چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵
ارايه 19 رساله از ابوعبدالرحمن سلمي در نمايشگاه كتاب

جلد سوم مجموعه آثار «ابوعبدالرحمن سلمي» نويسنده قرون چهارم و پنجم، از سوي موسسه آموزشي پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در نمايشگاه كتاب عرضه مي‌شود. اين مجلد، نوزده رساله از رسالات متعدد اين نويسنده را كه تمامي آنها در حوزه تصوف جاي مي‌گيرند، دربرمي‌گيرد.\

نويد عابديني، مدير روابط عمومي موسسه آموزشي پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به انتشار دو جلد نخست اين مجموعه در سال‌هاي 1369و 1372 اشاره كرد و گفت: اين مجموعه مي‌تواند راه را براي پژوهش‌هاي عرفاني باز كند.

وي افزود: نصرالله پورجوادي و محمد سوري، گردآورندگان مجلدات پيشين اين مجموعه، در جلد سوم آن نوزده رساله ديگر از آثار سلمي را جمع‌آوري كردند كه نام هشت رساله از آنها حتي در ذيل «فهرست آثار سلمي» ذكر نشده بود. يازده رساله از اين رسالات تاكنون در نشريات مختلف در ايران و ساير كشورها چاپ شده‌اند.

عابديني درباره ويژگي‌هاي اين اثر گفت: بيشتر رساله‌هاي چاپ شده در اين كتاب تا حد امكان با يك نسخه خطي مقابله و غلط‌هاي موجود در تصحيح پيشين اصلاح شده‌اند. در مواردي نيز كه دسترسي به اصل نسخه ‌خطي ممكن نبود، تنها به ويراستاري متن و رفع اغلاط آشكار بسنده شد.

وي در ادامه عناوين برخي از اين رسالات را برشمرد و گفت: «بيان تذلّل الفقراء»، «مسألة درجات الصادقين في التصوف»، «أدب مجالسة المشايخ و حفظ حرماتهم»، «كتاب محاسن التصوّف»، «حكم منتخبة من أقوال العلماء» و «فصول في التصوف» عناوين برخي از اين رسالات‌اند.

مدير روابط عمومي موسسه حكمت و فلسفه ايران در پايان خاطر نشان كرد: جلد چهارم مجموعه آثار سلمي كه با همكاري مؤسسه مطالعات اسلامي دانشگاه آزاد برلين گردآوري مي‌شود، نيز در دست چاپ است، اما به نمايشگاه نخواهد رسيد.

ابوعبدالرحمن سلمي، نويسنده مشهور نيشابوري در قرن چهارم و اوايل قرن پنجم است و آثار بسياري در حوزه تصوف دارد. سلمي در طلب دانش به خراسان، بغداد، مرو و تا حدود حجاز پيش رفت، اما از رفتن به سوريه و مصر منصرف شد. پس از درگذشت جدش، وارث كتابخانة غني وي شد و كتابخانه را به محفل دوستداران معرفت تبديل كرد. تفسير سلمي بر قرآن كريم با عنوان حقائق التفسير از آثار اصلي او به شمار مي‌آيد. تفسير ديگر وي با عنوان «زيادات حقايق التفسير» پيوستي به اثر پيشين وي است كه بخش‌هاي مهمي از آن در عرائس البيان في حقائق القرآن روزبهان بقلي شيرازي (درگذشتة 606ق) آمده است. 

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور ناشران داخلي و خارجي تا 25 ارديبهشت‌ ماه در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط