یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
«مینیاتورها» در بازار کتاب

«مینیاتورها» نوشته میخائیل بولگاکف از زبان روسی با ترجمه‌ مریم انصاری سعید برای اولین ‌بار در بازار کتاب ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بولگاکف نامی آشنا برای مخاطب فارسی زبان است که در سال‌های پرکار پس از انقلاب روسیه مجموعه‌ای را با ۱۴ داستان به نام «مینیاتورها» نوشت. او در این کتاب تصویری دقیق از سال‌هایی ارائه می‌دهد که روسیه درگیر جنگ داخلی بین سرخ‌ها و سفیدها بود.

پس از تثبیت انقلاب شوروی و پیروزی کامل بُلشویک‌ها بر سلطنت‌طلبان در جنگ داخلی در آغاز دهه ۱۹۲۰، جمع کثیری از اندیشمندان، هنرمندان، نویسندگان و متولیان عرصه فرهنگ و هنر روسی وطن دگرگون‌شده خود را ترک کردند و عازم اروپا و آمریکا شدند تا جایی که به ادبیات مربوط می‌شود، طیف گسترده‌ای از نویسندگان و شاعران جوان و کمتر شناخته‌شده از فرصت استفاده کردند و با کوششی شبانه‌روزی در پی آن بودند تا جای خالی نویسندگان طاغوتی را بگیرند؛ آنها به میدان آمده بودند تا شانس خود را در عرصه ادبیات روسی بیازمایند.

در یادداشت ناشر آمده است: «میخائیل بولگاکف نویسنده برجسته روسی کمیاگر ادبیات روسیه است چرا که او همه مولفه‌های مشابهی را که هر نویسنده دیگری قبل از او انجام داده است برمی‌دارد و سپس چیزی غیرمنتظره، حتی غیرقابل تصور از آن تولید می‌کند. این مسئله شما را متعجب می‌کند که آیا کاری وجود دارد که بولگاکف نتواند انجام دهد؟»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «… ماجرا از گاوی که به دو نیم تقسیم شده بود، شروع و به آنجا رسید که در هنگ می‌گفتند مرد چینی در فاصله‌ی دوهزار قدمی سر از بدن جدا می‌کند. شاید داستان جدا کردن سر از تن واقعی نبود اما اینکه صددرصد تیرش به هدف می‌خورد، واقعیت داشت.

حتی هم‌قطاران داشتند به این فکر می‌کردند که عدد صد در اینجا شاید چندان هم درست و بجا نباشد! مثلاً صد و پنج درصد چطور است؟ انگار درون چشم‌های بادامی و چپِ مرد چینی از بدو تولد یک دستگاه نشانه‌گیری دقیق کار گذاشته شده بود، وگرنه این میزان دقت در تیراندازی با هیچ دلیل دیگری قابل توجیه نبود.»

انتشارات چام این کتاب را در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۱۶۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها