به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست بررسی و رونمایی کتاب «ترکیه امروز؛ اسلام گرایی و خلافت» به همت گروه تاریخ خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سید مسعود رضوی دبیر این نشست را برعهده داشت.
محمد مسجد جامعی، مؤلف کتاب اظهار داشت: این کتاب مجموعه ای است از تعدادی مقالات و مصاحبه ها که قبلاً انجام گرفته است. ترکیه جامعه خیلی جوانی است. ترکیه بعد از جنگ جهانی اول شکل می گیرد. این جوانی خیلی به رشد آینده ترکیه کمک می کند. در ترکیه نهاد خانواده بسیار قوی است و رئیس دارد و رئیس آن پدر است. آداب و رسوم قدیم هنوز در ترکیه جایگاه خود را دارد. نژاد ترک به طور کلی نژاد مغرور و متکی به نفس و در عین حال فداکار است. ترک بودن عموماً با مسلمان شدن تلفیق شده است. در سال ۱۹۵۰ ترکیه وارد ناتو می شود. تحولات در ترکیه از دهه ۸۰ شروع می شود و به تدریج بخش های سنتی به صورت مداوم وارد شهرهای بزرگ می شوند.
در ادامه محمدتقی امامی خوئی نویسنده و استاد تاریخ، ابراز داشت: کسی که میخواهد تاریخ علمی بنویسد، باید خیلی بر تاریخ احاطه داشته باشد. علم به عقل وابسته است. تاریخ، مهم و علم آگاهی دهنده است. تاریخ بدون سند نوشتن، قطعاً مورد انتقاد است. فرهنگ ما را مغولها به چین و کره و ژاپن رساندند.
وی افزود: عثمانی تاریخ مهمی است. بعد از آمدن ایلات ترک، بهترین موقعیت برای گسترش اسلام فراهم شد. آن موقع بزرگ ترین قدرت، عثمانی بوده است بخصوص برای اسلام. آرشیو استانبول در دنیا تک است. وسعت امپراتوری عثمانی حدود ۱۵ میلیون کیلومتر مربع بوده است. این امپراتوری تا قلب اروپا پیش رفته است. این کتاب توانسته است با یک قلم قشنگ مسئله اسلام گرایی در ترکیه را تشریح کند. ما با عثمانی فرهنگ مشترک زیادی داریم. از نویسنده تشکر می کنم که توانسته است زمینه هایی مجهول در مورد ایران و عثمانی را برای ما روشن کند.
در ادامه محمدرضا دهشیری استاد روابط بین الملل، بیان داشت: اساس روابط بین الملل، رقابت-همکاری است. ترکیه از آن کشورهایی است که هم دوست ما است و هم با آن رقابت هایی داریم و هر دو قدرت منطقه ای هستیم. دانستن تاریخ و مختصات این کشور همسایه برای ما حائز اهمیت است.
وی افزود: ترک ها حضور گسترده ای در بازار کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین دارند. تمایزاتی بین تفکر ایرانی و تفکر ترکی در مورد اسلام سیاسی وجود دارد. اندیشه شیعیان بر حکمرانی استوار است اما اندیشه اهل سنت بر حکومت استوار است. در ترکیه بیشتر بر امور فردی دین تاکید دارند. اسلامی که ما در ایران خواستار آن هستیم، اسلام تمدنی است که معتقد به توازن ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و بیشتر رویکرد جمعی دارد. اسلام ما بیشتر بر مقاومت و پایداری بر ارزش ها استوار است. ویژگی مهم این کتاب، جامعیت آن است و از رویکر صفر و صدی هم پرهیز شده است. هم چنین نویسنده رویکرد وطن دوستانه دارد.
نظر شما