سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
«انسان مسئله‌گون» و تشويش‌هايش

وصف حال و روز انسان امروزي، موجودي كه به صورت مسأله‌اي براي خويش درآمده است و بررسي «تشويش»هاي او با نگاهي اگزيستانسياليستي، موضوعي است كه «گابريل مارسل» در كتاب «انسان مسئله‌گون» به آن مي‌پردازد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، يكي از كتاب‌هاي برجسته گابريل مارسل، فيلسوف مسيحي فرانسوي است كه در آن برخي از مضامين مهم فلسفه‌هاي اگزيستانسياليستي بررسي شده‌اند.

اين نوشتار دو بخش را شامل مي‌شود؛ بخش نخست، حال و روز انسان امروز را وصف مي‌كند ـ كه خود به صورت مسأله‌اي براي خويش درآمده ـ انساني كه به تعبير مارسل، ديگر نمي‌توان به‌راحتي تصوير خود را در آينه درونش بازشناسد.

بخش دوم نيز به موضوعي مي‌پردازد كه بسياري از متفكران گذشته و حال به‌نوعي دلمشغول آنها بوده‌اند؛ «تشويش بشري». مارسل مي‌كوشد با مرور انديشه‌هاي متفكراني نظير رواقيون،‌ آگوستين، پاسكال، كگور، نيچه، هايدگر، سارتر، گوته و ژيد درباره تشويش و نيز آنچه در متون مقدس مسيحي در اين باره آمده است، پرتوي بر موضوعي بيندازد كه از نگاه بسياري از متفكران اگزيستانسياليست يكي از وجوه مهم وضعيت بشري به شمار مي‌آيد. او به شرح انديشه‌هاي اين متفكران بسنده نمي‌كند و از ان جا كه فيلسوف است، ملاحظات خود را نيز ضمن بررسي اين انديشه‌ها بيان مي‌كند.

گابريل مارسل (1889- 1973) يكي از نام‌دارترين فيلسوفان مكتب اگزيستانسياليسم به شمار مي‌آيد، هر چند خودش بيشتر مايل است كه او را فيلسوفي «نوسقراطي» بخوانند.

پيش از اين تنها كتاب «فلسفه اگزيستانسياليسم» و «تئاتر و دين» وي به فارسي ترجمه شده‌اند و از ميان كتاب‌هايي هم كه درباره انديشه او نوشته‌اند، كتاب خواندني «گابريل مارسل» نوشته سم كين به فارسي برگردانده شده است.

كتاب «انسان مسأله‌گون» با ترجمه بيتا شمسيني در شمارگان 2200 نسخه، ‌160 صفحه و بهاي 25000 ريال از سوي انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط