شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
«درس گفتارهایی دربارۀ داستایفسکی»؛ خوانش دقیق آثار نویسنده روس با نظر به زندگی و زمانه او

هدف این درس گفتارها خوانش دقیق آثار نویسندۀ روس با نظر به زندگی و زمانۀ اوست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «درس گفتارهایی دربارۀ داستایفسکی» (۲۰۲۰) واپسین اثر پروفسور جوزف فرانک است که متعاقب مرگ او و به همت مارینا برودسکایا و مارگوریت فرانک منتشر شده است: مؤخره‌ای بر حیات فرهنگی و پربار استاد بازنشستۀ دانشگاه‌های استنفورد و پرینستون که چند دهه از عمر خود را صرف نگارش زندگی نامۀ ادبی انتقادی فیودور داستایفسکی در پنج جلد کرد، اثر سترگی که نام او را بر تارک حلقۀ داستایفسکی‌پژوهان جهان قرار داد.

هدف این درس گفتارها خوانش دقیق آثار نویسندۀ روس با نظر به زندگی و زمانۀ اوست، پلی از اوضاع فرهنگی و انتقادی قرن نوزدهمِ روسیه به قرن حاضر، از بستر تاریخی و سیاسی و اجتماعی عصری که او در بطن آن می‌زیست تا عصری که ما در آن زندگی می کنیم.

جوزف فرانک (زاده ۶ اکتبر ۱۹۱۸ – درگذشته ۲۷ فوریه ۲۰۱۳) یک پژوهشگر ادبی آمریکایی و متخصص برجسته زندگی و آثار فئودور داستایوفسکی، رمان‌نویس روسی بود. زندگی‌نامه پنج جلدی فرانک از داستایوفسکی اغلب در میان زندگی‌نامه های ادبی اصلی قرن بیستم ذکر شده است.

داستایفسکی یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی قرن نوزدهم است چراکه لابه لای خطوط کتاب‌هایش به شکلی حکیمانه درس‌هایی در باب زندگی به ما آموخته است که از رنج انسانی نشئت می‌گیرد. او با واکاوی زندگی انسانی آثاری از خود به یادگار گذاشته که نقطه عطفی است برای زندگی بشریت. او به زیبایی نشان می‌دهد که تاثیرات اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی به شکلی ویژه بر رفتار انسانی تاثیر می‌گذارد.

زندگی و آثار داستایفسکی، مجموعه‌ای غنی از نگرش در مورد وضعیت انسان است. تا جایی که برخی از پژوهشگران وی را پدر بازتاب روانکاوی در رمان‌های قرن نوزدهمی می‌دانند. این نویسنده روسی با کاوش در رنج انسانی، رویارویی انسان با جهان خلقت، خوشبختی، ایمان، انزوا، گناه، اراده آزاد، اخلاق، تاثیر اجتماع بر فرد و جست‌وجوی حقیقت درس‌هایی عمیق به ما می‌دهد که تا امروز مورد استفاده و بحث هستند. درس‌هایی است که ما را وادار می‌کند خود را به چالش بکشیم. در این حالت با پیچیدگی‌های زندگی در دنیای مدرن انعطاف بیشتری به خرج داده و با ژرف‌نگری به حل مسائل مختلف می‌پردازیم. وقتی با خرد داستایفسکی درگیر می‌شویم، به درک بهتری از جهان خلقت و خود می‌رسیم و وجودی معنادار پرورش می‌دهیم. حال متوجه می‌شویم که ارتباطی جداناشدنی میان آموزه‌های داستایفسکی وجود دارد که شاهدی است بر قدرت دگرگون‌کننده ادبیات و تامل فلسفی برای جهت‌یابی معضلات اخلاقی و وجودی که در عصر مدرن تجربه می‌کنیم.

کتاب درس گفتارهایی دربارۀ داستایفسکی توسط نشر ثالث در ۳۴۹ صفحه و به بهای ۲۷۲ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها