شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
«تروریسم رسانه‌ای» منتشر شد

چاپ نخست کتاب «تروریسم رسانه‌ای؛ کژکارکردهای شبکه‌های اجتماعی» تألیف حجت‌الله عباسی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو امیدزا هستند و درهای زیادی را به‌سوی دموکراسی، آزادی بیان، حقوق شهروندی و آزادی اطلاعات می‌گشایند و از سوی دیگر بستری برای ابراز خشم و مقاومت مدنی صداهای خاموش هستند.
«بی‌واسطگی» و «گمنامی»، مخاطره در کنشگری اجتماعی را تقلیل داده و عصر جدیدی برای ظهور گفتمان‌های با هویت مقاومت و ضد قدرت در این شبکه‌ها آغاز شده است. نسل نوپدید تروریسم از قابلیت شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌گیرد.
شواهد و قرائن موید آن است که در دو دهه اخیر گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) برای دستیابی به اهداف نامشروع خود از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر برای برنامه‌ریزی، جذب، سازماندهی، آموزش نیروها، هدایت، رهبری، کنترل و نظارت بر عوامل عملیات‌ها و اقدامات تروریستی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی بهره گرفته که بسیار چالش آفرین هستند.
این کتاب در ۱۰ فصل تدوین شده است:
فصل ۱، به «مفهوم‌شناسی حوزۀ تروریسم رسانه‌ای»، ازجمله تعریف تروریسم، گونه‌شناسی تروریسم، و مفاهیم رسانه‌ای مانند رسانه‌های جمعی، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.
در فصل ۲ با عنوان «نظریه‌ها و استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی»، با ده نظریۀ مرتبط با شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوید.
در فصل ۳ با عنوان «پارادایم فناوری اطلاعات و ارتباطات»، سیر تحول وسایل ارتباط‌جمعی، ظهور جامعۀ شبکه‌ای، ظهور رسانه‌های اجتماعی و ظهور شبکه‌های اجتماعی مدنظر قرار گرفته است.
فصل ۴ به تبیین «مبانی نظری تروریسم رسانه‌ای» اختصاص یافته و دربارۀ نسبت تروریسم و رسانه‌های جمعی، تروریسم و شبکه‌های اجتماعی بحث کرده است.
فصل ۵ به «تروریسم در قاب شبکه‌های اجتماعی» پرداخته است. در این فصل با اهمیت شبکه‌های اجتماعی؛ تروریسم فیس‌بوکی و تروریسم توییتری و همچنین کارکردهای آنان برای تروریسم آشنا می‌شوید.
فصل ۶ به «تبیین چالش‌ها و راهبردهای رویارویی با تروریسم رسانه‌ای» پرداخته است.
در فصل ۷ درباره «ظهور، خاستگاه و مبانی ایدئولوژیک داعش و تحلیل نمونه‌هایی از عملیات‌های تروریستی این گروه» اطلاعاتی ارائه شده است.
فصل‌های ۸ و ۹ به «رویکرد گروه داعش در شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک و توییتر) و راهبردهای مقابله با چالش‌های این گروه» از دیدگاه اساتید و متخصصان رسانه‌های اجتماعی و علوم ارتباطات مبادرت شده است.
محوری‌ترین بحث و در عین حال جدیدترین موضوع، فصل ۱۰ کتاب است که با عنوان «مدل دروازه‌بانی خودگزین شبکه‌های اجتماعی» متضمن نظریه‌ای جدید در باب شبکه‌های اجتماعی است و در آن استراتژی‌ها و راهکارهای مقابله با چالش‌های تروریسم رسانه‌ای در این شبکه‌ها بیان شده است.
چاپ نخست این کتاب در ۲۹۲ صفحۀ وزیری، شمارگان ۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۹۵.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ ۸۸۳۱۰۶۱۰ و فروشگاه اینترنتی با شمارۀ ۶۶۴۱۵۴۰۱ تماس حاصل نمایند. همچنین از طریق پیام‌رسان‌های بله و ایتا انتشارات سروش به شماره ۰۹۹۲۱۶۰۵۱۱۹ و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها