یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کتاب  «سردار مریم؛ مریم بختیار» روایتی از شجاعت زن ایرانی منتشر شد

کتاب «سردار مریم ؛ مریم بختیار» به قلم سولماز خواجه‌وند و تصویرگری فریده شهبازی به کوشش انتشارات شهر قلم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زندگی‌نامه تصویری و داستان‌گونه «سردار مریم؛ مریم بختیار» یک جلد از مجموعه «زنان و مردانی که ایران را ساختند» از انتشارات شهر قلم است که روایتگر بخشی کوتاه از زندگی پرفرازونشیب زنی شجاع و عدالت‌خواه ملقب به بی‌بی مریم است.

وی از زنان فعال در انقلاب مشروطه، از پیشگامان مطالبات حقوق زنان و از مدافعان ملی سرزمین ایران در خلال جنگ جهانی اول به شمار می‌آید. بی‌بی مریم در خانواده‌ای به دنیا آمد که بسیاری از اهالی این خاندان، از بانفوذترین رجل دوره قاجار بودند. پدرش از خان‌های ایل بختیاری بود و برادرهایش از رهبران انقلاب مشروطه بودند. این دختر در سال ۱۲۵۳ در منطقه بختیاری و در چنین محیط و خاندانی زاده شد. از همان کودکی نگاهش به زندگی روشن بود و سیر و روش مبارزه را با ظلم از اطرافیانش آموخت، یعنی با لشکرداری و اردوکشی نظامی آشنا شد و همین تعالیم بعدها به کارش آمد. وقتی بزرگ شد از مدافعان حقوق زنان بود و در جنگ جهانی اول، در فتح تهران و اصفهان خودش نیز شرکت کرد و به مبارزه برخاست.

او برای مبارزه با اشغال‌گران روس و انگلیس، با توسل به خاندان و خانواده خوب و اصیلی که داشت، توانست یک هنگ از سواران بختیاری تشکیل دهد. مریم بختیاری در برابر استبداد صغیر، در زمان محمدعلی شاه قاجار، به قدری فعال بود که به عنوان یکی از شخصیت‌های ضد استعماری و استبدادی دوره قاجار، نامش تا همیشه باقی ماند. بی‌بی مریم بختیاری زنی باسواد، روشن‌بین و بی‌باک بود که در جهت مبارزه با ظلم و استبداد در این سرزمین، لحظه‌ای آرام ننشست و هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد. تا جایی که خانه‌اش پناهگاهی شد برای مبارزان و آزادی‌خواهان دوره انقلاب مشروطه و نیز بسیاری از ایرانیان وطن‌دوست که به ناچار آواره کوهستان می‌شدند. این زن بزرگ که نامش تا همیشه در ذهن و تاریخ ایرانیان ماند، در سال ۱۳۱۶، سه سال بعد از اعدام شدن پسر بزرگش، چشم از دنیا فرو بست.

هر جلد از مجموعه «زنان و مردانی که ایران را ساخته‌اند» را یکی از نویسندگان کودک و نوجوان نوشته است؛ در این مجموعه، سعی شده است زندگی افراد معروف ایرانی (زنان و مردانی که با سرمایه، استعداد و تلاش خود، در ایران کار مهمی انجام داده اند یا نام ایران را در جهان بلند آوازه کرده‌اند)، به شکلی داستان‌گونه و جذاب روایت شود تا مخاطب کودک و نوجوان را تا انتها با خود همراه کند. تاکنون چندین جلد از این مجموعه چاپ شده است که عناوین برخی از آن‌ها عبارتند از:

یک اسب ته گاراژ؛ اصغر قندچی

قضیه مریم؛ مریم میرزاخانی

بابای سفید؛ غلامعلی بسکی

آذر در زهره؛ آذر اندامی

گل‌هایی که خشک نشدند؛ همایون صنعتی زاده

روزنامه، آخرین خبر!؛ علی اکبر دهخدا

سردار مریم؛ مریم بختیاری

در پشت جلد کتاب «سردار مریم» می‌خوانیم:

نظام‌السلطنه مافی در نامه‌ای به سردار میرم بختیاری می‌نویسد: «ای کاش مردان ذره‌ای از رفتار شما پیروی می‌کردند و رفتار شما را یاد می‌گرفتند. تاریخ ایران به خود خواهد بالید که افرادی چون شما این همه قهرمانانه در کنار مردم ایستاده‌اند. تاریخ یاد و نام شما را تاابد در خاطره خود ثبت و ضبط خواهد کرد.»

اطلاعات بیشتر:

انتشارات شهر قلم، کتاب «سردار مریم؛ مریم بختیار» به قلم سولماز خواجه‌وند و تصویرگری فریده شهبازی را در ۲۴ صفحه و به بهای ۹۵ هزار تومان برای کودکان منتشر و در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها