سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
تهران باید فرصت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان داشته باشد

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، بر پیش‌بینی دسترسی کودکان به فرصت‌های فرهنگی و هنری متناسب با نیازهایشان در شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصت و نهمین جلسه علنی شورا، ضمن گرامیداشت روز جهانی کودک این روز را فرصت مغتنمی برای توجه ویژه مدیریت شهری به نیازها و حقوق کودکان به‌عنوان شهروندان آینده‌ساز دانست و گفت: کودکان به‌عنوان قشری آسیب‌پذیر و در عین حال دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر، نیازمند توجه و حمایت ویژه در برنامه‌ریزی‌های شهری هستند.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند در حوزه کالبدی شهر دوستدار کودک بر توجه ویژه مدیریت شهری به ضرورت توسعه ابعاد غیرکالبدی این مفهوم تأکید کرد و افزود: از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه فعالیت‌های این حوزه با دبیری اداره کل آموزش‌های شهروندی قدردانی می شود. این اقدامات گامی مهم برای بهبود کیفیت زندگی کودکان در فضای شهری بوده و شایسته تقدیر است.

شمس احسان ادامه داد: با این حال شهر در حوزه کودک مفهومی چندبعدی است که علاوه بر جنبه‌های کالبدی، ساحت‌های غیرکالبدی مهمی نیز دارد که نیازمند توجه ویژه است. این ابعاد شامل مشارکت کودکان در تصمیم‌گیری‌های شهری، توسعه مهارت‌های شهروندی، ارتقای سلامت روان و اجتماعی کودکان، و تقویت حس تعلق آنها به شهر می‌شود.

به‌گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، متأسفانه با وجود این پیشرفت‌های کالبدی، شاهد کاستی‌های محسوسی هستیم که در حوزه‌های متنوعی قابل مشاهده است.

وی افزود: مشارکت کودکان در حوزه فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری محدود بوده و باید سازوکارهای رسمی برای شنیدن و اعمال نظرات آن‌ها وجود داشته باشد؛ همچنین دسترسی کودکان باید به فرصت‌های فرهنگی و هنری متناسب با نیازهایشان پیش‌بینی شود و برنامه‌های ویژه برای توانمندسازی آن‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله مهارت‌های زندگی و ارتباطی آن‌ها در نظر گرفته شود.

شمس احسان با بیان اینکه باید یک سیستم جامع برای حمایت از کودکان در معرض آسیب در محیط شهری وجود داشته باشد و فضاهای امن و مناسب برای بازی و تفریح کودکان به ویژه در مناطق کم‌برخوردار لحاظ شود؛ بیان کرد: به نیازهای خاص کودکان دارای محدودیت در برنامه‌ریزی‌های شهری توجه کافی نمی‌شود و ارائه خدمات بهداشتی و سلامت روان ویژه کودکان در سطح محلات محدود است. این کاستی‌ها می‌تواند منجر به عدم تحقق کامل اهداف شهر دوستدار خانواده و محدود شدن تأثیرات مثبت آن بر زندگی کودکان شود.

وی معتقد است عدم توجه به این ابعاد غیرکالبدی می‌تواند منجر به شکل‌گیری شهری شود که اگرچه از نظر فیزیکی برای کودکان مناسب است، اما در تأمین نیازهای عاطفی، اجتماعی و روانی آن‌ها ناکارآمد است. این امر می‌تواند به نوبه خود باعث کاهش حس تعلق کودکان به شهر شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهردار تهران انتظار می‌رود دستور تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه ابعاد غیرکالبدی شهر دوستدار کودک و خانواده را صادر کند. این برنامه باید شامل راهکارهایی برای افزایش مشارکت معنادار کودکان در تصمیم‌گیری‌های شهری، ارتقای مهارت‌های شهروندی، و تقویت سلامت روان و اجتماعی کودکان باشد.

شمس احسان همچنین خواستار ارائه طرحی برای ارتقای سلامت روان و اجتماعی کودکان در فضای شهری، با تمرکز بر ایجاد فرصت‌های تعامل اجتماعی و توسعه مهارت‌های ارتباطی، شد.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود گزارش مشروح و مستند از اقدامات صورت پذیرفته و نتایج حاصله، به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها