پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
گام‌های بلند مجله ایلام‌شناسی در مطالعات باستان‌شناختی تمدن ایلام

ایلام- صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی گفت: این فصلنامه در عرصه مطالعات باستان‌شناختی تمدن ایلام گام‌های بلندی برداشته است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «حبیب‌الله محمودیان» متولد ۱۳۲۹ در ایلام و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته «باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران» و از چهره‌های مطرح علمی و پژوهشی ایلام است که تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمرش در حوزه‌های فرهنگ و پژوهش و نشر، در سطح ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است.

وی ناشر و مؤلف ده‌ها عنوان کتاب متکی بر یافته‌های پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیای تاریخی و ایلام‌شناسی است. مؤلف نمونه استان در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۸، ناشر نمونه استان در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انتخاب کتاب «اطلس زیارتگاه‌های استان ایلام» به عنوان کتاب سال در نخستین دوره جایزه کتاب سال (۱۳۹۶) از دیگر موفقیت‌های اوست.

محمودیان در طول ۵۰ سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است. همچنین مستندسازی ۳۷۵ اثر تاریخی و فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی حاصل پژوهش‌های باستان‌شناسی در حوزه میراث فرهنگی کشور از جمله تلاش‌های پژوهشی نامبرده بوده است.

تأسیس و راه‌اندازی مرکز آموزشی سما به عنوان مؤسسه آموزشی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیئت مؤسس مرکز آموزشی علمی کاربردی پارسیان ایلام، تأسیس و راه‌اندازی مدرسه بازماندگان از تحصیل در دوران دفاع مقدس (دبیرستان اسلامی) با همکاری شخصیت‌های فرهنگی استان، راه‌اندازی مدرسه برای ادامه برنامه‌های آموزشی مهاجران و معاودین عراقی که در دوران جنگ تحمیلی به ایلام و برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی برای آنان، استاد و مدرس و دبیر نمونه کشوری، پژوهشگر برگزیده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۱۴۰۲، پژوهشگر پیشکسوت آموزش و پرورش استان در سال ۱۳۹۵، پژوهشگر برتر گروه هنر منطقه ۱۱ کشور در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴، پژوهشگر برگزیده دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام در سال ۱۳۹۴، عضو انجمن مفاخر فرهنگی استان ایلام، عضو خانه نخبگان سازمان علمی و پژوهشی بسیج و ده‌ها عنوان موفقیت‌های کاری و علمی و… از تلاش و همت شبانه‌روزی حبیب‌الله محمودیان است.

گام‌های بلند مجله ایلام‌شناسی در مطالعات باستان‌شناختی تمدن ایلام/ ضرورت حمایت از مجلات پژوهشیفصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی یکی از رسانه های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه باستان‌شناسی، تمدن و فرهنگ است که در آن مقالات علمی و پژوهشی به قلم اساتید دانشگاه، دانشجویان، باستان‌شناسان، مورخان و ایلام‌پژوهان و… در سطح ملی منتشر می‌شود و در اختیار جوامع هدف قرار می‌گیرد. این مجله تخصصی با بهره‌گیری از دانش و همکاری تحریریه‌ای صاحب نام در عرصه علوم هر فصل، منظم و برنامه ریزی شده منتشر می شود. به بهانه انتشار سی و یک شماره منظم از این نشریه، با دکتر حبیب‌الله محمودیان، صاحب امتیاز و مدیرمسئول این فصلنامه گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

- از فصلنامه مطالعات ایلام شناسی بگویید.

نشریه علمی مطالعات ایلام‌شناسی برای معرفی فرهنگ و تمدن باستانی ایران‌زمین در دوران حیات تاریخی خود، به ویژه تمدن ایلام باستان، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است. این نشریه با تلاش دست اندرکاران و فرهیختگان عرصه تاریخ و باستان‌شناسی توانسته است تاکنون تعداد ۱۸۷ مقاله، حاصل از پژوهش‌های باستان‌شناسی و رشته‌های علمی مرتبط (تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، خط و کتابت، مردم شناسی و…) را چاپ و منتشر کند. با وجود محدودیت‌های ناشی از حفاری ها و کاوش‌های باستان‌شناسی و اسناد علمی متعلق به دوران گذشته، گامی بلند در عرصه مطالعات باستان شناختی تمدن ایلام به عنوان تمدن بزرگ جهان باستان در حوزه غرب و جنوب ایران و در محدوده شمال خلیج فارس برداشته است. این نشریه به استناد پروانه شماره: ۷۸۸۰۹ - ۶/۱۰/۱۳۹۵ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحوزه تخصصی باستان‌شناسی (باتأکید بر مطالعات ایلام‌شناسی) در گستره کشوری به عنوان زیر مجموعه مؤسسه انتشارات زاگرو فعالیت خود را استمرار بخشیده و آمادگی پذیرش و چاپ و نشر مقالات پژوهشی باستان‌شناسان و پژوهشگران ارجمند رشته‌های مرتبط را دارد.

- چه اهدافی را در انتشار این فصلنامه دنبال می‌کنید؟

فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی، نشریه ای علمی تخصصی است که با هدف معرفی یافته‌های علمی حاصل از پژوهش‌های باستان شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایلام باستان و تمدن‌های همجوار (هویت ملی ایرانیان)، طراحی، تنظیم و انتشار یافته است. باستان‌شناسی جدید، درصدد است تا با بهره‌گیری از پژوهش‌های باستان‌شناسی و رشته‌های علمی مرتبط، صحنه‌های تاریخ، تمدن و فرهنگ بشر و فرازو فرودهای زندگی در مکان های مختلف زمین، سواحل دریاها را کشف، شناسایی و معرفی کند. از طرفی، علم باستان‌شناسی در تلاش است تا شیوه زندگی انسان در گذشته را پیدا و صحنه‌های نامشخص و تاریک گذشته را روشن کند. بنابراین، برای تحقق این هدف، به ناچار از رشته‌های مرتبط دیگر علوم چون: تحولات زمین‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، گیتاشناسی، مردم‌شناسی، شیمی و بسیاری علوم دیگر بهره می‌گیرد. تلاش باستان‌شناسان فقط به بررسی تحولات زندگی انسان در مکان‌ها و محوطه‌های باستانی، محدود نمی‌شود، بلکه شناخت ادیان، قوم‌شناسی، انسان‌شناسی، دیرینه‌شناسی در ایران و سرزمین های همجوار را نیز مورد توجه قرار داده است. مطالعات علمی نشان می‌دهد سرزمین ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر (دوران غارنشینی، زندگی در کوهستان وبه دنبال آن زندگی در دشت‌های حاشیه‌ای کوهستان‌هایی چون البرز و زاگرس) دارای استقرار بوده و در اعصار و ادوار مختلف زندگی بشر، نقش عمده‌ای در ایجاد تمدن، فرهنگ و مدنیت داشته است. محدوده جغرافیایی زاگرس غربی و جنوبی به عنوان مکان استقرارهای دوران ایلامیان از مناطق مهم دنیای باستان بوده که کمتر مورد توجه بوده، از این رو، این ضرورت احساس می‌شود تا با ابزار تحقیقات علمی، نسبت به معرفی تمدن وفرهنگ ایلام باستان به عنوان مهمترین و قدیمی‌ترین تمدن ایرانی در غرب آسیا و سواحل خلیج فارس اقدام شود.

این نشریه درصدد است تا با همکاری و همیاری باستان‌شناسان، ایلام‌شناسان و اندیشمندان عرصه تاریخ، تمدن وفرهنگ، بتواند در این زمینه فعالیت کند. فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی می‌تواند شرایط و زمینه را برای تحقق این اهداف فراهم کند. یقیناْ دستیابی به اهداف ترسیمی، نیاز به پژوهش‌ها و مطالعات علمی باستان‌شناختی دارد و انتشار این نشریه در همین راستا بوده است.

- یکی از ویژگی‌های ممتاز این فصلنامه، نظم و استمرار در تولیدمحتوا و انتشار و بهره‌گیری از دانش تخصصی اعضای تحریریه و علاقه‌مندان به این مجله است. نظر شما در این رابطه چیست؟

نکته بسیار مهمی مطرح کردید. رسانه‌های علمی این هدف مهم را دنبال می‌کنند تا بتوانند نتایج و یافته‌های علمی جدید را منتشرکنند، لذا بهره‌گیری از دانش و تخصص دانشمندان و شخصیت‌های علمی برجسته می‌تواند در تحقق اهداف و سیاست‌های ترسیمی رسانه موثر باشد.

- تولید محتوا و گردآوری مطالب و مقالات پژوهشی انتشار برای مجلاتی که دارای امتیاز حقیقی است بسیار دشوار است. از طرفی فقدان حمایت‌های مالی و خرید مناسب از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، فقدان تک‌فروشی و نبود آگهی‌های مناسب برای بقا و استمرار انتشار و تقویت نقدینگی از مشکلات پیش روی مجلات تخصصی است. آسیب‌شناسی و تحلیل شما در این راستا چیست؟

باید تلاش شود تا با انتشار یافته‌های علمی برجسته، شرایط برای توسعه فرهنگ تخصصی فراهم شود. البته حمایت‌های مالی سازمان‌های ذیربط و نیز همکاری مراکز علمی می‌تواند گره گشای مشکلات باشد.

- اعضای تحریریه از تیمی اندیشمند و ممتاز در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی، جغرافیا، زمین‌شناسی و پژوهش و… تشکیل شده. ضرورت انتخاب این تیم تخصصی برای فصلنامه چه بود؟ میزان همکاری اعضا و نقش آنان در تولید و آفرینش محتوا برای فصلنامه چگونه است؟

سردبیری مجله بر عهده سیاوش یاری دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام است. همراهی و همکاری او و رهنمودهای علمی او یکی از فاکتورهای موفقیت این رسانه در بخش تولیدات علمی بوده است. لذا جا دارد از این شخصیت فرهیخته سپاسگزاری کنم. البته سایر اعضای هیئت تحریریه همچون: کرم ادیبی‌فر استاد دانشگاه متروپلیتین ایالت دنور آمریکا، شاهین حیدری استاد دانشگاه تهران، حاجی کریمی استاد دانشگاه ایلام، غلامحسین کریمی‌دوستان استاد دانشگاه تهران، رضا خانی استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه ایلام، محسن توکلی دانشیار دانشگاه ایلام، علی خاکی دانشیار دانشگاه فنی حرفه‌ای، لیلی نیاکان استادیار گروه باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، لیلا خسروی استادیار گروه تاریخ پژوهشگاه میراث فرهنگی، فرنگیس درویشی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، ابراهیم مرادی استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد ایلام و خداکرم مظاهری استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نقش ارزشمندی در عرصه معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ و باستان شناسی کشور از طریق این رسانه داشته‌اند. لذا قدردان حضور ارزشمند و تلاش علمی این عزیزان در فصلنامه مطالعات ایلام شناسی هستیم.

- میزان استقبال جوامع هدف از انتشار فصلنامه را چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این رسانه مورد توجه و استقبال بسیاری از اندیشمندان و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان شناسی این مقطع از تاریخ ایران قرار گرفته و مرجع و منبع بسیاری از تولیدات علمی و پژوهشی بوده است.

گام‌های بلند مجله ایلام‌شناسی در مطالعات باستان‌شناختی تمدن ایلام/ ضرورت حمایت از مجلات پژوهشی

- راه‌های ارتباطی جوامع هدف با این نشریه را اعلام کنید.

اساتید، دانشجویان و ایلام‌پژوهان می‌توانند آثار و مقالات پژوهشی خود را به سامانه نشریه http://ilamstudy.ir و یا پست الکترونیکی: Ilamzagro@Gmail.com و habibmahmoodian@yahoo.com ارسال کنند.

- پیشنهاد شما برای بهبود وضعیت نشریات علمی و تخصصی چیست؟

استمرار ارتباط باستان‌شناسان، مورخان و تلاشگران عرصه فرهنگ و تمدن با مسئولان اجرایی فصلنامه به ویژه با سردبیر محترم و ارسال مقالات حاصل از پژوهش‌ها می‌تواند، کیفیت، محتوا و حفظ جایگاه علمی و پژوهشی فصلنامه را ارتقا بخشد.

- سخن پایانی شما را می خوانیم.

از همه دست‌اندرکاران این رسانه علمی و سایر رسانه‌های استان و خبرگزاری تخصصی کتاب ایران (ایبنا) که نقش مهمی در باز ارسال تولیدات علمی و مقالات منتشر شده و معرفی فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی داشته و دارند، سپاسگزاری می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها