شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
حمایت‌های ۳۶۰ درجه از شرکت‌های دانش بنیان

در این مطلب تلاش می کنیم مخاطبان عزیز و علاقمندان را با این حمایت ها و نحوه دریافت آنها بیشتر آشنا کنیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا علت اینکه شرکت ها به دنبال تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان هستند، بیش از همه به خاطر امتیازها و حمایت هایی است که شامل حال این مجموعه ها می شود. بسته به اینکه شرکت در چه شرایطی قرار داشته باشد، نهادهای مسئول این طرح به یاری آن می آیند. این نهادها تلاش می کنند به کمک طرح های حمایتی گوناگون، موانع سد راه پیشرفت شرکت را از میان بردارند. در این مطلب تلاش می کنیم مخاطبان عزیز و علاقمندان را با این حمایت ها و نحوه دریافت آنها بیشتر آشنا کنیم.

بررسی حمایت های ۳۶۰ درجه از شرکت های دانش بنیان

حمایت های دانش بنیان

حمایت های دانش بنیان اغلب با توجه به چند نکته در اختیار شرکت های متقاضی قرار می گیرد: توان بالقوه، توان بالفعل، نیاز اصلی کنونی و حضور منابع. نهاد اصلی این حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. هر زمان که یک مجموعه برای دریافت حمایت ها اقدام می کند، معاونت علمی ریاست جمهوری این موارد را بررسی کرده و سپس حمایت ها را در اختیار شرکت ها قرار می دهد. به صورت خلاصه می توان این موارد را به شکل زیر تعریف کرد:

توان بالقوه: این ویژگی یعنی شرکت با دریافت تسهیلات می تواند رشد واقعی داشته باشد. برای مثال اعتبار مالیاتی باید در رشد شرکت اثر مستقیم بگذارد.

توان بالفعل: این ویژگی یعنی آیا شرکت با دریافت حمایت های مالی قادر است آنها را بازپرداخت کند یا خیر. وام مهمترین مثالی است که این ویژگی در آن بررسی می شود.

نیاز اصلی کنونی: درخواست باید با نیاز کنونی تطابق داشته باشد. یک کسب و کار نوپا به تسهیلات محل استقرار بیشتر نیاز دارد تا معافیت مالیاتی. بنابراین نیاز اصلی حتماً در نظر گرفته می شود.

حضور منابع: تأمین کننده اصلی منابع دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی است که منابع مالی گسترده ای در اختیار دارد. با این حال بودجه این صندوق محدود است. بنابراین درخواست زمانی پذیرفته می شود که صندوق برای آن بودجه کافی در اختیار داشته باشد.

در حال حاضر ۱۱۰ برنامه حمایتی به شرکت های دانش بنیان تعلق پیدا می کند. در ادامه نیم نگاه دقیق تری به مهمترین این حمایت ها می اندازیم. لازم به ذکر است که تمامی مطالب این صفحه برگرفته از وب سایت های سامانه جامع دانش بنیان، فن بنیان و شبکه دانش بنیان ایران می باشد، همچنین برای مطالعه جزئیات تمامی مزایا و حمایت های دانش بنیان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

fanbonyan.com

1. حمایت های مالیاتی

شامل دو گروه حمایت معافیت مالیاتی و اعتبار مالیاتی است که هر دو کمک می کنند تا هزینه های مالیاتی شرکت پایین بیایند. معافیت مالیاتی حمایتی است که تنها شامل حال محصولاتی با سطح فناوری ۱ می شود. گرفتن گواهی سطح فناوری ۱ برای اکثر محصولات دانش بنیان کار بسیار دشواری است و حتی اگر این گواهی را دریافت کنید، فقط هزینه های مرتبط با تولید همان محصول برای شرکت معافیت مالیاتی خواهند داشت. به همین دلیل این خدمت به ندرت به کار شرکت های نوپا و کسب و کارهای در حال توسعه دانش بنیان می آید.

در عوض اعتبار مالیاتی جایگاه به مراتب بهتری دارد. در اعتبار مالیاتی، شرکت می تواند به ازای هزینه هایی که صرف تحقیق و توسعه محصول خود کرده است، درخواست اعتبار مالیاتی کند. برای مثال اگر شما ده میلیارد تومان برای توسعه محصول هزینه کرده باشید، با ارائه اسناد مالی این هزینه ها می توانید از معاونت علمی بخواهید که به همین اندازه به شما اعتبار بدهد. این اعتبار به جای مالیات پرداختی در نظر گرفته می شود و هیچ سقفی ندارد، بنابراین تا زمانی که هزینه های تحقیق و توسعه شما قابل توجه باشد، بخش بزرگی از مالیات شما از طریق اعتبار حل و فصل می شود.

گفتنی است که میزان اعتبار مالیاتی را می توانید هر سال بسته به هزینه کرد مجموعه خودتان تغییر بدهید و بالاتر ببرید، البته به شرطی که معاونت علمی اسناد و مدارک شما برای این کار را تأیید کند.

حمایت های ۳۶۰ درجه از شرکت های دانش بنیان

۲. حمایت های گمرکی

واردات مواد اولیه یا دستگاه هایی که برای تولید محصول دانش بنیان مورد نیاز هستند، در صورت درخواست شرکت از پرداخت هزینه گمرک معاف می شود. همچنین صادرات محصول دانش بنیان هم از هزینه های گمرکی معاف خواهد بود. بنابراین شرکت های دانش بنیان هنگام واردات و صادرات می توانند هزینه های خود را به شدت کاهش بدهند. البته طبیعتاً باید معاونت علمی تأیید کند که واردات شما کاملاً مرتبط با تولید محصول باشد.

۳. حمایت های بیمه ای

حمایت های بیمه ای شامل تخفیف بیمه تکمیلی، معافیت از اعمال ضریب مفاصا حساب قراردادها و بخشودگی بیمه تأمین اجتماعی برای شرکت های دانش بنیان است. این حمایت ها با همکاری سازمان بیمه تأمین اجتماعی فراهم شده و به کمک آنها می توانید هزینه های پرسنل و قراردادهای خود را کاهش دهید. هر چقدر شرکت بزرگتر و تعداد کارکنان آن بیشتر باشد، حمایت های بیمه ای هم موثرتر و مفیدتر خواهند بود.

۴. امریه سربازی

امریه سربازی کمک می کند تا نیروهای نخبه و مدیران شرکت دانش بنیان، به جای اینکه برای سربازی به پادگان بروند در محل شرکت مشغول به کار شده و دو سال خدمت خود را به عنوان نیروی نخبه در این مراکز بگذرانند. امریه سربازی برای هر شرکت به دو نفر در سال محدود می شود و باید هم حتماً هر فرد بر اساس جدول امتیازدهی نخبگی که برای این کار اختصاص پیدا کرده است، امتیاز بالایی کسب کند. اما در صورت داشتن شرایط می توانید سرباز امریه برای مجموعه بگیرید.

۵. حمایت های استقرار شرکت

این دسته حمایت ها شامل استقرار در پارک های علم و فناوری و استقرار در محل ساختمان های مسکونی در تهران است. شما می توانید درخواست حضور در پارک های علم و فناوری را از طریق معاونت مطرح کنید یا در یک ساختمان مسکونی بدون مزاحمت شهرداری دفتر خود را راه بیاندازید. این کارها به کاهش هزینه ها و افزایش اعتبار شرکت شما کمک می کنند و بنابراین به خصوص در درازمدت برایتان مفید خواهند بود.

حمایت های ۳۶۰ درجه از شرکت های دانش بنیان

جمع بندی

در این مطلب به معرفی و بررسی طرح دانش بنیان و نحوه حمایت آن از شرکت های تحت پوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداختیم. با کمی جستجو در سطح اینترنت می توانید مجموعه های متعددی را پیدا کنید که مدعی مشاوره و کمک رسانی به شرکت های متقاضی برای دریافت تأییدیه هستند، اما در عمل به ندرت پیش می آید که یک مجموعه معتبر و متخصص در این زمینه یافت شود که در عمل بتواند علاوه بر کاغذبازی ها، به عنوان حامی فنی نیز در کنار شما عمل کند. بنابراین نیاز است که حتماً در این مسیر و در انتخاب کسی که از او یاری می گیرید، دقت داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها