یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
معرفی مجموعه «حیات وحش ایران» به نوجوانان ایرانی

مجموعه «حیات وحش ایران» اثر علی گلشن از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که توانسته نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در زمستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه «حیات وحش ایران» اثری به کوشش علی گلشن است که در قالب یک کتاب علمی، نوجوانان و علاقه‌مندان به حوزه محیط زیست را با زندگی حیوانات وحشی که در ایران زندگی می‌کنند، آشنا می‌کند.

عناوین کتاب‌های این مجموعه عبارت‌اند از: «گوزن زرد ایرانی»، «گرگ خاکستری»، «ببر هیرکانی»، «یوزپلنگ آسیایی» و «شیر آسیایی».

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هر جلد از این مجموعه را در ۶۸ صفحه مصور رنگی منتشر کرده است.

درباره کتاب «گوزن زرد ایرانی»:

گوزن زرد ایرانی با شاخ‌های زیبا و بدنی خالدار، یکی از کمیاب‌ترین گوزن‌های جهان است. همان‌طور که از نامش پیداشت، در جنگل‌ها و مناطق پردرخت ایران زندگی می‌کند. ایرانیان از هزاران سال پیش این گوزن را می‌شناختند و نقش آن را به عنوان جانوری زیبا و چالاک بر آثار خود می‌زدند. حال در کتاب «گوزن زرد ایرانی» از مجموعه «حیات وحش ایران» نوجوانان و جوانان با این جانور بیشتر آشنا خواهند شد.

درباره کتاب «گرگ خاکستری»:

خیلی از ما بدون آنکه گرگ‌ها را دیده باشیم یا آزاری از آن‌ها به ما رسیده باشد، از آن‌ها بدمان می‌آید. بعضی‌ها، گرگ‌ها را جانورانی بی‌رحم و خونخوار می‌دانند که به انسان‌ها حمله می‌کنند؛ اما بهتر است بدانیم که گرگ‌ها نقش مهمی در چرخه طبیعت دارند و جدِ یکی از بهترین دوستان ما، انسان‌ها، یعنی سگ‌ها هستند. در کتاب «گرگ خاکستری» از مجموعه «حیات وحش ایران» نوجوانان و جوانان با این جانور بیشتر آشنا خواهند شد.

درباره کتاب «ببر هیرکانی»:

ببرها به دلیل زیبایی، قدرت و رفتارهای جذاب‌شان، از محبوب‌ترین جانوران جهان به شمار می‌روند و در تقویم بین‌المللی، یک روز جهانی (۲۰ جولای) برای خودشان دارند؛ اما با همه توجهی که به ببرها می‌شود، روز به روز تعداد آن‌ها در طبیعت رو به کاهش می‌رود. اگر فکری به حال ببرهای باقی‌مانده در طبیعت نشود، امکان دارد که آن‌ها را هم مانند دیگر گونه‌ها در طبیعت برای همیشه از دست بدهیم. شاید از خودمان بپرسیم برای حفاظت از ببرها چه کاری می‌توانیم بکنیم؟ در پاسخ، می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین کارها، شناخت بیشتر ببرهاست. هرچه رفتارها و نیازهای آنان را بیشتر بشناسیم، بهتر می‌توانیم به حفاظت و بهبود وضعیت آنان کمک کنیم. کتاب «ببر هیرکانی» از مجموعه «حیات وحش ایران» اطلاعات بی‌شماری از این دست را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می‌دهد.

درباره کتاب «یوزپلنگ آسیایی»:

با اولین نگاه به این گربه خالدار متوجه بدنِ کشیده، دست‌ها و پاهای بلند، قفسه سینه پهن و کمر باریک آن می‌شویم. این ویژگی‌های خاص بدن فوراً ما را یاد یک قهرمان دو میندازد. قهرمانی که با سرعت ۱۱۰ متر بر ساعت سریع‌ترین دونده جهان است. یوزپلنگ‌ها سری کوچک، گوش‌هایی گرد، چشم‌هایی درشت، سبیل‌هایی نازک و کوتاه و دمی بلند دارند؛ اما آیا ویژگی یوزها در همین موارد خلاصه می‌شود؟ در کتاب «یوزپلنگ آسیایی» از مجموعه «حیات وحش ایران»، نوجوانان و جوانان اطلاعات بیشتری درباره این جانور به دست می‌آورند.

درباره کتاب «شیر آسیایی»:

در این کتاب، نخست ردپای شیر را در فرهنگ ایران دنبال می‌کنیم. سپس با اعضای گروه گربه‌های بزرگ و ویژگی‌های ظاهری، محل زندگی و پراکندگی «شیر آسیایی» آشنا می‌شویم. در ادامه، نکاتی درباره تغذیه، شکار و خلق‌وخوی شیرها می‌خوانیم و در پایان، با رفتارهای دوران تولیدمثل و فعالیت‌هایی برای بازگشت دوباره شیرها به ایران آشنا می‌شویم. این کتاب اطلاعات کاملی را درباره این جانور در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می‌دهد.

اطلاعات بیشتر:

مجموعه «حیات وحش ایران» اثر علی گلشن به کوشش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بهای هر جلد ۳۷ هزار تومان منتشر شده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده زمستان ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط