شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
دو و ميداني‌كاران كتاب را دنبال نمي‌كنند

مدير روابط عمومي فدراسيون دو و ميداني گفت: كمتر ورزشكار يا قهرماني دو و ميداني در كشور است كه ورزش را از نگاهي علمي دنبال كند و به خواندن كتاب علاقه‌مند باشد.\

مهران تيشه‌گران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كاستي‌هاي ورزش را به فقدان نگاهي علمي مربوط دانست و افزود: موفقيت ورزشكاران رابطه مستقيمي با مطالعه دارد كه بر اساس تجربيات بدست آمده، ورزشكار از طريق مطالعه، اصول و روش‌هاي صحيح رسيدن به موفقيت بيشتر را مي‌آموزد، همان‌طور كه در كشور‌هاي اروپايي و آسياي اين امر ثابت شده است، اما ورزشكاران كشور ما تنها بر اساس تجربيات ديكته شده مربي خودشان، به ورزش ادامه مي‌دهند.

وي با اشاره به فقر مطالعاتي ورزشكاران در حوزه‌هاي مختلف افزود: اگر از ورزشكار درباره نوع تغذيه‌اش سوال شود، پاسخ مي‌دهد كه با مربي‌اش در اين باره مشاوره مي‌كند و او نيز بر اساس آنچه كه به او گفته مي‌شود، عمل مي كند. اين ورزشكار در انتقال تجربيات خودش هم ضعيف خواهد بود. متاسفانه ورزشكاران رشته دو وميداني در زمان برگزاري اردوهاي تمريني يا زماني كه وقت آزاد دارند، به كتابخانه فدراسيون مراجعه نمي‌كنند و كتاب نمي‌خوانند.

تيشه گران درباره كتابخانه فدراسيون دو و ميداني اظهار داشت: كتابخانه فدراسيون 60 جلد كتاب تخصصي دو و ميداني و بخشي مختص به مجلات خارجي دارد كه بيشتر مورد توجه دانشجويان رشته تريبت بدني است كه به دليل مجاورت دانشگاه تربيت بدني با فدراسيون، از آن استفاده مي كنند و كمتر ورزشكار يا قهرماني دو وميداني براي مطالعه كتاب‌ها به كتابخانه فدراسيون مي‌آيد.

وي درباره وضعيت كتاب‌هاي تخصصي رشته دو و ميداني نيز گفت:  منابع موجود رشته دو و ميداني كمتر تاليفي‌اند و اين امر باعث مي‌شود ورزشكار تجربيات ورزشكاران و مربيان ايراني را كمتر را مطالعه كنند و تنها بر اساس دانش مربي به تمرين و آماده‌سازي بپردازند.

مدير روابط عمومي فدراسيون دو و ميداني تامين منابع مكتوب اين رشته ورزشي را وظيفه فدراسيون نمي داند. او در اين باره گفت: انجام امور فرهنگي در فدراسيون ابزار مي خواهد و امور فرهنگي فدراسيون به تنهايی نمي‌تواند از عهده كار برآيد. در اين راستا، نهادهاي فرهنگي مربوطه مانند معاونت فرهنگي سازمان تربيت بدني مي‌توانند در ساخت و تجهيز كتابخانه‌هاي فدراسيون‌هاي ورزشي همكاري كنند تا با تامين منابع بيشتر، ورزشكاران به مطالعه كتاب‌هاي تخصصي رشته ورزشي خود ترغيب شوند.

وي در ادامه به كاستي‌هاي كتاب‌هاي ورزشي اشاره كرد و افزود: جامعه ورزشي دو وميداني به كتاب‌هاي تاليفي يا ترجمه شده در حوزه حركات بيومكانيك، تغذيه، آسيب‌شناسي و حركات اصلاحي احتياج دارد، همان كتاب‌هايي كه كمتر در بازار كتاب به چشم مي‌آيند. در اين بين تنها كتاب قوانين و مقررات كه هر چند سال يك‌بار با تغييرات جزئي وارد بازار مي‌شوند، به رشته دو و ميداني اختصاص دارند. ما همچنين به كتاب‌هايي درباره روايت زندگي قهرمانان ورزشي جهان و ايران در كنار كتاب‌‌هاي تخصصي نياز داريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط