چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵
نقش رسم‌الخط در مطالعه قرآن كريم

كارشناس برنامه‌ريزي درسي قرآن كريم دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتباط مستقيم ميان علاقه‌ به قرائت و رسم‌الخط قرآن كريم، عنوان كرد: متاسفانه رسم‌الخط استانداردي براي قرآن در كشور وجود ندارد و در نتيجه مشكلات زيادي براي آموزش قرآن مشاهده مي‌شود.

رضا نباتي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، توضيح داد: يكي از اين مشكلات، نحوه اعراب‌گذاري قرآني ا‌ست، زيرا برخي از آنها داراي اعراب زايدند؛ به اين صورت كه برخي از اعراب‌ها براي خوشنويسي و زيبايي خط مصحف شريف استفاده مي‌شوند و تنها جنبه سليقه‌اي دارند.

وي با تاكيد بر اين كه بسياري از كشورهاي اسلامي به ويژه ايران كه به هنر خوشنويسي توجه زيادي دارند، به دليل ارادت به قرآن كريم، اين كتاب آسماني را كتابت مي‌كنند، اظهار داشت: اين رسم‌الخط‌ها شامل كتابت خط عثمان طه(به رسم الخط عربي)، رسم الخط فارسي، پاكستاني و قرآن كم علامت است.

نباتي با تاكيد بر اين كه قرآن كم علامت شيوه‌اي است كه در مركز طبع و نشر قرآن كريم و كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است، يادآور شد: در اين شيوه، علايم زايد و سليقه‌اى حذف و كتابت قرآن به شيوه‌ی نگارش فارسى (كم‌كردن علايم) نزديك‌ مي‌شود. 

وي افزود: تنها در اين شيوه از کتابت معلم به قرآن‌آموز «ديدن و خواندن» آموزش داده مي‌شود، زيرا در ديگر رسم‌الخط‌ها دانش‌آموزان کلمات و حتی عبارات را غلط می‌خوانند.

كارشناس برنامه‌ريزي درسي قرآن كريم، هدف از آموزش قرآن در دوره‌ي ابتدايي را روخواني قرآن‌كريم و حفظ برخي از سوره‌ها توسط دانش‌آموزان دانست و افزود: عموم مردم خود را مدافع قرآن مي‌دانند، اما در واقع قرآن نمي‌خوانند. اين موضع بايد توسط آموزش و پرورش كشور مورد توجه قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اين كه هر سال اعتبارات زيادی صرف آموزش عمومي قرآن‌ کريم در جامعه مي‌شود، بيان داشت: منظور از آموزش‌هاي عمومي، آموزش روخواني و روان‌خواني قرآن کريم برای عموم مردم است. براي نمونه، آموزش و پرورش در طول سال‌هاي متمادي براي معلمان آموزش روخواني و روان‌خواني قرآن كريم برگزار يا نهضت قرآن‌آموزي با صرف هزینه‌های گزاف نظير تاسيس مؤسسات متعدد قرآني، اقدام به تشکيل کلاس‌هاي آموزش روخواني قرآن کريم مي‌کند. 

كارشناس برنامه‌ريزي درسي قرآن كريم مهم‌ترين علل عدم انس دايمی عموم مردم با قرآن‌کريم را نامتناسب بودن رسم‌الخط‌های موجود قرآن‌های رايج با دانش و مهارت‌های مخاطبان دانست و اظهار داشت: اين امر باعث سرخوردگی خوانندگان از خواندن مستمر قرآن شده، در بدفهمی مبانی و روش‌های آموزش قرآن تاثيراتي عميق گذاشته است.

نباتي با تاكيد بر اين كه رسم‌الخط‌های متعدد در کتابت قرآن‌های رايج با سواد فارسی(خواندن و نوشتن) عموم مردم تناسب ندارد، توضيح داد: رسم‌الخط، نحوه‌ اعراب‌گذاری کلمات قرآن يا «ضبط المصحف» است.

كارشناس برنامه‌ريزي درسي قرآن كريم با اشاره به اين كه رسم‌الخط قرآن كريم بايد به صورت استاندارد و واحد درآيد، اظهار داشت: بسياری از كشورهای اسلامی از سال‌ها پيش برای خود رسم‌الخط واحدی داشته‌اند. بنابراين رسم‌الخط‌های موجود با تساهل در حوزه خوشنويسي و حذف علايم سليقه‌ای و زينتی، مورد توجه قرار مي‌گيرد.

كارشناس برنامه‌ريزي درسي قرآن كريم با اشاره به اين كه برپایی كرسي‌هاي روش‌شناسي آموزش‌ها و فعاليت‌هاي قرآني در كشور يكي از راه‌هايي ا‌ست كه مي‌تواند براي ويرايش رسم‌الخط‌ها به كار آيد، توضيح داد: برپايي اين كرسي‌ها با هدف نقد و بررسی وضعيت موجود و اتخاذ تدابير لازم و اصلاح الگوهاي آموزش قرآن با هدف رسيدن به وضعيت مطلوب بسيار ضروری است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط