چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵
رسيدن به مرزهاي جهاني بيومكانيك ورزشي با استفاده از كتاب‌هاي به‌روز

نويسنده، مترجم و كارشناس بيومكانيك ورزشي، معتقد است: با توجه به گستردگي اين رشته تحصيلي و حضور آن در دانشگاه‌ها و پرورش نيرو‌هاي متخصص، بايد براي رسيدن به مرز‌هاي جهاني از طريق دستيابي به منابع به‌روز دنيا و ترجمه و تاليف كتاب‌هاي پرمحتوا تلاش كرد./

دكتر امير سرشين در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: متاسفانه با وجود اين ‌كه از سال تحصيلي آينده برگزاري دوره دكتراي بيومكانيك در داخل كشورمان آغاز خواهد شد، به علت كمبود تعداد استادان اين حوزه نمي‌توان اميدوار بود تا در سال هاي آينده بتوان دانشجويان دكتراي بيومكانيك را داخل كشورمان آموزش دهيم.


وي ادامه داد: پيشرفت بيومكانيك نيازمند آزمايشگاه‌هاي تخصصي و آثار مكتوب اين رشته است. امروزه با وجود تعداد دو يا سه آزمايشگاه كه استادان برجسته علم بيومكانيك ورزشي هم نمي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند، نمي‌توان به آينده مناسبي نسبت به حال حاضر اميد داشت.

نويسنده كتاب «مفاهيم بنيادي مكانيك ورزش» تصريح كرد: افرادي كه وارد عرصه بيومكانيك مي‌شوند بايد از اطلاعات مناسبي نسبت به درس‌هاي رياضي و فيزيك برخوردار باشند، اما متاسفانه از آن‌جايي كه جذب دانشجو‌يان تربيت بدني اغلب از دانش‌آموزان گروه انساني است و اين گروه از دانش‌آموزان در اين درس‌ها ضعف‌هاي بسياري دارند، بسياري از آن‌ها در دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتراي اين رشته با مشكلات پايه‌اي دست‌و پنجه نرم مي‌كنند.

وي در ادامه، درباره فعاليت‌ ناشران ورزشي و تاثير آن در پيشرفت علم ورزش گفت: خوشبختانه روند چاپ كتاب‌هاي ورزشي در سا‌ل‌هاي اخير با توجه به پيشرفت و افزايش تعداد ناشران رشد بسيار مناسبي داشته است.

سرشين ضمن بيان اين مطلب كه حضور استادان برجسته حوزه‌هاي مختلف تربيت‌بدني و علوم ورزشي در انتشارات دولتي براي داوري اثرها باعث افزايش كيفيت علمي آن‌ها خواهد شد، گفت: متاسفانه به علت طولاني بودن روند چاپ كتاب در اين انتشارات، بهتر است براي چاپ كتاب‌هاي روز دنيا كه در كشور ترجمه مي‌شوند، از طريق انتشارات خصوصي كه سرعت مناسبي در چاپ كتاب دارند، اقدام كرد.

مترجم كتاب‌هاي ورزشي تاكيد كرد: با توجه به امكانات مناسبي كه هم‌اكنون براي چاپ كتاب ايجاد شده، همكاري دو جانبه استادان حوزه تربيت بدني با دانشجويان و فارغ‌التحصيلان اين رشته تحصيلي مي‌تواند باعث پيشرفت هرچه بيشتر در حوزه كتاب‌هاي ورزشي شود. اين در صورتي است كه استادان به جواناني كه انرژي و علاقه بسياري براي انجام اين امور دارند، اعتماد كنند.

سرشين همچنين درباره تخصصي نبودن گرايش‌هاي تربيت بدني در دانشگاه‌ها و تاكيد بر گذراندن واحدهاي عملي از سوي دانشجويان گرايش‌‌هايي نظير بيومكانيك ورزشي، مديريت و فيزيولوژي ورزشي در دانشكده‌هاي تربيت بدني، گفت: يكي از عللي كه باعث ضعف بسياري از دانشجويان در دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتراي گرايش‌هاي مختلف تربيت بدني وجود دارد، اين است كه در دوره كارشناسي تمركز اصلي دانشجويان بر واحد‌هاي عملي است، نه دروس تخصصي.

به اعتقاد وي، دانشجوياني كه به گرايش‌هاي مختلف وارد مجموعه تربيت بدني مي‌شوند، بايد با پرداختن به رشته ورزشي اصلي خود و تمركز روي آن و همچنين گذراندن تعداد اندكي از رشته‌هاي ورزشي مورد علاقه، به دلخواه به يادگيري حركت‌شناسي و علم رشته‌هاي ورزشي تخصصي خود بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط