پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
«جهان تازه شعر» نشر چمشه در نمایشگاه 23 ظاهر شد

انتشارات نشر چشمه 6 مجموعه شعر جدید از شاعرانی چون شهاب مقربین، بهاره رضایی و شمس لنگرودی را در مجموعه «جهان تازه شعر» این انتشارات منتشر و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرده است./

گروس عبدالملکیان، دبیر بخش شعر نشر چشمه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره عنوان کتاب‌های منتشر شده این انتشارات در مجموعه «جهان تازه شعر» توضیح داد: «می‌میرم به جرم آن که هنوز زنده بودم» سروده شمس لنگرودی، «مردن به زبان مادری» دفتر شعر روجا چمنکار، «سوت زدن در تاریکی» سروده شهاب مقربین، «همه چیز عادی است» اثر مجید رفعتی، «جنبش تنباکو» دفتر شعری از سجاد گودرزی و «تشریفات» سروده بهاره رضایی عنوان 6 دفتر شعری اند که در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه شده اند.

وی در ادامه به پنج دفتر شعر دیگر در این مجموعه اشاره و تصریح کرد: «اسطبل» سروده داریوش معمار، «کشتن با اره برقی در تگزاس» اثر علی مسعودی‌نیا، «ارجا» دفتر شعر حسین مزاجی، «دو استکان عرق چهل‌گیاه» سروده علیرضا راهب و «قورماغه‌ای روی تیفال» اثر رضا خاتمی، دفتر شعرهایی اند که به زودی در مجموعه «جهان تازه شعر» نشر چشمه منتشر می‌شوند. 

این شاعر از ارسال حدود 200 مجموعه شعر برای بررسی به شورای شعر نشر چشمه خبر داد و افزود: طی چند ماه گذشته این مجموعه‌ها در شورای بررسی شعر نشر چشمه در دست بررسی قرار گرفتند که در نهایت 11 مجموعه برای انتشار در مجموعه تایید نهایی شدند.

وی جریان شعر در دهه 80 را جریانی که به تعادل میان فرم و محتوا دست یافته، معرفی کرد و اظهار داشت: مخاطب شعر امروز، چه مخاطب عام و چه مخاطب حرفه‌ای این وضعیت را در شعر پسندیده و ارتباط موثری میان شعر و اجتماع برقرار شده است. هدف از انتشار مجموعه شعرهای «جهان تازه شعر» نیز در راستای همین مساله بوده است. 

عبدالملکیان در ادامه، به تجدید چاپ دفتر شعرهای خودش و ارائه چاپ‌های جدید این مجموعه‌ها در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و توضیح داد: چاپ ششم دفتر شعر «رنگ‌های رفته دنیا» توسط انتشارت آهنگ دیگر، چاپ پنجم مجموعه شعر «سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند» توسط انتشارات مروارید و چاپ چهارم «پرنده پنهان» توسط انتشارات دفتر شعر جوان در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده‌اند.

وی با تاکید دوباره بر برقراری ارتباط و گفت و گوی موثر میان شعر و اجتماع در دهه 80 یادآور شد: با توجه به حرکت‌های مثبتی که در شعر امروز اتفاق افتاده و ارتباطی که مخاطب با شعر برقرار کرده است شاهد تجدید چاپ آثار شاعرانی چون شمس لنگرودی و عباس صفاری هستیم که نشان از استقبال مخاطب از این سروده‌ها دارد.

این شاعر در پایان افزود: احساس می‌کنم تجدید چاپ دفتر شعرهای من نیز زیرمجموعه‌ای از همین حرکت و اتفاقی باشند که شرح دادم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    با عرض سلام خدمت شما عرض کنم که اینجانب تعدادی شعر نو دارم؛ در صورت امکان می خواستم از احتمال و نحوه ی چاپ آن مطلع گردم با تشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط