جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
رویدادی «برای نان و کتاب»/ بفرمایید کتاب به همراه لقمه‌ای نان!

کرمان- جشنواره ملی نان کرمان به همت شهرداری کرمان درحالی برگزار شد که غرفه‌های فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی نیز در نمایشگاه به صورت پررنگ فعالیت دارد.

سرویس استان های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): جشنواره ملی نان کرمان با غرفه‌های فرهنگی، ترویج کتاب و کتابخوانی، جنگ شادی و برنامه های ویژه کودک و نوجوان امسال متفاوت تر از همیشه ظاهر شد. جشنواره نان، برنامه‌ای بود که امسال برای دومین سال متوالی در شهر کرمان برگزار می شود که در هر دو سال با استقبال بی نظیر شهروندان روبه رو شد.

سال گذشته این جشنواره در محوطه شهرداری کرمان برگزار شد و امسال در یکی از بزرگ ترین پارک‌های شهر کرمان «پارک مادر» دایر است.

از سراسر ایران زیبا با گویش‌ها، لهجه‌ها و لباس‌های محلی‌شان در این جشنواره شرکت کردند تا نان محلی خود را برای کرمانی‌ها درست کنند و مستقیم از تنور به دست بازدید کننده‌ها دهند، علاوه بر غرفه‌های زیادی که سراسر پارک دایر بود برخی از نان‌ها تنور مخصوص خود را لازم داشت که در محوطه‌ای بزرگ انواع و اقسام تنورها را برای این جشنواره ساخته بودند.

دیدن تفاوت‌ها و ذائقه‌های هر استان و منطقه جالب بود و همه استان‌ها در این نمایشگاه حضور فعال داشتند، از کرمانی‌ها که «روغن جوشی و کپو» می‌پختند تا گیلانی‌هایی که با کدو حلوایی «کاکا» درست می کردند. کتاب‌هایی در زمینه پخت نان به همراه کارگاه رایگان آموزش پختن نان کامل، غرفه کودک مجموعه کتاب‌های صد جلدی «مهتاب و کرم شبتاب»، همچنین «گفتنان»، گفتمان کتابی به همراه لقمه ای نان، در غرفه مقر کتاب برای علاقمه‌ندان این زمینه در دسترس بود.

داستان «موش خرما» برای نان سالم

بتول غفاری نویسنده کتاب‌های صد جلدی مهتاب و کرم شبتاب نیز در این جشنواره حضور داشت و هر روز یک داستان را با صدای خودش در رادیو نمایشگاه برای بازدید کنندگان می‌خواند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایبنا گفت: دومین باری است غرفه مهتاب و کرم شبتاب در جشنواره نان کرمان برپاست، خرسندیم که می‌توانیم به همه هم وطنان که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند خدمت کنیم.

غفاری اظهار کرد: من داستان «موش خرما» را برای نان سالم نوشتم، گذشتگان ما یک قرص نان می‌خوردند و صبح تا شب کار می‌کردند و انرژی هم داشتند، چه شده که ما امروزه آن انرژی را نداریم؟

نویسنده کتاب‌های صد جلدی مهتاب و کرم شبتاب ادامه داد: من در مقام یک پزشک باید بگویم که امروزه ما با مشکلات زیادی روبه رو هستیم که علت آن مصرف نکردن نان سالم است.

وی با اشاره به موضوع فلسطین و مقاومت گفت: ۱۳ داستان در زمینه مقاومت و دشمن شناسی نوشتم، در سفر اخیرم به لرستان ۴ داستان در این زمینه را اجرا کردم، دو داستان «صد دانه یاقوت» و «باغ اناری» به مردم عزیز لرستان تقدیم کردم، گردشگری هم از اهداف کتاب های مهتاب و کرم شب تاب است.

او داستان «دوستی» را در رادیو نمایشگاه خواند که یک داستان درباره مقاومت است پس از آن مسابقه ای از داستان برگزار شد و به همه کودکانی که جواب درست دادند جایزه داد.

رویدادی «برای نان و کتاب»/ بفرمایید کتاب به همراه لقمه‌ای نان!


کتاب «تاریخ نان در ایران» به قلم نویسنده امریکایی- هلندی

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا ما همیشه مصرف کننده بودیم و برخی از کشور ها همیشه تولید کننده و محصولاتشان خوش اقبال بودند؟ پاسخ یک چیز است، آنها ما را می‌شناسند حتی بهتر از خودمان، شناخت مشتری از الزامات فروش است.

حتی در محصولاتی که شاید نتوانند به کشور ما صادر کنند، همانند نان، اما ما را در این زمینه بیشتر میشناسند.

مجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل و صنایع نرم، گفت: اولین بار که کتاب «تاریخ نان در ایران» نوشته ویلیام فلور به زبان اصلی خواندم، مجذوب قلم نویسنده و محتوای کتاب شدم اما هرچه گشتم، منابع دیگر به زبان فارسی در این زمینه پیدا نکردم و بعد ها این کتاب را ترجمه کردم.

وی با بیان اینکه نویسنده این کتاب ایران شناس امریکایی-هلندی بوده، افزود: برای من جالب بود که چرا یک خارجی درباره تاریخ کشور ما آن هم در زمینه نان نوشته است، قبل از او کسی در این زمینه چیزی ننوشته بود.

وی ادامه داد: این کتاب ابتدا درباره کشت گندم و نان‌های اولیه توضیح می‌دهد، غلات نان، شیوه پخت، جنبه‌های معنوی نان و … از دیگر سرفصل های این کتاب است.
وی تاکید کرد: حوزه‌های فعالیت ما در اندیشکده، حوزه های راهبردی است و یکی از حوزه هایی که در ده سال گذشته به آن علاقمند شدیم و به صورت ویژه به آن پرداختیم، حوزه آرد، گندم و نان بوده است.

به گفته ی وی، دلیل اهمیت آرد و نان این است که نان در کشور ما قوت غالب مردم است؛ اهمیت نان سالم در جامعه احساس می شود که آرد و نان مورد مصرف جامعه سالم نیست و تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کردیم که حاصل آن انتشار ۶ کتاب تا کنون است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در جشنواره های زیادی شرکت کردیم و حدود ۱۰۰ کارگاه آموزشی برگزار شده است و در کرمان هم در این نمایشگاه ما کارگاه های آموزش پخت نان کامل در منزل برگزار میک‌نیم.

زواری تعریف نان کامل را این چنین دانست که نان کامل، از آردی به دست می اید که عناصر موثر آن به شکل های مختلف از آن جدا نشده باشند، در واقع حاصل آرد ناقص بیماری های گوناگونی است که مردم درگیر آن هستند.

رویدادی «برای نان و کتاب»/ بفرمایید کتاب به همراه لقمه‌ای نان!

نان ناقص؛ دلیل اصلی سونامی بیماری های گوارشی

همچنین محمد شهریاری، پژوهشگر، نویسنده و تولید کننده آرد و نان کامل و سالم، گفت: چند از سال ۸۰ وارد عرصه غذایی شدم و از سال ۹۰ در زمینه آرد و نان تحقیق و فعالیت میکنم.

کتاب «نان کامل یا ناقص، مسئله این است» با زبان خیلی ساده برای استفاده همه اقشار خانواده است. پس از آن برای آسیاب ها نیز منبع مکتوب ایرانی نبود و کتاب «آس های تاریخی ایران زمین» را نوشتم و در پی آن یک آسیاب آبی در یکی از روستا های بیرجند بازسازی کردیم.

وی تصریح کرد: سفرنامه پژوهشی نان های ایران، حاصل سه سال سفر در سراسر ایران، تحقیق و آموزش پختن نان های محلی کشورمان است.

وی با اشاره به کتاب «خود اموز پخت نان کامل در منزل» گفت: این کتاب صفر تا صد پختن نان کامل بدون هیچ تجهیزاتی در خانه را امکان پذیر می‌کند.

شهریاری افزود: یکی از کتاب های ما به زبان انگلیسی ترجمه شده و یکی دیگر از آنها نیز به زبان اسپانیایی در حال ترجمه است.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما در زمینه احیا فرهنگ تولید و مصرف نان کامل است، سونامی بیماری های گوارشی، دیابت و … عامل اصلی آن به نان های سفید و ناقص بر می گردد.

رویدادی «برای نان و کتاب»/ بفرمایید کتاب به همراه لقمه‌ای نان!

گفتمان کتابی به همراه لقمه‌ای نان

غرفه گفتنان، به همت پاتوق کتاب کرمان راه اندازی شده که در آن درباره موضوعات کتابی و کتاب های آیینی صحبت می شد، این غرفه از پر بازدید ترین غرفه های نمایشگاه بود که با روی خوش و با نان از بازدید کنندگان پذیرایی می شد و سپس یک نکته اخلاقی از کتاب امام علی برایشان می خواند.

اعضای پاتوق کتاب همگی خانم هستند که در جهت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر کرمان تلاش می کنند.

بیشتر کارشان در نمایشگاه ها و مدارس است و تقریباً هر روز برنامه هایی برای ترویج کتاب دارند. آنها می گفتند که اجازه مصاحبه با ما را ندارند و این موضوعات تمام چیزی بود که از بازدید میدانی و صحبت هایشان متوجه شدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها