دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
برگزیدگان دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» معرفی شدند

مرکزی– برگزیدگان و منتخبان نهایی دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» با موضوع «زندگی در شهرهای صنعتی» با حضور نویسندگان و هنرمندان و علاقمندان به حوزه ادبیات همزمان با هفته فرهنگی اراک در فرهنگسرای شهر معرفی شدند.

مدیر مسئول فصلنامه رازان و دبیر دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» در حاشیه برگزاری اختتامیه این رویداد ملی ادبی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک گفت: پس از فراخوان و پایان مهلت تعیین شده دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه رازان با موضوع «زندگی در شهرهای صنعتی» بیش از ۱۵۰ اثر نویسندگان سراسر کشور به دبیرخانه رسید.

یوسف نیک‌فام افزود: پس از بررسی بیش از ۱۵۰ اثر رسیده به دبیرخانه در سه مرحله توسط هیئت داوران این جشنواره ادبی بازبینی به عمل آمد که در نهایت ۱۱ نفر به عنوان برگزیدگان این رویداد ادبی ملی و هفت نفر هم به عنوان گروه منتخب دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه رازان معرفی شدند که در آیین اختتامیه که همزمان با هفته فرهنگی اراک برگزار شد از آنان تقدیر و عمل آمد.

مدیر مسئول فصلنامه رازان و دبیر دومین دوره جشنواره ملی داستان کوتاه رازان بیان کرد: آثار برگزیده و منتخبان این رویداد ملی ادبی در کتابی با عنوان «نیم ساعت‌های انتظار» که عنوان یکی از داستان‌های کوتاه برگزیده است؛ چاپ و به ضمیمه شماره ۳۱ فصلنامه رازان منتشر شد.

وی اسامی گروه برگزیده دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه رازان را به شرح زیر اعلام کرد:

سمیه رضایی (آسمان سیاه شرشر آب کلاه کاموایی)، حدیث کردی (انتهای صمیمیت حزن)، شکوفه کمانی (پل حوّایی)، سعید بوالحسنی (تاریخ گذشته)، علی درویشی (چراغ‌های فرهنگسرا روشن است)، کوروش تقی زاده (خواب کبود)، پریسا البرزی (رویای خاکستری)، فرشته توانا (شهر من گور آرزوهایم بود)، سعید رجبی فروتن (کشنده غول)، مریم داوود آبادی (مار و پله) و حمید نظیری (آستانه نیم ساعت‌های انتظار).

برگزیدگان دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» معرفی شدند

اسامی گروه منتخب دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه رازان به شرح زیر است:

زهرا احمدی (تق تق تق)، زهره سبحانی (آکواریوم)، آزاده صادقی کیا (سرباز کتابفروش)، نرمین رحمتی (آرزو با چشم بسته)، مریم محمودی تبار (سال دوصفر پنج)، مریم مصلحی (وقتی گرگ‌ها می‌زایند) و مریم همتیان زاده (آخرین تابستان).

به گزارش ایبنا بخشی از بیانیه پایانی دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» را در زیر می‌خوانید:

... پس از دریافت آثار، داستان‌هایی پذیرفته شدند که نشانه‌هایی از شهری با مناسبات صنعتی بودن در آن آشکار باشد و آثاری که خارج از موضوع بودند از گردونه داوری حذف شدند. هرچند با پیشنهاد داوران آثاری که از نظر موضوعی خارج از مسابقه بودند، اما از نظر فنی و کیفیت رتبه بالایی دارند به مرور در فصلنامه رازان منتشر خواهند شد.

آثار رسیده با دقت و موشکافانه هم از نظر موضوعی و هم از نظر تکنیک و اصول فنی، نحوه روایت، خلاقیت و پرداخت مورد بررسی هر سه داور قرار گرفت.

برگزیدگان دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» معرفی شدند

برخی آثار خام دستانه و ابتدایی بودند که از همان ابتدا حذف و از گردونه خارج شدند. در اولین انتخاب ۳۷ داستان کوتاه که از زندگی‌های نسبی برخوردار بودند به مرحله دوم داوری رسیدند در مرحله دوم از بین این آثار ۱۸ اثر منتخب اعلام شدند که همگی در کتاب جایزه منتشر شده اند و لوح تقدیر و یک نسخه از کتاب جایزه نیز با آنان تعلق می‌گیرد.

در مرحله پایانی اگرچه که قرار بر این بود که ۵ اثر نهایی برگزیده شوند، اما گروه داوری به این نتیجه رسید که ۱۱ داستان را به عنوان اثر برگزیده بدون رتبه و برتری انتخاب نمایند و لوح تقدیر، کتاب جایزه و جایزه نقدی به میزان هر یک هفت میلیون ریال را به طور مساوی به همه آنان اهدا می‌کند.

داوری آثار دومین دوره جایزه ملی داستان کوتاه «رازان» را نویسندگان فرهیخته کشور غلامرضا رمضانی، محمد صالح اعلا و رضا مهدوی هزاوه بر عهده داشتند. همچنین در این دوره نیز مانند دوره پیشین همراهی رسانه‌ها تاثیرگذار بود به ویژه یدالله رحمتعلی پیشکسوت رسانه و نماینده خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در استان مرکزی که پوشش بسیار خوبی در اخبار روی این رویداد ملی ادبی داشت که جای قدردانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها