دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
«قیصر» جنس غم‌ و شادی مردم را می‌شناخت

خوزستان- شاعر خوزستانی معتقد است: قیصر جنس غم‌های‌ مردم را می‌شناخت و با زبان شعر همدردی می‌کرد و عاطفه بی‌بدیلی که در شریان‌های شعرش جاری است در دل و جان مردم رسوخ می‌کند، او از جنگ سرود و در ادامه نیز شعرش آیین غم و شادی مردم شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فریبا حیدرپور: قیصر امین‌پور نویسنده و شاعر ایرانی و یکی از شاعرانِ تأثیرگذار در دوره انقلاب اسلامی و منتخب هفتمین همایشِ چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۷ است. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخشِ آئینی بود. امین‌پور در دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند استان خوزستان دیده به جهان گشود و دوران تحصیل خود را در شهرستان گتوند و دزفول گذراند. وی پس از انصراف از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۳ در رشته ادبیات پذیرفته شد و تا مقطع دکتری در این رشته پیش رفت. قیصر در سال ۱۳۷۶ از پایان نامه دکترای خود با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد و در سال ۱۳۸۳ پایان نامه‌اش منتشر شد. امین پور اولین مجموعه خود را درسال ۱۳۶۳ با عنوان «در کوچه آفتاب» منتشر کرد و پس از چند دهه فعالیت در این عرصه، هشتم آبان ماه ۸۶ بر اثر بیماری در تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.

محدثه الماسی، شاعر آیینی خوزستانی که هم‌اکنون مربی بخش ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان است، به مناسبت بزرگداشت قیصر امین پور در گتوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه استاد قیصر امین پور از شاعران برجسته و بلند منزلت انقلاب و دفاع مقدس است، گفت: قیصر شاعری آرمان‌گرا و متعهد بود و با نگاهی به مجموعه‌های شعری‌اش می‌توان دریافت که شعر قیصر نمود روشنی از زیست شاعرانه او بود. قیصر فرزند زمان خویشتن، هنرمندی متعهد، محبوب و مردمی بودکه همه نامش را به نکویی می‌برند و به باور من همیشه زنده است.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های شعری قیصر استفاده از مضامین بکر، زبان امروزی و اندیشه نو است، اظهار کرد: قیصر امین پور به معنی تمام کلمه شاعر بود و به وسعت قلب مهربان و جان زلالش، برای مخاطبان خویش حرف تازه داشت. استفاده از مضامین بکر، زبان امروزی، اندیشه نو از ویژگی‌های شعری‌اش است.

این شاعر خوزستانی مهم‌ترین ویژگی شعر قیصر را هم‌صدایی با مردم دانست و افزود: قیصر درد مردم زمانه خود را دیده و درک کرده و درد خود می‌دانست و جنس غم‌های‌شان را می‌شناخت و با زبان شعر با آن‌ها همدردی می‌کرد. و عاطفه بی‌بدیلی که در شریان‌های شعرش جاری است در دل و جان آن‌ها رسوخ می‌کند. قیصر امین پور یکی از همین مردم، با آن‌ها و هم صدای‌شان بود و برای رسیدن به آرمان‌های انقلابی‌اش، ایستاد. در دوران دفاع مقدس وقتی جنگ سایه شومش را بر خاک پاکمان گستراند، زبان با صلابت و گویای مردم شد و از جنگ سُرود و در ادامه نیز شعرش آیینه غم و شادی مردم شد.

الماسی با توضیح اینکه اشعار بومی قیصر نزد هم‌تبارانش کمتر شناخته شده است، تصریح کرد: اشعار بومی قیصر متاسفانه در میان هم‌تبارانش آن گونه که باید شناخته شده نیست و کمتر زمزمه می‌شود و به نظر می‌رسد این موضوع به کم بودن تعداد شعرهای منتشر شده در این حوزه برگردد. در اشعار گویشی قیصر نیز همچون سروده‌های فارسی‌اش، شاهد بیانی روان، ساختاری منسجم، اندیشه‌ای زلال و عاطفه‌ای عمیق و موثر هستیم.

وی ادامه داد: قیصر امین پور با اشراف و شناختی که از فرهنگ و زبان مردمان زادگاه خویش داشت و همچنین به سبب دایرۀ واژگانی غنی و خوب از این گویش، توانسته اشعاری متفاوت و تاثیرگذار بسُراید. مانند مثنوی «فال حافظ» که نشان می‌دهد شاعر، به سبب زیستن در جغرافیایی متفاوت و پیوند با زندگی مدرن که قاعدتاً انسان را ناخواسته از اصل خویش دور می‌کند، نه تنها ایل و اصالتش را فراموش نکرده بلکه با زبان شعر، سعی در گسترش و اشاعۀ فرهنگ اصیل خویش داشته است.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با مروری بر خاطره‌ای از قیصر بیان کرد: شاعر گتوندی انسانی سلیم‌النفس، وارسته و بافضیلت بود. و نخستین بار در کنگرۀ شعر دفاع مقدس ایشان را ملاقات کردم و تشویق، ترغیب و راهنمایی‌های شاعرِ «وقاف حرف آخر عشق است» در این مسیر، برای من چراغ راه بود. حضور موثرش در جمع شاعران حوزه هنری و همراهی وزینش با کنگره‌های شعر دفاع مقدس، خود گواه ارادت قلبی شاعر به مفهوم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. هنرمند دلسوز و دغدغه‌مندی که شعر و اندیشه‌اش را در مسیر خدمت به ارزش‌ها به کار گرفت و در این زمینه، اهتمام داشت.

وی در خصوص آشنایی نسل نوجوان و جوان با شعر قیصر اینگونه تشریح کرد: شاعر «آینه‌های ناگهان» نه تنها در شعر بزرگسال بلکه در شعر کودک و نوجوان نیز صاحب نام و جایگاه است. و آشنایی نوجوانان با ادبیات معاصر ضرورتی انکارناپذیر است. تلاش برای آشنایی و الفت بیشتر گروه سنی نوجوان با شعر و شناخت شاعران بزرگ استان، خود همتی عظیم می‌طلبد و متولیان امر فرهنگ، باید برای این مهم برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. آفرینش ادبی اداره کل کانون پرورش فکری خوزستان در این راستا تلاش کرد با معرفی این شاعر بزرگ در قالب برنامه‌هایی چون: زیباخوانی اشعار، مهرواره‌های شعر استانی، برگزاری انجمن‌های ادبی و معرفی آثار و شخصیت این شاعر برجسته در این مسیر، گام‌های موثری بردارد.

وی برگزاری مهروارۀ استانی «کوچۀ آفتاب» را در هفدهمین کنگره ملی قیصر برای دانش‌آموزان خوزستانی، اتفاق خجسته‌ای دانست و عنوان کرد: امیدواریم نهال مهروارۀ استانی دانش‌آموزی، با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و اداره کل آموزش و پرورش خوزستان به ثمر برسد. و شاهد اختتامیه این رخداد ادبی، هنری و فرهنگی در ایام هفدهمین کنگره ملی قیصر در کانون پرورش فکری شهرستان گتوند خواهیم بود. و ناگفته نماند که انجمن‌های ادبی «آینه های ناگهان» که با هدف کشف و پرورش استعدادهای ادبی استان در مراکز کانون پرورش فکری ایجاد شده است، سهم به‌سزایی در آشنایی نوجوانان با شاعران و نویسندگان خوزستانی و البته ایران و جهان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها