چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
آیین بزرگداشت روز حافظ برگزار می‌شود

بوشهر – آیین بزرگداشت روز حافظ با حضور شاعران و حافظ‌خوانان جنوبی به همت سازمان مردم‌نهاد «نیمدری سبز» در کلبه فرهنگ و هنر بندر گناوه برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبز به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این آیین با حضور شاعران و حافظ‌خوانان هم‌استانی ساعت ۲۰ روز پنجشنبه، ۱۹ مهر برگزار می‌شود. در بخشی از این مراسم از کتاب «اهل خور؛ قاب‌هایی از زندگی بر دریای پارس» اثر مجید مظفری، عکاس گناوه‌ای رونمایی خواهد شد.

محمد مظفری در ادامه در خصوص اهمیت روز حافظ بیان کرد: روز بزرگداشت حافظ از جمله روزهایی است که میزان توجه مردم ایران‌زمین را به شعر و ادبیات فارسی بیشتر نمایان می‏کند. البته چون روز حافظ هم مثل مناسبت‌های مشابه متولی خاصی ندارد یا بهتر بگوییم که هیچ نهاد دولتی خود را موظف به برنامه‎ریزی برای بزرگداشت این روز نمی‌داند، خیلی از ظرفیت‌های فرهنگی که به‌واسطه حضور حافظ در این سرزمین در حوزه فرهنگ و هنر ایران به وجود آمده، ناشناخته مانده‌است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم در مرتبط کردن مردم به شعر کلاسیک ایران، فرهنگ عامه است، افزود: ارتباط دوسویه‌ای که اکنون میان دیوان حافظ و مردم ایجاد شده، از طریق فرهنگ عامه محقق شده است؛ چراکه حافظ در بسیاری از اشعارش از فرهنگ عامه استفاده کرده و همین باعث شده شعر حافظ، جدا استحکام و زیبایی ادبی، مردمی شود؛ ابیاتی که با گوش هر انسانی آشنا می‌آید در هر سنی و با هر طبقه اجتماعی و این نکته روشنی برای تبیین چرایی ارتباط دوسویه مردم و حافظ است.

نویسنده کتاب «بوشهر؛ سرزمین آیین و مراسم» با اشاره به اینکه شعر حافظ شعری فراگیر است، تصریح کرد: هر علاقه‌مندی با هر دیدگاهی می‌تواند با شعر او ارتباط برقرار کند و تمایلات درونی‌اش را از شعر او بگیرد و به همین دلیل است که یکی از ویژگی مهم شعر حافظ را تاویل‌پذیری می‌دانند. این ویژگی موجب شده طی قرن‌ها آنقدر حافظ و شعرش با مردم مانوس شود که ایرانی‌ها دیوان حافظ را عزیز و مقدس بشمارند.

مظفری با اشاره به نقش مهم حافظ در پیوند دادن مردم امروزی به ادبیات کلاسیک تاکید کرد: نزدیکی مردم به حافظ، علاقه مردم را به شعر کلاسیک تشدید کرده است. دیوان حافظ در روزگاران گذشته هم بسیار مورد توجه بوده تا جایی که یکی از منابع اصلی مکتب‌خانه‌ها را که همان مراکز آموزشی سنتی بوده، تشکیل می‌داده است.

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد «نیم‌دری سبز» در خصوص حضور حافظ در میان مردم بوشهر گفت: استان بوشهر از جمله مناطقی است که ارتباط مردم عادی آن با شاعران کهن پارسی بسیار پررزنگ است و همین ارتباط موثر باعث پیدایش آیین‌هایی مثل مثنوی‌خوانی، نظامی‎خوانی، شاهنامه‌خوانی، خیا‎م‌خوانی و حافظ‌خوانی در جامعه بوشهر شده است. در این میان، شاید آیین حافظ‌خوانی مهم‌ترین و برجسته‎ترین یادگار این ارتباط پررنگ باشد؛ آیینی که برآمده از نشست‌ها و گعده‌های شبانه مردم کوچه و بازار است.

مظفری تاکید کرد: حافظ‌خوانی از آیین‎های مهم استان بوشهر است که می‌توان آن را در حوزه موسیقی عامه مورد برسی دقیق قرار داد. این آیین از آیین‌های موسیقایی محفلی استان بوشهر است که به‌واسطه مردمی بودن آن بعد از گذشت سال‌ها بدون هیچ خدشه‌ای به نسل‌های جدید این دیار منتقل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها