دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
«رویای مردان ایرانی» در آستانه انتشار است

مریوان حلبچه‌ای از انتشار ترجمه خود بر رمان «رویای مردان ایرانی» نوشته ماردین ابراهیم در آینده نزدیک خبر داد.

مریوان حلبچه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه ماردین ابراهیم زاده سال ۱۹۷۴ در سلیمانیه کردستان عراق است، درباره این نویسنده توضیح داد: وی برای دو دهه ساکن شهر لندن بوده است. از او در مقام رمان‌نویس، شاعر، جستارنویس، مترجم و استاد دانشگاه تاکنون چندین رمان، مجموعه شعر و ترجمه منتشر شده و رمان «رویای مردان ایرانی» اولین اثر او در ادبیات داستانی است.

این مترجم با بیان اینکه این اثر سال ۲۰۰۸ از سوی موسسه چاپ و پخش سردم در سلیمانیه منتشر شد و مورد ستایش اکثر نویسندگان و منتقدان بزرگ کرد از جمله شاعران و نویسندگان جهانی مانند شیرکو بیکس، بختیار علی، شیرزاد حسن و بسیاری دیگر از چهره‌های برجسته قرار گرفت، افزود: در ستایش و تمجید از این رمان درخشان نویسندە نوظهور کرد نقدهای زیادی نوشته شد و برنامه‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری در رسانه‌های فرهنگی از روزنامه و مجله‌ها تا رادیو، تلویزیون و فضای مجازی برگزار شد تا جایی که بختیار علی، رمان‌نویس و متفکر بزرگ کرد، در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه کردسَت از او به‌عنوان «پدیده‌ای نوظهور در ادبیات مدرن کرد» یاد کرد. از رمان رویای مردان ایرانی به‌عنوان اثری شاخص، دارای روایت قدرتمند و تخیلی ناب با شخصیت‌پردازی‌های بی‌نقص و زبانی یاد شده است که خواننده را درگیر و با خود همراه و همسو می‌کند.

وی گفت: رویای مردان ایرانی اندک زمانی پس از انتشار بارها و بارها تجدید چاپ شد. نام نویسنده را بر سر زبان‌ها انداخت و خوانندگان و علاقه‌مندان بسیاری را برای ماردین ابراهیم به ارمغان آورد و خیل طرفدارانش بی‌صبرانه منتظر چاپ آثار بعدی نویسنده شدند.

حلبچه‌ای درباره موضوع این زمان توضیح داد: آغاز داستان رویای مردان ایرانی در روزگار معاصر انگلستان می‌گذرد و از آنجا به ایران، ترکیه و عراق می‌رود؛ شخصیت‌های اصلی رمان از شرق آسیا تا شرق اروپا، از غرب آسیا تا غرب اروپا را درمی‌نوردند، به‌ویژه کردستان عراق و کردستان ایران را، و رخدادهای چند دهه پایانی قرن گذشته میلادی و بازگشت به دوران دور اصفهان، خراسان، آناتولی و آربائیلو را روایت می‌کند. «اوفلیا» یکی از شخصیت‌های اصلی رمان پس از کشته شدن پدرش داخل مغازه‌ی خود توانایی تکلم و حرف زدن را از دست می‌دهد. او را به بیمارستان روانی می‌برند و مدت‌ها در آنجا می‌ماند و شروع به نوشتن داستان زندگی‌اش می‌کند. از گذشته‌های دور خانواده‌اش و زندگی اطرافیانش می‌گوید، جهان معاصر را به زمانه‌های دور سرزمین‌های شرقی پیوند می‌دهد، زیبایی‌های مشرق زمین را با زیبایی‌های مغرب‌زمین و شکست‌ها و سنگدلی‌های آن‌ها را با هم درمی‌آمیزد.

«رویای مردان ایرانی» اولین اثر ماردین ابراهیم است که به زبان فارسی منتشر می‌شود. این اثر در ۲۲۲ صفحه از سوی نشر چشمه عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها