شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
«اقرار می‌کنم : عاشق شده‌ام»؛ اشعار شاعری که زبان روسی را زنده کرد

کتاب «اقرار می‌کنم : عاشق شده‌ام» اشعار پوشکین را که بین سال‌های ۱۸۱۳ تا ۱۸۲۰ سروده است در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نویسندگان پرتعدادی در ادبیات روسیه ظهور کرده اند که ایده های ژرف، آثار ادبی و توانایی آنها در داستان سرایی در طول زمان طنین انداز بوده است. در این میان الکساندر پوشکین، نویسنده پرکاری است که تا قبل از مرگ زودهنگام خود، تقریباً یک تنه برخی از برجسته‌ترین سنت ها در ادبیات را به وجود آورد.

به همین دلیل پوشکین برای روس‌ها بسیار ارزشمند است. زبان ادبی معاصر روسی مرهون پوشکین است و حتی می‌توان گفت ساخته و پرداختۀ اوست. زبان روسی با پوشکین جایگاه و اعتبار یافت و پس از او بود که طبقۀ روشنفکر جامعه با افتخار بیشتری به زبان روسی سخن می‌گفت. تنوع و گستردگی آثار پوشکین طی زندگی کوتاه سی‌و هفت‌سالۀ او در ادبیات روسی کم‌نظیر است.

الکساندر پوشکین پیش از هر چیز شاعر است و در عین حال آثار منثور او، افسانه‌ها، نمایشنامه‌ها و سفرنامه‌هایش از بهترین و خلاقانه‌ترین آثار ادبی روسیه‌اند.

شعری از کتاب؛

محبوب من!
همه جا تو همراه من هستی
من اما افسرده حال و پژمرده
در خلوت خود اندوهگینم
روز که از پس این کوه تیره بدرخشد
و شب که با ماه پاییزی سرآید
همواره تو را می جویم ای دوست!
هرگاه به خواب می روم، در آرزوی تواَم
و فقط تو را در خواب های آشفته می بینم…

کتاب ««اقرار می‌کنم: عاشق شده‌ام؛ اشعار سال های ۱۸۱۳ تا ۱۸۲۰ آلکساندر سرگی یویچ پوشکین» به قلم الکساندر سرگیویچ پوشکین با ترجمه زهرا محمدی، توسط نشر ثالث در ۱۳۶ صفحه و به قیمت ۱۶۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها