پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
روایت را در کتاب‌ جست‌وجو و در سینما هنرمندانه روایت کنیم

تهیه‌کننده فیلم «۱،۲،۳» گفت: در سینما و ادبیات، روایت بخش اساسی کار است. بستر این روایت‌ها را باید در ادبیات و کتاب‌ها جست‌وجو کنیم. کتاب‌ها مکان مناسبی برای تکمیل روایت‌ها هستند و در سینما، ما این روایت‌ها را با زبان تصویر بازخوانی و بازآفرینی می‌کنیم. هنر و تخصص در بازآفرینی و ارائه به مخاطب نقش مهمی دارد.

داوود کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد وضعیت اقتباس سینمای کودک و نوجوان مطرح کرد: وضعیت اقتباس در فیلم‌های کودک و نوجوان به‌ویژه در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان، بسیار ضعیف است. بدون تعارف باید بگویم که این حوزه نیاز به توجه بیشتری دارد. اگر قرار باشد اقتباسی انجام شود، بهتر است از کتاب‌های خوب حوزه کودک و نوجوان استفاده کنیم. البته باید بررسی کنیم که آیا این کتاب‌ها قابلیت اقتباس موفق را دارند یا خیر و این‌که آیا این اقتباس می‌تواند ارتباط خوبی با مخاطبان بزرگسال هم برقرار کند.

وی در مورد اقتباس از کتاب‌ها مطرح کرد: در اقتباس، ما با روایت سر و کار داریم. در سینما و در ادبیات، روایت بخش اساسی کار است. بستر این روایت‌ها را باید در ادبیات و کتاب‌ها جست‌وجو کنیم. در واقع، کتاب‌ها مکان مناسبی برای کامل‌تر کردن این روایت‌ها هستند و در سینما، ما این روایت‌ها را با زبان تصویر بازخوانی و بازآفرینی می‌کنیم. در این میان، هنر و تخصص ما در بازآفرینی و ارائه آن به مخاطب نقش مهمی دارد.

تهیه‌کننده فیلم «۱،۲،۳» در مورد نقش کتاب در توسعه آثار فیلم‌سازان، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان افزود: کتاب‌ها در کیفیت زندگی و نگاه ما به مسائل تأثیر بزرگی دارند. وقتی اثری خلق می‌کنیم، بخش زیادی از دیدگاه و تفکر ما نسبت به موضوعات مختلف از زیست‌مان سرچشمه می‌گیرد، اما برای عمق بخشیدن به این زیست، کتاب‌ها بسیار مؤثرند. برای مثال، شاید شناخت ما از دنیای کودک و نوجوان به دوران کودکی خودمان محدود باشد، اما برای غنی‌تر کردن این شناخت باید کتاب بخوانیم. اگر کتابی دارای ساختار روایتی باشد، زندگی جدیدی را تجربه می‌کنیم و یک بار دیگر زندگی را از سر می‌گذرانیم. اگر هم کتابی پژوهشی باشد، به هر حال اطلاعات و عمق بیشتری به ما می‌دهد که در آثارمان هم تأثیر خودش را خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: من در سال‌های اخیر به تدریس رشته‌های سینما پرداخته‌ام. علاوه بر این، در تعداد زیادی از پروژه‌های کوتاه به عنوان مشاور کارگردان، مشاور پروژه یا مشاور فیلمنامه فعالیت داشته‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها