چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
مطالعه؛ حقيقتي كه از پذيرش آن طفره مي‌رويم

قهرمان دو و ميداني بازي‌هاي آسيايي تصريح كرد: بالا بردن تكنيك در ورزش تنها با مطالعه و بالا بردن سطح دانش عمومي و تخصصي امكان‌پذير است، در حالي كه بسياري از ورزشكاران از پذيرش اين واقعيت طفره مي‌روند._

ليلا ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: بيشتر ورزشكاران براي رسيدن به موفقيت به تمرينات فيزيكي اكتفا مي‌كنند و درصد كمي از آنها نگاهي علمي به ورزش دارند.

قهرمان دو وميداني بانوان ايران و آسيا افزود: فدراسيون دو و ميداني براي ايجاد نگاهي علمي به ورزش، كلاس‌هايي را ويژه ورزشكاران و مربيان برگزار مي‌كند، اما بارها در اين كلاس‌ها، هم به عنوان شاگرد و هم به عنوان مربي، شاهد اطلاعات ضعيف و پايين بودن سطح مطالعه ورزشكاران بوده‌ايم، در حالي كه اگر آنها كتاب‌هاي تخصصي رشته خودشان را بخوانند يا به تماشاي فيلم و مسابقات رو بياورند، بسياري از مشكلات تكنيكي آنها به حداقل مي‌رسد. 

ابراهيمي با اشاره به ضرورت مطالعه ديگر كتاب‌ها توسط دو و ميداني‌كاران اظهار داشت: ورزشكار موفق بايد در كنار كتاب‌هاي تخصصي، كتاب‌هايي در حوزه تغذيه و روانشناسي را مطالعه كند، زيرا در افزايش معلومات و كسب موفقيت تاثير چشمگيري دارد، موضوعي كه ورزشكاران ما از آن كناره گرفته‌‌اند و بيشتر به فعاليت‌هاي بدني روي آورنده‌اند.

ابراهيمي در ادامه به تاثير مطالعه در موفقيت ورزشي خودش اشاره كرد و گفت: من در كنار كتاب‌هاي تخصصي، كتاب‌هاي روانشناسي‌، اجتماعي و تغذيه را نيز مطالعه مي‌كنم چون معتقدم ورزشكار موفق نبايد تنها به گفته‌هاي مربي خود اكتفا كند، زيرا مطالعه علاوه بر افزايش درصد موفقيت در ورزش، به تثبيت جايگاه اجتماعي ورزشكار نيز كمك بسياري مي‌كند. ورزشكاري كه صاحب مقام مي‌شود، بايد توانايي پاسخگويي به سوالات علاقه‌مندان ورزش را داشته باشد تا بتواند تجربه خودش با معيارهاي علمي به ديگران منتقل كند.

وي در ادامه گفت: يك ورزشكار حرفه‌اي بايد آنقدر مطالعه داشته باشد كه به عنوان مثال، 25 ماده دو و ميداني را به خوبي بشناسد و به راحتي درباره آنها حرف بزند. همچنين با خواندن كتاب‌هاي عمومي قوه تخيل و قدرت ارتباط اجتماعي و روابط عمومي خود را افزايش دهد تا به عنوان ورزشكاري كه داراي شخصيتي قوي است، شناخته شود.

قهرمان دو و ميداني بانوان بازي‌هاي آسيايي درباره وضعيت كيفي وكمي كتاب‌هاي تخصصي ورزش دو و ميداني بيان داشت: بيشتر كتاب‌هايي كه در حوزه دو و ميداني وجود دارند، آثار خارجي ترجمه شده‌اند كه به دليل نوع ترجمه، مباحث را گنگ مطرح مي‌كنند يا آن‌قدر تخصصي به مسائل پرداخته‌اند كه ورزشكار نوپا نمي‌تواند از آن بهره‌اي ببرد.

وي درباره كتاب‌هاي تاليفي نيز گفت: تاليف كتاب‌هاي داخلي بيشتر توسط پيشكسوتان اين رشته انجام مي‌شود. اين آثار به واقع از بار علمي خوبي برخوردارند، اما در بعضي موارد مباحث آن‌قدر ثقيل و پيچيده‌اند كه ورزشكاران از خواندن كتاب خسته مي‌شوند.

قهرمان مسابقات دو و ميداني در ادامه به امكانات كميته المپيك و فدراسيون دو و ميداني براي در زمينه منابع مكتوب اشاره كرد و گفت: منابع كتابي در بخش آموزش هر فدراسيون قرار گرفته‌اند ‌كه شامل كتاب‌ها و مجلات مي‌شوند، اما متاسفانه ورزشكاران كمتر از اين منابع و امكانات استفاده مي‌كنند.

ابراهيمي افزود: متاسفانه ورزشكاران ما تعبير مناسبي از ورزشكار حرفه‌اي ندارند و تصور مي‌كنند ورزشكار حرفه‌اي تنها بايد در رشته ورزشي خودش كار كند و هيچ فعاليتي جز ورزش نداشته باشد، در حالي كه بارها در مسابقات آسيايي و جهاني ديده‌ايم كساني كه به عنوان ورزشكار در ميدان مسابقه حاضر مي‌شوند، تحصيلات عاليه حتي در رشته‌هاي غير ورزشي دارند. نمونه اين ورزشكاران در كشور ما محدود است.

ابراهيمي علت اين امر را به سيستم آموزش و پرورش مربوط دانست و افزود: بزرگترين مشكلي كه ما در آموزش و تشويق ورزشكاران به دنياي ورزش داريم، به دوران تحصيل افراد مربوط مي‌شود، زيرا در مدارس ما فرهنگ ورزش كردن را آموزش نمي‌دهند و مربيان ورزش نيز در مدارس از نظر معلومات حرفه‌اي و عمومي در سطح پاييني قرار دارند. البته در چند سال اخير فعاليت‌هايي در اين باره صورت گرفته و مدارس به عنوان مكان استعداديابي دانش‌آموزان دست به فعاليت زده است، اما براي موفقيت در امر ورزش بايد اين مقوله را با نگاه فرهنگي در مدارس و خانواده دنبال كرد تا جامعه ورزشي به ويژه براي بانوان به سمت قهرمان‌پروري هدايت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط