دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
قلم برنده استاد مطهري در تقابل با ماترياليست‌ها و ماركسيست‌ها

امام جمعه موقت تهران عصر ديروز( 13 فروردين ماه) در مراسم بزرگداشت استاد شهيد مطهري در مسجد امام صادق(ع) ميدان فلسطين با اشاره به قلم برنده اين شهيد بزرگوار در تقابل با ماترياليست‌ها و ماركسيست‌ها، عنوان كرد: شهيد مطهري نمونه يك فقيه، خطيب و نويسنده والامقام بود كه نامش در تاريخ جاويد خواهد ماند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام كاظم صديقي، اسلام را هندسه‌ و نظامي براي زندگي بشر در تمامي ابعاد اخلاقي و عملي دانست و تصريح كرد: با توجه به مضمون آيات سوره «آل عمران» كه صاحبان عقل را معرفي كرده است، اولوالالباب از ديدگاه اسلام، صاحبان محتوا، باطن و انديشه نيكو هستند.

حجت‌الاسلام صديقي صاحبان باطن را اهالي انديشه دانست و يادآور شد: قرآن مي‌گويد كه صاحبان دل علاقمندند تا در آيينه مخلوقات جمال و جلال حق را ببينند. اين امر مومنان را به نظم و ترتيب موجود در عالم هستي رهنمود مي‌دارد.

وي با اشاره به مراحل تبيين برنامه زندگي بشر توسط انبياي اديان آسماني توضيح داد: مرحله نخست در اين مسير تفكر است كه مومن بايد داراي تفكر منظم باشد تا از الحاد و زندقه دور بماند. امام صادق(ع) در يكي از آثار خود فكر را در چهار صورت «خداشناسي، خودشناسي، هدف آفرينش و آفات آن» تشريح كرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به علمايي مانند خواجه نصيرالدين طوسي، علامه حلي و شيخ طوسي، اظهار داشت: اين افراد جايگزين انبيا و پرچمداران اعتقادات اسلامي در زمين‌اند. شهيد مطهري در دوران خود از برجسته‌ترين قلم به دستان و علماي دين در جبهه هماهنگي تشريح و تكوين بود.

وي شهيد مطهري را شهيد عرصه فرهنگ و قلم خواند و گفت: استاد مطهري نظريه‌پرداز انقلاب اسلامي در دانشگاه‌ها، در تقابل با ضددين‌ها و الحادها ايستادگي كرد و با قلم تيز و برنده‌اش جوانان را در جبهه ديانت محافظت كردند. او كتاب حجاب را با استدلالات فقاهتي طرح كرد و فقه پخته را با قلمي عامه‌فهم به جامعه تحويل داد. با اين وجود غلبه‌پردازي فكري و انديشه‌اي عميق استاد مطهري در برابر عارفان و سالكان زانو مي‌زد.

حجت‌الاسلام صديقي با اشاره به اين كه شهید مطهري اهل قلم بود و در جبهه‌هاي مختلف سلاح ويژه آن را به‌دست مي‌گرفت، افزود: يكي از مسايل مورد بررسي استاد مطهري حماسه عاشورا در ابعاد مختلف آن بود كه در كتاب «حماسه حسيني» كه در شمار آثار پرمخاطب و باارزش ايشان است، به آن پرداخت.

وي يكي از ويژگي‌هاي مهم كتاب‌هاي شهيد مطهري را مطابقت با نسخه‌هاي روز جامعه برشمرد و اظهار داشت: براي نمونه كتاب «عدل الهي» زماني كه براي نخستين بار در كشور منتشر شد به صورت تك‌نسخه‌اي طرفداران بسيار زيادي يافت. همچنين مساله حجاب نيز يكي از دغدغه‌هاي شهيد مطهري در جوامع بود.

امام جمعه موقت شهر تهران با تاكيد بر آثاري كه شهيد مطهري براي كودكان نوشت،‌ يادآور شد: نمونه اين كتاب‌ها «داستان راستان» و «پندها و اندرزها‌»ست كه متناسب با نيازها و سطح درك كودكان و نوجوانان تاليف شدند. البته اين آثار به مباحث فقهي، توحيدي و عدلي كه در كتاب‌هاي ثقيل ايشان تدوين شده شبيه نيستند.

وي تصریح كرد: آثار ديگري از جمله «حماسه حسيني»،‌«جاذبه و دافعه علي(ع)»، «آينده انقلاب اسلامي» و «تعليم و تربيت در اسلام» از آثار ارزشمند شهيد مطهري به شمار مي‌روند كه بر اساس نيازهاي جامعه اسلامي به رشته تحرير درآمده‌اند.

در ادامه اين برنامه، علي‌رضا كربلايي، دبير نشست با تاكيد بر اهميت مقام معلم از ديدگاه اسلام، تشريح كرد: براساس سخن شهيد مطهري، مقام معلم بسيار والاست، زيرا او بايد نيروي فكر جامعه را پرورش و به سوي استقلال و تقويت ابتكار سوق دهد. مطهري در كتاب انسان كامل خود گفته است؛‌ «انسان بايد در رشد خود انسان كامل را بشناسد. يكي از راه‌هاي آن استفاده از بيانات خداوند در قرآن كريم است و راه ديگر ديدن و شناختن نمونه عيني انسان كامل است، در غير اين صورت انسان درجا مي‌زند و پيشرفت نخواهد كرد».

نشست بزرگداشت مقام استاد شهيد مطهري عصر ديروز(يك‌شنبه 12 ارديبهشت ماه) در مسجد امام صادق(ع) در ميدان فلسطين برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط