چاپ نخست کتاب «بیداری امت در اثبات رجعت» تألیف آیتالله سید محمدمهدی اصفهانیکاظمینی با ترجمه ابوالقاسم سحاب و تحقیق باقر بیدهندی از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شد./
در کتابهای روایی شیعه، احادیث بسیاری درباره «رجعت» وجود دارد. از این روایتها استفاده میشود كه مقارن ظهور حضرت مهدی(ع) و در آستانه برپایی رستاخیز عمومی، گروهی از مؤمنان خالص و شماری از کافران تبهکار و منافقان به این جهان بازگشت میکنند. دسته نخست برای طی مدارجي از کمال و مشاهده عزت اسلام و ذلت کفر و گروه دوم برای این که کیفر بسیاری از کارهای ناروای خود را ببینند و حاکمیت نهایی دولت حق را مشاهده کنند. این بازگشت اختصاص به این دو گروه دارد و غیر از آنان در قیامت صغری کسی به دنیا بازگشت نخواهد کرد.
قرآن مجید بر درستی اعتقاد به رجعت که از خصوصیات مدرسه اهلبیت(ع) شمرده میشود، گواهی میدهد و در آیاتی از سوره بقره و سوره مائده نمونههایی از رجعت امتهای پیشین را گزارش کرده است.
همانگونه که در این نوشتار نیز آمده است، در حدیثی متواتر از رسول خدا(ص) نقل شده است که امت اسلامی با امتهای گذشته همگونی تام دارد و وقایع حساسی که در میان آنان روی دادهاند در امت مرحومه نیز بدون کم و کاست به وقوع خواهد پیوست. بنابر این به مقتضای نبوت مزبور باید رجعت در امت رسول خدا(ص) نیز رخ دهد. امام رضا(ع) در پاسخ سوال مأمون عباسی درباره رجعت، به حدیث یاد شده استدلال کردهاند.
شیعیان باورهای اعتقادی خود را از قرآن و پیامبر(ص) و عترت آن حضرت، بر اساس آیات فراوان که به رجعت؛ تفسیر یا تأویل شدهاند، میگیرند و انبوهی از روایات که به سر حد تواتر میرسد به رجعت پرداختهاند و دانشمندان شیعه برای تبیین موضوع رجعت و روشنگری اذهان، کتابهای فراوان و مقالاتی گرانمایهای نوشتهاند و آن را از آثار قدرت پروردگار بزرگ قلمداد کردهاند. یکی از آثار بر جای مانده از بزرگان ما رساله حاضر است که به کالبد شکافی رجعت میپردازد.
بر اساس مطالب كتاب، کلمه رجعت(به فتح راء) مرتبهای از رجوع و بازگشت است که از رجع یرجع رجوعا از باب ضرب یضرب به معنی انصراف و عاد، و به فارسی به معنی بازگشت كردن آمده است. رجعت در زبان فارسی به معنی برگشتن است و به اصطلاح ما جماعت امامیه، بازگشت به دنیا بعد از مردن و بعد از ظهور امام عصر مولانا حجةبن الحسن(ع) محسوب میشود.
در قاموس آمده است: «و یؤمن بالرجعة، أی: بالرجوع الیالدنیا بعدالموت؛ یعنی ایمان و عقیده به رجعت یا بازگشت به دنیا، بعد از مرگ دارد.» پس صاحب«قاموس» اشاره به چیزی میکند که معتقد امامیه است چنانکه پوشیده و مستور نیست.
کتاب حاضر، در سه باب، 23 آیه و 12 حدیث تدوین شده است. آیات وارده درباره رجعت، اخبار و روایات نقل شده، در گفتار علمای امت و نواب ائمه(ع) در اطراف موضوع رجعت، بابهای سهگانه کتاب را تشکیل میدهند.
«رجعت در زیارتهای ماثوره و دعاهای منقوله»، عنوانی است که مؤلف در سیر تحقیقی خود درباره موضوع رجعت، به آن نیز پرداخته است.
کتابهای احتجاج، اربعین، اعتقادات، اقبال، الزامالناصب، امالی صدوق، بحارالانوار، بیانالفرقان، تاجالعروس، تفاسیر قرآن(المیزان، برهان، الدرالمنثور، روحالمعانی، صافی، عیاشی، قمی، الکشاف، مجمعالبیان، مرآتالانوار)، تنقیحالمقال، التهذیب، الجامعالصغیر، الذریة الی تصانیفالشیعه، رجال نجاشی، الرجعة، رسائل الشریفالمرتضی، سعدالسعود، سنن ترمذی، صحیح(مسلم، بخاری)، عقاید علامه مجلسی، العوالم، عیون اخبارالرضا(ع)، کتابالغیبة، فرائدالسمطین، الفهرست، قاموسالرجال، من لا یحضرهالفقیه، کافی، کنزالعمال، لغتنامه دهخدا، مجمعالبحرین، مصباحالمنیر، مناهجالمعارف و دهها عنوان دیگر، از منابع مورد استناد مؤلف در نگارش کتاب حاضرند.
چاپ نخست کتاب «بیداری امت در اثبات رجعت» در شمارگان 1000 نسخه، 136 صفحه و بهای 14000 ریال راهی بازار نشر شده است.
نظر شما