آرش سنجابي كه به تازگي مجموعه داستان «از ميان تارهاي مرتعش» او روانه بازار كتاب شد، با اشاره به نحوه توجه به فرم در داستان، از دوران گذار فرم در داستاننويسي امروز سخن گفت و اينكه در اين كتاب مضمون براي او اهرمي براي ايجاد فرم است._
اين در حالي است كه در داستانهاي او مناسبات انساني به طرز پررنگي خود مينمايد و اين مناسبات در شرايطي شكل يافته كه پايان تراژديك آنها از ابتداي داستان توسط خواننده حدس زده ميشود.
همخواني و تناسب هماهنگ فرمي با تكنيك، از وجوه بارز داستانهاي كتاب «از متن تارهاي مرتعش» است.
سنجابي درباره برخي ويژگيهاي اين مجموعه داستان به «ايبنا» گفت: در داستانهاي اين كتاب بر فرم تكيه نداشتهام و موضوع، اهرمي بود كه توسط آن به فرم دلخواهم دست يابم.
وي درباره وضعيت توجه به فرم در داستاننويسي معاصر توضيح داد: در ايران دورههايي وجود داشت كه به فرم پرداخته نميشد. بعد از انقلاب، گلشيري و ديگران آمدند و روي فرم كار كردند و به اين حوزه توجه بيشتري شد.
اين مترجم افزود: در ادبيات ما كمتر نويسندگاني بودند كه فرم و مضمون را توامان به كار برند و شايد در كل تاريخ ما فقط هدايت بود كه به طور مشترك به محتوا و تكنيك پرداخت.
اين داستاننويس همچنين تصريح كرد: فرم در سالهاي اخير در دوره گذار است و داستاننويسان ما بيشتر با تكنيكهايي مانند رئاليزم جادويي كار ميكنند. در هر حال اقبال به مساله فرم در فضاي امروز ادبيات داستاني ايران نياز به بازبيني بيشتري دارد.
مجموعه داستان «از ميان تارهاي مرتعش» 15 داستان كوتاه دارد و طرح روي جلد آن اثر اردشير رستمي است.
بخشي از داستان «تصويرهاي بيرنگ» در اين كتاب اينگونه نوشته شده:
«كوچه مختصر شيبي دارد و اين را امروز فهميدهاي كه يخ بسته و سرد است. زنت بال كتت را گرفته و تو به احتياط گام بر ميداري. درست مثل كوهنوردي كه راه صعود از راهنما ميگيرد، زنت پاي در جاي تو پيش ميآيد. كوچه يخ دارد و سرد است و زنت بال كتت را ميگيرد و تو دستش را.. »
مجموعه داستان «از ميان تارهاي مرتعش» نوشته آرش سنجابي، به شمارگان 1100 نسخه از سوي انتشارات مرواريد منتشر شده است.
اين كتاب 80 صفحهاي با قيمت 2000 تومان در بازار نشر ارايه ميشود.
نظر شما