سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
۱۳ پژوهشگر شاهرودی در فهرست برترین‌های جهان قرار گرفتند

سمنان- نام ۱۳ پژوهشگر از دانشگاه صنعتی شاهرود در زمره پژوهشگران پر استناد دو درصد برتر جهان در سال جاری به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شاهرود، بر اساس فهرست پژوهشگران ایرانی پراستناد دو درصد برتر دنیا در دوره یک ساله که مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) آن را منتشر کرده است، نام ۱۳ پژوهشگر از دانشگاه صنعتی شاهرود به چشم می‌خورد.

این پایگاه در هر نسخه، دو فهرست از پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان را منتشر می‌کند. تفاوت این دو فهرست در بازه زمانی استنادهای تحلیل شده است: در یکی از فهرست‌های اعلام شده، بازه زمانی استنادهای دریافتی یک ساله است و در فهرست دیگر، بازه زمانی استنادهای دریافتی از سال ۱۹۹۶ به بعد در نظر گرفته می‌شود.

در این گزارش فهرست پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر ایران و کشورهای اسلامی بر اساس عملکرد استنادی یک ساله آمده است. بر اساس همین گزارش ۱۲ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود جزو دانشمندان پراستناد دو درصد برتر دنیا در بازه استنادی سال ۱۹۶۶ تاکنون هستند.

اسامی دو درصد پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شاهرود دراین فهرست عبارتند از: محمدحسین احمدی، ماشاءالله رضاکاظمی، حسن حسن آبادی، اکبر ملکی، محمد عطائی، دکتر علیرضا ناظمی، علیرضا الفی، محمدمهدی فاتح، حمید حسن پور، محمدجعفر مولایی، رضا طاهریان، اصغر عزیزی.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در شاهرود گفت: مؤسسه آی اس سی یا همان پایش علم و فناوری جهان اسلام هر ساله آخرین یافته‌های علم‌سنجی برگرفته از منابع و مراجع معتبر مختلف را تحلیل و گزارش می‌کند.

احمد فاضل زاده بیان کرد: یکی از این گزارش‌ها، بر پایه آخرین یافته‌های پروژه مشترک الزویر و گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد که به «فهرست دانشگاه استنفورد» معروف شده است انجام می‌شود این گروه در چند سال اخیر، با تحلیل داده‌های پایگاه اسکوپس بر اساس روش‌شناسی ویژه‌ای، اقدام به شناسایی و ارائه فهرستی از پژوهشگران پراستناد برتر جهان در یک پایگاه اطلاعاتی کرده‌اند.

وی افزود: روش‌شناسی ابداع شده، مبتنی بر مجموعه‌ای از سنجه‌های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تاثیر استنادی پژوهشگران در رشته‌ها و حوزه‌های علمی مختلف است و آنان با ترکیب این سنجه‌ها، شاخصی به نام «شاخص استنادی مرکب» را ابداع و در مقاله سال ۲۰۱۶ خود معرفی و محاسبه کرده‌اند و این شاخص مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی، جایگاه (الگوی هم‌نویسندگی) و شاخص هرش نویسندگان بیان می شود.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: تازه‌ترین بروزرسانی این پایگاه در مهر ماه ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴) منتشر شده است. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای بروندادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس، نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند معرفی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها