دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
بيانيه هيات داوران دهمين دوره جايزه كتاب فصل

علي اوجبي، سرپرست دبيرخانه جايزه كتاب فصل و كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، در آيين پاياني دهمين دوره جايزه كتاب فصل، بيانيه هيات داوران و گزارشي از روند داوري‌ها را در اين دوره براي حاضران قرائت كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين بيانيه كه اوجبي قسمت‌هايي از آن را قرائت كرد، آمده: عصر كنوني را دوران اطلاعات ناميده‌اند. تنوع و گوناگوني در كنار سرعت شگفت‌آور انتقال داده‌ها، دو عنصر فن‌آوري اطلاعات به شمار مي‌آيند. 

وي ادامه داد: امروزه گرچه ملاك و شاخصه بزرگ توسعه، ميزان برخورداري از فن‌آوري ياد شده است، اما با وجود اين، هنوز كتاب و كتابخواني جايگاه رفيع خود را داراست.

وي با اشاره به درخشش ايران اسلامي در عرصه فرهنگ و تمدن بشري، افزود: حضور دانشمندان ايراني در عرصه‌هاي گوناگون دانش و معرفت بشري به بلنداي تاريخ است و منابع تاريخي گواه آن است كه پيش از طلوع خورشيد اسلام نيز ايرانيان از پرمايه‌ترين و ستبرترين تمدن‌ها بهره‌مند بوده‌اند. 

اوجبي افزود: ايرانيان برخلاف ديگر جوامع، شريعت آسماني اسلام را با آغوش باز پذيرفتند و به دليل برخورداري از هوش سرشار و سابقه ديرين فرهنگي، آموزه‌هاي متعالي و ژرف ديني را به نيكويي فرا گرفتند و در طول تاريخ در زمره برترين مبلغان دين به شمار آمدند. 

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: جامعه فرهيخته و مسلمان ايراني در ساختن شهر علم‌ها، بيمارستان‌ها، رصدخانه‌ها نيز پيشتاز بوده‌اند و در ارج نهادن به علم و دانش و منزلت دانشمندان زبانزد، آثار برجاي مانده از پيشينيان و منابع معتبر حوزه تاريخ هم اين ادعا را ثابت مي‌كند.

سرپرست دبيرخانه جايزه كتاب فصل، تصريح كرد: بي‌شك در عصر كنوني نيز اين توان و توشه در جامعه جوان، پوينده و هوشمند ما وجود دارد كه هم‌چون گذشته، در عرصه فرهنگ و تمدن بشري نقش‌آفرين باشند. يكي از مقدمات چنين مهمي، ترويج كتابخواني و انس و الفت با كتاب، و دميدن روحيه مطالعه و پژوهش در كالبد اين نسل بالنده است و از جمله راه‌هاي دست‌يابي به چنين امر مهمي، معرفي آثار فاخر و گرانسنگ و تقدير از آفرينندگان برجسته كتاب در تمامي عرصه‌هاست.

وي درباره روند داوري‌هاي اين دوره گفت: جشنواره كتاب فصل سه سال پيش براي تحقق چنين هدف مقدسي بنياد نهاده شده؛ و اينك مفتخريم با برگزاري ده دوره، آثار بيش از 285 مؤلف، مترجم و پژوهشگر برتر را به ساحت جامعه كتاب دوست خود معرفي كرده‌ايم. 

اوجبي در پايان گفت: در همين دوره كتاب فصل كه به آثار منتشره در تابستان سال جاري اختصاص دارد، پس از فراخوان‌هاي مكرر مجموعاً 3722 اثر مهياي ارزيابي شدند كه نسبت به دوره قبل نزديك به 800 عنوان افزايش داشت كه در رشته  كليات 42 اثر، فلسفه و روانشناسي 360 اثر، دين 410 اثر، علوم اجتماعي 560 اثر، زبان 45 اثر، علوم خالص 60 اثر، علوم كاربردي 428 اثر، هنر 190 اثر، ادبيات 872 اثر، تاريخ و جغرافيا 256 اثر و كودك و نوجوان 499 اثر كه پس از داوري آنها توسط بيش از 250 تن از انديشمندان و صاحب نظران در سه مرحله 8 تأليف و سه ترجمه برگزيده و 17 تأليف، 17 ترجمه و 3 تصحيح شايسته تقدير شناخته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها