به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، معصومه کریمی ظهر شنبه در کارگاه داستاننویسی که ویژه ۸۰ نفر از دانشآموزان پایه ششم برگزار شد، اظهار کرد: داستان نویسی در واقع به نوشتاری اشاره میکند که در آن از قدرت تخیل برای بیان شرح وقایع استفاده میشود.
وی با بیان اینکه در برخی موارد داستانها بر اساس داستانهای واقعی نوشته شدهاند، افزود: داستان شامل چهار دسته از جمله داستان کوتاه، داستانک، داستان بلند و داستان نیمه بلند است که برای نوشتن داستان یافتن موضوع مناسب، طراحی داستان، انتخاب اسم داستان، شخصیت پردازی و توصیف، فضاسازی و نوشتن کامل داستان مدنظر است.
این نویسنده و کارشناس ادبی بیان کرد: شما دانشآموزان باید اکنون برای نوشتن داستان با موضوع مقاومت این مراحل را انجام داده و داستان کوتاه بنویسید.
وی با بیان اینکه داستان کوتاه یعنی داستانی که ویژگی داستان بلند را نداشته و در آن مجال شخصیت پردازی کمتر بوده و حوادث کمتری نسبت به رمان و داستان بلند دارد، گفت: نخستین مورد این است که باید خوب ببینیم و بعد از زوایه دیگر و چیزهای جدید ببینیم.
کریمی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد برای داستان نوشتن باید خوب بخوانیم، دفترچه ثبت داستان داشته باشیم، یک داستان را یک بار ننویسیم و بارها بازنویسی کنیم.
وی افزود: در نوشتن داستان نباید به صورت شکسته و محاورهای بنویسیم، باید شروع خارقالعاده داشته باشیم یعنی مخاطب را از همان اول درگیر داستان کنیم.
کریمی با بیان اینکه در نوشتن داستان نباید بالای منبر برویم، گفت: باید بدانیم داستان جای نصیحت و شعار نیست مگرنه داستان شعارزده خواهد شد.
وی با بیان اینکه انتزاعی ننویسیم و باید مطلب را خوب درک کرده باشیم، خاطرنشان کرد: خواننده را دست کم نگیریم و او را گول نزنیم زیرا خواننده بسیار باهوش است و باید نقدپذیر باشیم و اگر چیزی مینویسیم آن را به نقد بگذاریم.
نظر شما