دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰
كشف گوهرهاي ناب و درهاي شفاف از قرآن

كتاب «تجزيه و تركيب و بلاغت قرآن» نوشته عباس ظهيري از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد. اثر حاضر، تجزيه و تركيب و بيان قواعد بلاغي سوره‌هاي جمعه، منافقون و تغابن را بر عهده دارد و مي‌كوشد علاوه بر آشنايي خواننده با قواعد عربي، كيفيت تطبيق آنها را بر مصاديقشان به‌طور كامل آموزش دهد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بي‌شك سخن خداوند، خداوندگار سخن است و عمق معاني گفتار بي‌نياز، بي‌نياز از هر ستايش است. اگر بناست گفتار و نوشتاري شايسته تامل، تدبير، بحث و تحقيق باشد، كلام حضرت حق از همه شايسته‌تر بل فراتر از آن است. قرآن ناطق، علي‌بن ابي‌طالب(ع) فرمود: «و ان‌القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق لا تفني عجائبه و لا تنقضي غرائبه و لا تكشف‌الظلمات الا به؛ قرآن ظاهري زيبا و شگفت‌انگيز و باطني عميق دارد، نكات شگفت‌آور آن فنا نمي‌پذيرد، و اسرار نهفته آن بي‌پايان است و تاريكي‌هاي (جهل و رذايل معنوي) جز به‌وسيله آن زدوده نخواهد شد.»

از اين‌رو محققان و پژوهشگران در طول تاريخ اسلام، هماره درباره ابعاد مختلف قرآن به تحقيق پرداخته و در زمينه‌هاي گوناگون در آيات الهي تدبر كرده و هزارها نقطه مجهول را كشف و عقده‌هاي ناگشوده را در سايه سخنان وحياني قرآن گشوده‌اند. فقيهان با تمسك به اين ثقل اكبر، وظايف عباد و احكام الله را، اصوليان، حجيت پاره‌اي از امارات را؛ كلاميان، احوال مبدا و معاد و ارباب اخلاق، اصول و پايه‌هاي اخلاق را استخراج كرده‌اند و هريك به قدر معرفت در جهت اهداف خويش گوهرهاي ناب و درهاي شفاف و درخشنده‌اي از علوم و معارف را با غور در درياي بي‌كران كلام خدا، به دست آورده‌اند. ولي روشن است كه مراجعه به قرآن و استفاده از آن به‌ويژه آشنايي با لطايف و ظرايف آن، جز با در دست داشتن قواعد ادبي كه خداوند معاني و مقاصد خود را بر وفق آن قواعد، در قالب الفاظ قرآني ريخته است، ميسر نمي‌شود.

اين جاست كه ضرورت تحقيق در مسائل ادبي در دو مرحله احساس مي‌شود؛ يكي در مرحله فراگيري قواعد و ديگري در مرحله تطبيق و اجراي آنها بر مصاديق. در اين مسير، ادب‌دوستان در مورد مرحله فراگيري قواعد با مشكل خاصي مواجه نيستند، ولي در مرحله تطبيق به‌طور جدي دچار مشكل‌اند و از توانايي لازمي كه بتوانند يافته‌هاي ادبي خود را بر موارد و مصاديق آنها پياده كنند، برخوردار نيستند. از اين‌رو براساس عقيده نويسنده اين اثر احساس شد تا تهيه متني كه لااقل بخشي از قرآن را بر بوته تطبيق قواعد ادبي نهد و روش تجزيه و تركيب را به‌طور زنده و گويا ارائه دهد، بسيار ضروري است.

از اين‌رو، سلسله درس‌هايي را كه نگارنده اين كتاب در محضر جمعي از طلاب در مورد تجزيه و تركيب و بلاغت، سوره‌هاي «جمعه»، «منافقون» و «تغابن» داشته، پياده و پس از ويرايش با عنوان تجزيه و تركيب و بلاغت قرآن چاپ كرده است.

در بخشي از پيشگفتار كتاب حاضر مي‌خوانيم: «كتابي را كه پيش‌رو داريد، سلسله درس‌هايي است كه اينجانب پس از تدريس چندين دوره ادبيات در سطوح مختلف و مطالعات فراوان در اين زمينه، در محضر جمعي از دوستان طلبه، تحت عنوان تجزيه و تركيب و بلاغت سوره‌هاي "جمعه"، "منافقون" و "تغابن" را مطرح نمودم و به‌وسيله نوار ضبط شد و يكي از خوش ذوقان آن محضر، جناب مستطاب ثقة‌الاسلام آقاي امير انصاري -زيدت توفيقاته- گفتارها را پياده كرد و پس از بازنگري و اصلاحات حقير و حذف زوايد و اضافه نكات ضروري، به زينت طبع آراسته شد. به اميد آن كه مورد استفاده ادب‌دوستاني كه در صدد آشنايي بيشتر با قواعد ادبي و به‌خصوص با روش اجرا و تطبيق آنها بر الفاظ قرآن و احاديث هستند، قرار گيرد.»

اين اثر در سه بخش و با اين عناوين، سامان يافته است: تجزيه و تركيب و بلاغت سوره جمعه، تجزيه و تركيب و بلاغت سوره منافقون، تجزيه و تركيب و بلاغت سوره تغابن.

چاپ سوم كتاب «تجزيه و تركيب و بلاغت قرآن» در شمارگان 1000 نسخه، 296 صفحه و بهاي 49000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط