سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
اندیشه‌های شاهنامه فردوسی به جغرافیای خاص محدود نیست

مرکزی– عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی ایران گفت: شاهنامه فردوسی به جغرافیا خاص محدود نمی‌شود، دربرگیرنده زمان مشخص نیست. همه می‌توانند از این اثر ادبی به فراخور نیاز خود بهره بگیرند و در نهایت خطاب به همه انسان‌های کره زمین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، قدمعلی سرامی در ویژه برنامه «حرف حساب شاهنامه» که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش شهرستان دلیجان برگزار شد با اشاره به اینکه همه می‌توانند از این اثر ادبی به فراخور نیاز خود بهره بگیرند، افزود: فردوسی را می‌توان ازجمله بزرگانی دانست که متعلق به همه جهانیان است و جالب است که بدانید ترجمه شاهنامه از همان قرن پنجم آغاز شد.

سرامی افزود: نخستین ترجمه شاهنامه به زبان عربی به کوشش شاعری عرب بود؛ سپس شاعری عرب‌زبان و اصفهانی به‌نام «الفتح‌بن علی البنداری» مجدد آن را به عربی برمی‌گرداند و طی قرن‌های بعدی به زبان‌های متعددی ترجمه می‌شود.

اندیشه‌های شاهنامه فردوسی به جغرافیای خاص محدود نیست

وی ادامه داد: از همین رو امروز می‌بینیم که شاهنامه به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، بلغاری و حتی استونیایی که تعداد کمی به آن صحبت می‌کنند هم ترجمه شده است.

عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی ایران ادامه داد: نکته جالب توجه اینجاست که شاهنامه، رباعیات خیام نیست که حجم کمی داشته باشد، شاهنامه دربردارنده تمام لوازم مورد نیاز بشر برای آرامش و سلامت روحی ست. آنجا که می‌گوید «بی‌آهو کسی نیست اندر جهان / چه در آشکار و چه اندر نهان» بی‌آهو در اینجا به معنای عیب و ایرادی است، یعنی کسی را نمی‌توان یافت که بی‌عیب باشد و توجه به همین نکته کمک بسیاری خواهد بود که گمان نکنیم حرفمان، حرف اول و آخر است و ممکن است همه ما به خطا برویم.

این شاهنامه پژوه و نویسنده خاطرنشان کرد: فردوسی حتی در توصیف انسان در انتهای داستان اسکندر، با آسمان سخن می‌گوید و گلایه از افلاک دارد که آسمان می‌گوید: «تو از من به هر باره‌ای برتری / روان را به دانش همی‌پروری» یعنی ای انسان تو می‌توانی بر دانش خود بیفزایی و روح خودت را ارتقا ببخشی درحالی‌که من آسمان قادر به تغییری نیستم.

اندیشه‌های شاهنامه فردوسی به جغرافیای خاص محدود نیست

سرامی اضافه کرد: مصداق این گفته فردوسی در تفاوت انسان‌های امروز با یک‌صد سال قبل به‌وضوح مشهود است، فردوسی شاهنامه را با توجه به چنین نکات ارزشمندی نوشته است. همان‌طور که فردوسی هم در شاهنامه گفته، انسان کلید همه قفل‌های آفرینش است، درست مانند شرایط امروز جهان و تلاشی که متخصصان برای کشف درمان کرونا انجام می‌دهند که تحقق آن ما را به‌سوی گشایشی دیگر راهنمایی می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: شاهنامه دربردارنده بزرگ‌ترین اندرزهایی ست که تاریخ به یادمی‌آورد، اندرزهایی که به انسان برای برخورداری از زندگی بهتر یاری می‌رساند؛ ای‌کاش از آن بهره ببریم و به‌سوی برخورداری از جهانی مملو از آرامش گام برداریم.

سرامی خاطرنشان کرد: مخاطب فردوسی در این اثر سترگ تنها ما ایرانیان نیستیم؛ او از نکات و مسائل بسیار ارزنده‌ای گفته که خطاب به همه انسان‌های کره زمین است. نه‌تنها به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شود بلکه حتی دربرگیرنده زمان مشخصی هم نیست

اندیشه‌های شاهنامه فردوسی به جغرافیای خاص محدود نیست

به گزارش ایبنا، نشست زمزمه پارسی با اشاره به اشعار و اندیشه‌های های سعدی، فردوسی، حافط، خیام مولانا و کارگاه داستان نویسی با هدف آشنایی علاقمندان با انواع ساختار داستان و… از برنامه های جنبی ویژه برنامه «حرف حساب شاهنامه» دلیجان بود.

ویژه برنامه «حرف حساب شاهنامه» به همت انجمن با حافظ دلیجان و مشارکت شهرداری، آموزش و پرورش، اداره ارشاد و کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان با حضور جمعی از شاعران، پیشکسوتان حوزه ادبیات، نویسندگان، علاقه‌مندان به حوزه ادبیات و مسئولان محلی برگزار شد.

اندیشه‌های شاهنامه فردوسی به جغرافیای خاص محدود نیست

قدمعلی سَرّامی (زاده ۸ بهمن ۱۳۲۲ در رامهرمز)، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه‌ی زبان فارسی و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است. او یکی از پنج استاد برتر شاهنامه‌پژوه ایران به انتخاب نخستین دوره‌ی جایزه‌ی پژوهش پروفسور آقابزرگ در سال ۱۳۹۰ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها