیاست هستند، تمام درگیری‌های ذهنی‌ام همان در گیری‌های شخصی و جامعه است، از عشق گرفته که در بند مسائلی مانند رسوایی و بی پولی و سنت است تا بیان ترس از هنجار شکنی‌ها، دعوای عقل و دل در درون، تا توفان‌هایی که همواره از ذهن مردم در گذرند و یا هنوز آغاز نشده‌اند.

وی در مورد دیگر موضوعات اشعارش تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات شعر من در مجموعه تردید، نگرش به دنیا و مرگ است که انسان را برای خنده و گریه‌هایش بلاتکلیف می‌گذارد. گاهی آدم را به خرابی هل می‌دهد و گاهی درگیر خوشی‌های زودگذر می‌کند.

نادر خراسانی اظهار کرد: شعر من از شکستگی‌های دوستی، رخت بر بستن محب از دل‌ها، بیزاری از باورهای دروغین باستانی و آرزوهای ناتمام حکایت می کند، به عشق های سنتی گذشته طعنه می زند، از سویی از غم نان و ستم خان هم بی‌بهره نمانده است و در این راستا تا جایی پیش می رود که بزهکارهای جامعه را مد نظر قرار داده است.

این شاعر ادامه داد: شعر من سرنخ کودکی را هیچگاه گم نمی‌کند و تا موعد مرگ آن را همراه دارد، در شعر من گاهی مسیر حال تا گذشته به خط مار تعبیر می‌شود گاهی چشمه به چشم مار تشبیه شده و گاهی تنهایی به مار، در شعر من تضادها و پارادوکس‌ها به حرکت در می آیند، بهشت و جهنم هم در جریان است، شب و روز درگیر هم هستند، شیطان و فرشته خودنمایی می‌کنند، مردگان در شعر من سهم زندگی دارند و زندگان دیری است مرده‌اند و در نهایت زن در شعر من موجودی که کمتر از ساحر نیست.

حمیدرضا نادری در خصوص وزن غزل‌هایش بیان کرد: هیچ‌گاه در پی اینکه چه وزنی برای غزل‌هایم انتخاب کنم نبودم و هر وزنی به ذهنم رسیده انتخاب کرده‌ام. در مجموعه تردید از وزن‌های مفاعیلن مفاعیلن، مفاعلن فعلاتن، مفعول و مفاعیلن، فاعلاتن فاعلاتن، مستفعلن مستفعلن، مفعول مفاعلن، استفاده کرده‌ام. سبک شعری‌ام نزدیک به سبک هندی با نگاه نو غزل معاصر است.

او در ادامه یکی از غزل‌هایش را برایمان خواند:

سردی‌ام را ببخش ای بانو… از خیانت زیاد می‌ترسم
خشک خشکم مقابل آتش… روز آتش ز باد می‌ترسم

آشنای پل صراطم من… بارها سرنگون شدم از آن
رک بگویم حضورتان اما… از پل اعتماد می‌ترسم

بارها خورده سنگتان به سرم… بارها پیرهن دریده شدم
تازه ترک هوس نمودم من… از همین اعتماد می‌ترسم

بگذارید این سبکباری… چند روزی بماند ای بانو!
بار خود را به دوش خود بردم… از خران مراد می‌ترسم

قول‌ها داده‌ام ولی هر بار… زیر قول جدید زاییدم
پاک کردم گذشته را دیگر… گر بیارم به یاد می‌ترسم

به گزارش ایبنا؛ «مجموعه غزل تردید» به قلم حمیدرضا نادری متخلص به نادر خراسانی، با شمارگان ۲۰۰ نسخه با طراحی جلد محمد بیگی توسط نشر فصل‌پنجم، ناشر تخصصی شعر رهسپار بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها