شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
مقاله‌های برگزیده دومین همایش نیما‌شناسی کتاب می‌شود

مقاله‌های منتخب از میان آثاری که به دبیرخانه دومین همایش نیماشناسی با عنوان «نیما و میراث نو» رسیده‌اند، پیش از از برگزاری این همایش در اردیبهشت ۸۹ در قالب کتابی منتشر می‌شوند. داوری این مقالات از پنج‌شنبه گذشته آغاز شد و نتایج آن تا پایان اسفند اعلام می‌شود.\

مرتضی محسنی، دبیر اجرایی دومین همایش «نیما‌شناسی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش ۱۵ اسفند به پایان رسید. حدود ۱۵۰ مقاله تخصصی درباره نیما و پیرامون محورهای همایش به دبیرخانه ارسال شده است. 

وی به عنوان محورهای همایش اشاره کرد و گفت: «تاريخ ادبي»(زمانه و زندگي نيما، تأثيرپذيري نيما از ادبيات جهان، نيما و ديگران)، «نيما؛ هويت و فرهنگ»(آثار نيما و زبان مازندراني، شعر نيما و ادبيات مازندراني، شعر مازندراني نيما، نيما و هويت ديني، بومي و جهاني، نيما و جغرافياي طبيعي يوش)، «شعر نيما و مكتب‌هاي ادبي»، «نقد ادبي و نيما»، «نيما و داستان»، «نامه‌هاي نيما» و «نيما و نثر فارسي» عنوان محورهای همایش بودند و پژوهشگران و استادان زبان و ادبیات فارسی مقاله‌های خود را پیرامون این محورها به دبیرخانه همایش ارسال کردند.

وی با اشاره به داوری مقاله‌ها توسط 10 داور توضیح داد: تقسیم‌بندی حوزه داوری براساس مطالعات تخصصی داوران صورت گرفته و در حوزه‌های نقد جامعه‌شناختی، نقد روان‌شناختی، تحلیل متن و مباحث مرتبط با روایت و داستان در منظومه‌های نیما داوری‌ها انجام می‌شود.

دبیر اجرایی همایش «نیما و میراث نو» اظهار داشت: تا پایان اسفند نتایج داوری‌ها اعلام خواهد شد و در فروردین سال ۱۳۸۹ ویرایش نهایی و صفحه‌آرایی این مقاله‌ها برای انتشار در کتاب مجموعه مقالات صورت می‌گیرد. قصد داریم کتاب دو جلدی مجموعه مقالات همایش پیش از برگزاری همایش منتشر شود و همزمان با برگزاری دومین همایش نیما‌شناسی در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

دومین همايش بین‌المللی نیماشناسی با عنوان «نیما و میراث نو» به مناسبت پنجاهمين سال درگذشت نيما يوشيج - پدر شعر نو فارسی - با همكاري دانشگاه مازندران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنایع دستی اين استان در نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط