ابوالفضل هاشمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره راههای تحول برنامههای هفته کتاب اظهار کرد: سالها به واسطه سمتی که در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، در جلسات برگزاری برنامههای هفته کتاب این وزارتخانه حاضر میشدم، به نظر میرسد، برخی برنامههای هفته کتاب، تکرار مکررات است و این تکرار، دلزدگی در جامعه هدف ایجاد میکند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مشخص کند که جامعه هدف برنامههای هفته کتاب چه کسانی هستند؟ دانشآموزان، ناشران، خوانندگان و مخاطبان تخصصی، جامعه هدف برنامههای هفته کتاب هستند یا طیفهای مختلفی از بدنه نشر و کتاب و مردم؟ اگر دسته دوم هدف هستند، آیا برای همه این مخاطبان برنامههای کاربردی تدارک دیده میشود؟
وی با بیان اینکه هیچگاه یک آسیبشناسی از برنامههای هفته کتاب انجام نشده یا یک گزارش متقن از اجرای برنامهها داده نشده تا مشخص شود آیا برگزاری این برنامهها در هفته کتاب تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ گفت: البته به نظر میرسد باید در تولید و اجرای این برنامهها تجدید نظر شود. کشورمان با یک بحران فرهنگی روبهرو است؛ اینکه امروز کتاب کاغذی، با چاپ دیجیتال و ۱۰ نسخهای منتشر میشود، یک بحران است. اگر این برنامهها تاثیرگذار بود شمارگان کتاب در کشور از ۳ هزار نسخه به ۱۰۰ و ۱۰ نسخه نمیرسید.
مدیر انتشارات دبیزش با تاکید بر اینکه حمایتهای مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران و بدنه نشر موجب میشود تا ناشران فعالانه در اجرای برنامههای هفته کتاب همگام شوند و برای تعامل و همفکری بیشتر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی کنند، عنوان کرد: در دورهای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی، در سمت معاون امور فرهنگی در وزارتخانه بود، برنامههای موفقی مانند پایتخت کتاب و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شکل گرفت؛ این برنامهها میتواند با تنوع بیشتر ادامه پیدا کند.
این مولف و فعال حوزه کتاب با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمان با اجرای برنامههای متنوع فرهنگی تلاش کرد نام فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اندازه بخش ارشاد این وزارتخانه پررنگ کند، اظهار کرد: خوشبختانه در آن دوره برنامههای هفته کتاب از محدود شدن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراتر رفت و وزارت کشور، کانون فرهنگی هنری مساجد، نهاد کتابخانههای عمومی و شهرداریها و سازمانهای دیگر در اجرای برنامههای هفته کتاب مشارکت کردند.
هاشمی با بیان اینکه هفته کتاب را نباید محدود به یکسری رونمایی، افتتاح و مصاحبههای تکراری کرد، گفت: شمارگان اندک کتاب در کشور یک معضل جدی است، اینکه تعداد ناشران و نویسندگان روزبهروز کاهش پیدا میکنند، یک آسیب است. همه این نکات نیازمند آسیبشناسی است. هفته کتاب فقط برای ناشران بزرگ نیست. باید پرسید این این ناشران که هر سال در هفته کتاب حضور دارند و بعضاً تقدیر میشوند، آیا تاثیرگذار نیز هستند؟ گاهی یک ناشر با پنج عنوان کتاب، بسیار تاثیرگذارتر از یک ناشر بزرگ است.
هاشمی با بیان این پرسش که آیا ناشران و مردم یک پلتفرمی دارند که خواستهها و نیازهایشان را در آنجا با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان بگذارند، گفت: آیا یک میز مذاکره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعامل با بخشهای مختلف این وزارتخانه وجود دارد؟ البته وجود میز خدمت به معنای تعامل با بدنههای مختلف فرهنگی نیست و همان بوراکوراسی اداری است؛ میز خدمت، تعامل بدون واسطه با مدیران بخشهای مختلف وزارت ارشاد است.
این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه اهالی کتاب در هفته کتاب توقع دارند، خبرهای خوب بشنوند، عنوان کرد: ناشر، مولف، خواننده و مترجم در هفته کتاب انتظار دارند، خبر خوب بشنوند، این خبر خوب شنیدن حداقل انتظار اهالی کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مدیر انتشارات دبیزش با اشاره به اینکه احیای جریان خرید مجدد کتاب از ناشران که در چند سال اخیر متوقف شده، میتواند خبر خوبی برای اهالی نشر و ناشران با توجه به توقف چندساله این خرید باشد، اظهار کرد: این خبری است که میتواند جنبه واقعی به خود بگیرد، سالها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی به نام «شورای خرید کتاب» داشته و از ناشران کتاب خریداری کرده است؛ روندی که در چند سال اخیر متاسفانه متوقف شده، درحالی که چشم امید بسیاری از ناشران به همین خریدها بوده است.
نظر شما