سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کشتی بخشی از هویت ملی ما است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کشتی تنها یک ورزش نیست بلکه بخشی از هویت ملی ما است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رضا صالحی امیری در رونمایی کتاب پهلوان باشی گفت: قهرمانان کشتی با قهرمانی خود به مردم ایران زمین حرارت و شور دادند. از همه این قهرمانان به نوبه خود برای این غرور آفرینی‌ها سپاسگزارم. همه قهرمانانی که امروز در این سالن جمع شدند، نتیجه هنر علیرضا دبیر است و آنچه او در ورزش کشتی خلق کرد در تاریخ کشتی ایران ماندگار خواهد شد. این هنر مدیریت او در فدراسیون کشتی می‌تواند برای مدیران ما درس اموز باشد. من امروز که در این محفل بودم این حس را گرفتم که علیرضا دبیر می‌تواند ۵۰ سال آینده ایران را بینند.

او افزود: به نظر من کشتی فراتر از یک تشک و یک مدال است این کشتی هویت ملی ایرانیان است. خلاصه کردن کشتی در یک مدال شاید روایت ناقص از این هنر ملی ماست. وقتی کشتی هویت‌سازی می‌شود که در سکوی پهلوانی اوج می‌گیرد و در اینجاست که قهرمان شکل می‌گیرد و برای ما ارزشمند است.

کشتی بخشی از هویت ملی ما است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: ما موزه کشتی را دیدیم که بسیار ارزشمند است و ما هم در تکمیل و ثبت آن کمک خواهیم کرد. ما باید برای جوان امروز الگوسازی و اسطوره معرفی کنیم. چگونه از تختی به عنوان اسطوره یاد می‌کنیم حالا باید از برزگر، حیدری، رنگرز و.. هم که قهرمانان ما هستند، به عنوان پهلوان یاد کنیم.

صالحی امیری گفت: پهلوانان ما حاملان فضیلت و معرفت هستند و اگر امروز جامعه دچار بعضی مشکلات است چون از ریشه معرفت و فضیلت خودش دور شده است. خدا را شکر که در یک گوشه از جغرافیا جمعی از قهرمانان گرد آمدند که نماد غرور ملی ما هستند. آنها از مونترال تا پاریس برای ما غرورآفرینی کردند. هر چند آنها پس از قهرمانی به پهلوانی می‌رسند و ملت ایران از آنها به عنوان اسطوره یاد می‌کنند.

تلاش برای ثبت زندگی شهدای کشتی

همچنین در ادامه مراسم، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی گفت: درباره جناب وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی در زمان حضور در کمیته المپیک نگاه خاصی به کشتی داشت و به ورزش کشتی کمک زیادی کرد. من اعتقاد دارم که افرادی زحمتکش و دوستدار کشتی باید در کنار این ورزش بمانند فارغ از این‌که به چه جناح سیاسی گرایش دارند.

او افزود: ما ۱۵۰۰ شهید کشتی‌گیر شهید داریم. برای این شهدا تا کنون هفده کتاب چاپ شده و چهل کتاب در دست انتشار داریم. همزمان که در حال انتشار کتاب‌های شهدای کشتی‌گیر هستیم درصدد آماده کردن کتاب‌های قهرمانان المپیکی کشتی هستیم که نماد قهرمانی در جامعه هستند. از این میان برخی هم به ویترین کتاب‌فروشی‌ها رفت. این کتاب‌ها برای فرهنگ ماست.

رئیس فدراسیون کشتی اظهار کرد: من اکنون در صندلی رئیس فدراسیون کشتی هستم اما برخی اگر با من مشکل دارند، به خاطر کشتی بیایند و خاطرات‌شان را بگویند تا ثبت شود. وظیفه من این است که به قهرمانان احترام بگذارم، اگرچه با آنها در مسائلی اختلاف‌نظر داشته باشم. چون آنها قهرمانان کشتی هستند و باید در فدراسیون تکریم شوند.

علیرضا دبیر گفت: در کتاب «پهلوان‌باشی»، درباره چهل فرد که در کشتی تاثیرگذار بودند، از جمله هادی عامل، منصور برزگر، برادران خادم، بهروز یاری و … گردآوری شده است، این قسمت دوم کتاب است که قسمت‌های بعدی آن هم مانند وعده صادق منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: یکروز به منصورخان برزگر گفتم همکاری کند تا خاطراتش ثبت شود در زمانی که خودش حضور دارد. چون اگر این کار را نکند، فردا شخصیت دیگری از او می‌سازند، چنان که امروز تختی را به شکل دیگری تفسیر می‌کنند، اما تختی این‌گونه نبود. او فرد شوخی بود و مذهبی. تختی کربلا هم رفت، این‌طور نبود که دائم در حال کار باشد. او زندگی عادی هم داشت. بزرگان کشتی در اینجا هستند، کسانی که او را دیده بودند.

رئیس فدراسیون کشتی اظهار کرد: به نظرم کار صالحی امیری را در بخش ثبت تاریخ شفاهی قهرمانان کشتی باید ادامه دهیم و تاریخ شفاهی چهره‌های مطرح کشتی را ثبت و ضبط کنیم. جناب صالحی امیری زمانی در کمیته المپیک حضور داشت یک جمله به یادماندنی ورد زبانش بود که کشتی تنها یک ورزش نیست بلکه جزئی از فرهنگ ماست. به نظرم باید در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی کشتی فعال باشیم و خاطرات قهرمانان کشتی را تا زمانی که زنده هستند، دربیاوریم. الان باید خاطرات فردین را در عرصه کشتی را منتشر کنیم تا مردم فقط فردین را در صحنه سینما به یاد بیاورند.


کتاب مستند و داستان نیست

محسن شاهرضایی، مولف کتاب پهلوان‌باشی گفت: در جمع ما قهرمانانی هستند که جوانی ما با آن طی شد. این کتاب به پیشنهاد علیرضا دبیر گردآوری شد که چهل روایت از قهرمانان در آن باشد که به پیشنهاد من، مزین به نام شهدا شد.

او افزود: مطالب کتاب شامل این ویژگی‌هاست، روایتها کوتاه هستند. مستند و برگرفته از واقعیت و داستان نیست. کتاب کامل نیست و می‌تواند ادامه‌دار باشد.

این پژوهشگر بیان کرد: به نظرم ورزش کشتی می‌تواند آزمایشگاه ادبیات ما باشد و این روایت‌ها از قهرمانان در تواضع، شادی و پهلوانی باشد که این روایت‌ها موید اخلاق و فرهنگ ماست که براساس آموزه‌های دینی ما ثبت و روایت شده است.

شناساندن ستاره‌های کشتی به کودکان

رضا قمر زاده، مدیر انتشارات منادی گفت: کشتی یک میراث فرهنگی است که با فرهنگ ما گره خورده است و باید بیشتر به آن بها بدهیم. در اینجا جمعی از دانش‌آموزان ما حضور دارند و فرصتی است تا آنها از نزدیک قهرمانان کشتی را بگیرند و با آنها آشنا شوند.

او ادامه داد: همانطور که در مقدمه کتاب آمده کشتی با فرهنگ ما عجین است. چه خوب که قهرمانان این فرهنگ اصیل در کتاب‌ها ثبت شوند و کودکان ما از آنها الگوبرداری کنند. از دبیر فدراسیون کشتی تشکر می‌کنم که اسباب این همکاری را فراهم کرد که ما در کتاب‌ها، قهرمانان کشتی را بشناسیم و بدانیم که روایت ستارگان خواندنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها