یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
دستگاه‌های دیپلماسی شرق و غرب جهان در دوران کنونی

کتاب «مدیترانه در دیپلماسی» از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد. این اثر تلاشی است برای به تصویر کشیدن دستگاه‌های دیپلماسی شرق و غرب جهان در دوران مذکور و میراثی که از آن دوران برای ما بر جای مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «مدیترانه در دیپلماسی» با عنوان فرعی تجزیه و تحلیل جامعی از تاریخ روابط دیپلماسی کارولنژی- عباسی و اموی (اندلس) -بیزانسی تالیف میلاد صادقی از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد.

همواره مقطعی طلایی از تاریخ زندگانی بشر وجود داشته که مورد غفلت قرار گرفته است. از جمله این دوره‌ها دوره طلایی دیپلماسی میان شرق و غرب جهان قرون وسطا است؛ زمانی که حکومت‌هایی چون کارولنژیان با ویژگی‌هایی کاملاً متفاوت ولی منافع مشترک با حکومتی چون عباسیان در شرق شاهکار دیپلماسی خلق می‌کردند و امویان اندلس و امپراتوری بیزانس در سطوح مختلفی چون مسائل علمی، نظامی و سیاسی مشارکت می‌کردند. در واقع تمامی این مشارکت‌ها نتیجه به کارگیری دستگاه‌های دیپلماسی در هر دو طرف بود.

در بررسی این روابط دو نکته بسیار حائز اهمیت است: نخست اینکه مدیترانه مانند نقطه اتصال منافع تجاری سیاسی و نظامی این حکومت‌ها عمل می‌کرد و آنان را ناچار به ایجاد این روابط کرده بود. بنابراین نقش کلیدی دریای مدیترانه را نباید از یاد برد. دوم ابعاد گسترده و قابل توجه این روابط است که می‌توان از آن به عنوان مقطعی طلایی در تاریخ جهان یاد کرد. اما با این همه این موضوع مهم هرگز نه در ایران و نه در غرب به طور جامع مورد توجه قرار نگرفته است و منابع، استاد و پژوهش‌های گذشته در این رابطه بررسی نشده‌اند. بنابراین این پژوهش در حد امکان سعی کرده است که تمامی این مسائل را در نظر بگیرد و پژوهشی جامع ارائه دهد. این اثر تلاشی است برای به تصویر کشیدن دستگاه‌های دیپلماسی شرق و غرب جهان در دوران مذکور و میراثی که از آن دوران برای ما بر جای مانده است.

کتاب «مدیترانه در دیپلماسی» با عنوان فرعی تجزیه و تحلیل جامعی از تاریخ روابط دیپلماسی کارولنژی- عباسی و اموی (اندلس) -بیزانسی تالیف میلاد صادقی با ۱۶۵ صفحه و بهای ۱۸۰ هزار تومان از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها