سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
شعر؛ پل ارتباطی عواطف و جامعه

کهگیلویه و بویراحمد-شاعر یاسوجی با تأکید بر اینکه شعر ابزاری برای درک و ارتباط عاطفی با جامعه است، به اهمیت دغدغه‌های شخصی و تأثیرگذاری شعر بر روحیه اجتماعی اشاره کرد.

حمید حسینیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، با اشاره به آغاز فعالیت‌های ادبی‌اش از سال ۱۳۸۷ گفت: من بیشتر در قالب‌های غزل و رباعی شعر می‌نویسم و موضوعات اشعارم متنوع هستند، که از اجتماعی و سیاسی تا عاشقانه و آیینی را در بر می‌گیرد.

وی همچنین به سه مجموعه شعر خود که نزدیک به چاپ هستند اشاره کرد و افزود: مجموعه‌ای از غزل‌های عاشقانه و اجتماعی، یک مجموعه رباعی و یک مجموعه با موضوع دفاع مقدس و آیینی منتشر کرده‌ام. همچنین در زمینه ادبیات پایداری، یک کتاب خاطره نیز زیر چاپ دارم.

حسینیان در ادامه تصریح کرد: نوشتن شعر برای من زمان خاصی ندارد و بخشی جوششی و بخشی کوششی است. به اعتقاد من، در کوششی هم می‌توان شعرهای بسیار خوبی خلق کرد. طبیعت، جامعه و وجود خویش، منابع مهمی برای شاعران هستند.

این شاعر بیان کرد: در ابتدای نوشتن، هر شاعری از بزرگان ادبیات تأثیر می‌پذیرد و به مرور زمان، با مطالعه و تمرین، سبک خاص خود را پیدا می‌کند. من نیز از شاعران معاصر مانند منزوی و بهمنی و شاعران کهن مانند سعدی تأثیر گرفته‌ام.

حسینیان درباره هدف شعر گفت: شعر در قدم اول خود یک هدف است و باید قوی و مخاطب‌پذیر باشد. پس از آن به این فکر می‌کنم که شعر چه وظیفه‌ای دارد و قرار است به چه موضوعی بپردازد.

این شاعر با اشاره به ارتباط عاطفی با مخاطب تأکید کرد: بخشی از تجربیات عاطفی انسان‌ها مشترک است و برای من این ارتباط متقابل بسیار مهم است.

وی همچنین درباره چالش‌های فعلی شاعران گفت: هزینه‌های چاپ و نشر کتاب و تأثیر فضای مجازی از جمله چالش‌های روز است. متون فراوانی به نام شعر منتشر می‌شوند که فاقد زیبایی‌شناسی هستند.

حسینیان در پایان تأکید کرد: شعر شاید بتوانم بگویم زندگی من است. نمی‌توان ساعت خاصی را به شعر اختصاص داد؛ شعر تا پایان عمر با شاعر همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها