یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷

«آوازهاي سبلان» نام مجموعه داستاني از آثار داستان‌نويسان نوقلم استان اردبيل است كه در راستاي انتشار آثار جوانان داستان‌نويس استان‌هاي سراسر كشور و طرح «اين روشناي نزديك» جايزه ادبي ايران، از سوي انتشارات «سخن‌گستر» به چاپ مي‌رسد. اين كتاب به كوشش ساسان ناطق گردآوري شده است.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ساسان ناطق درباره اين كتاب توضيح داد: در اين مجموعه، 16 داستان از 13 نويسنده نوقلم استان اردبيل به چاپ مي‌رسد و سه داستان آن به زبان تركي است. 

وي افزود: جوانان در اين داستان‌ها عمدتا تجربه‌هاي شخصی خودشان را براساس موقعيت‌هاي داستاني آورده‌اند و من در تحليل فني كارها، به جاي تكنيك، بيشتر بر موقعيت داستاني تاكيد دارم. 

اين نويسنده همچنين در پاسخ به سوالي درباره چگونگي مطرح شدن مشخصه‌هاي اقليمي و فرهنگي استان اردبيل در آثار نوقلمان داستان‌نويس گفت: اينجا استاني سردسير است و قله سهند و سبلان را دارد؛ نمي‌خواهم به صراحت بگويم ‌ولي به نوعي سردي برخي موقعيت‌هاي داستاني، به دليل سردسير بودن اين جغرافياست. 

نويسنده «زود بزرگ مي‌شويم»، به وجود ويژگي‌هاي خاص طنز‌آميز در اين مجموعه اشاره كرد و گفت: برخي موقعيت‌هاي طنز در اين داستان‌ها واقعا خاص، و مربوط به خود استان اردبيل است كه نويسنده برحسب موقعيت‌هاي داستاني خود، از موضوعات طنز بهره برده است. 

اين داستان‌نويس با اشاره به سه داستان تركي در اين كتاب توضيح داد: محمود مهدوي، رضا كاظمي و علي نوري، ‌سه داستان‌نويسي هستند كه در حوزه داستان تركي خيلي خوب كار كرده‌اند. كاظمي نگاهي دروني به جنگ دارد و زندگي شهيد مهدي باكري را نوشته؛ يا مهدوي، ‌نگاهي برون مرزي دارد. او برخي داستان‌هاي جمهوري آذربايجان را هم ترجمه مي‌كند.
 
ناطق در پاسخ به سوال ديگري درباره اصلي‌ترين ويژگي آثار اين داستان‌نويسان گفت: نمي‌توان گفت كه هر كدام از اين نويسندگان پيرو سبكي هستند. در هر كدام از آثار آنان، عرصه خاصي از داستان‌نويسي به چشم مي‌آيد. شايد فقط بتوان گفت كه آنان اسلوب‌هاي زبان تركي را خوب بلدند. 

نويسنده «وقتي جنگ تمام مي‌شود» در ادامه گفت: به طور كلي من نمي‌گويم كه اين داستان‌ها خيلي تكنيكي‌اند؛ ولي قابليت‌هاي بالايي در نوشتن را در اين مجموعه به‌شکلی جذاب به نمايش گذاشته‌اند؛ ‌همه اين نويسندگان در سال‌هاي اخير جوايز معتبر ادبي سراسر كشور را نيز از آن خود كرده‌اند. 

وي در ادامه با بيان برخي ويژگي‌هاي داستان‌هاي اين كتاب گفت: اين نويسندگان هر كدام شكلي مستقل شيوه‌ای از داستان‌گويي را برگزيده‌اند؛ ‌مثلا داستان عادل گلي‌پور مشخصه‌هاي «كاروري» دارد و به نوعي به كنكاش در زندگي زن و مرد مي‌پردازد. يا در داستان آذر بشيرزاده، زنان را بيشتر مي‌بينيم. نسيم اسماعيل‌زاده نيز حس‌هاي زنانه را بيشتر مد نظر داشته است. 

ناطق در پايان گفت: در مجموع اين گردهمايي، تجربه موفق و رو به رشدي را در حوزه داستان در سراسر كشور رقم مي‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط