شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۷
سينما بايد به ادبيات متصل باشد

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ايران بخش مهم و تاثيرگذار سينماي هر كشوري را مريوط به افرادي مي داند كه اهل دل، معنا و صاحب انديشه هستند و مي گويد: آن اثري را كه بتوان به عنوان فيلمي ايراني از آن نام برد و ياد كرد ، بايد حتما به ادبيات ما متصل بوده باشد. وي مي گويد:هميشه به شخصيت و زندگي نامه "ملاصدرا" علاقه مند بوده ام و زماني هم كه در سازمان صدا و سيما مسئوليتي داشتم تلاش كردم درباره اين شخصيت فرهنگي برنامه هايي را تهيه،توليد و پخش كنم.

"عماد افروغ" عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا) با ارزيابي خود از نوع بكارگيري ادبيات در سينماي ايران اظهار داشت: عمده علايق من به كتاب هاي فلسفي و آشنايي با آثار مفاخر فلسفي و حكما و عرفا بوده است.

وي با بيان اينكه ، بيشتر تمايل دارم با سير تاريخ فلسفه ايران اسلامي آشنا شوم و همچنين به مسائل و چالش هاي فلسفي در تاريخ اسلام بپردازم، گفت:كتابي كه اخيرا مطالعه كرده ام "فصوص الحكم" اثر "ابنعربي" از فيلسوفان مطرح كشورمان بوده است و كتابي را كه هم اكنون در دست مطالعه دارم "ماجراي فكر فلسفي در جهان اسلام" اثر "غلام حسين ابراهيمي ديناني" است. 

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به اينكه آن قسمت از سينماي ايران كه در ساليان گذشته توفيق بسياري در داخل و خارج از كشور داشته، به جهت ارتباطش با اصحاب انديشه بوده است، تصريح كرد: سوژه ها و آثار سينمايي بسياري بوده اند كه مي توان از آنها به عنوان يك اثر ايراني ياد كرد، زيرا آن آثار توسط افرادي خلق شده است كه خودشان صاحب انديشه، دل و معنا بوده اند و معتقدم در عرصه سينما اثري را مي توانيم فاخر و ايراني بدانيم كه به نوعي با ادبيات فاخر ما متصل باشد.

وي افزود: البته در سه دهه گذشته سينماي ايران به سوژه هاي ابتدايي و سطحي بسياري نيز پرداخته كه طبيعتا هيچ كمكي به ارتقاء سينما نكرده است.

عماد افروغ با طرح اين سوال كه، نسبت سينما به فرهنگ در كشور ما چيست؟ خاطرنشان ساخت: شايد خيلي ها بگويند با ابزار سينما بايد بخشي از مشكلات جامعه را به تصوير بكشيم، اما بنده معتقدم براي غناي فرهنگ ايراني و اسلامي كشورمان بايد با ابزار سينما نمادها، فرهنگ غني و آداب و رسوم كشورمان را با لايه هاي دروني مختلفش شناخت و به تصوير كشيد.

وي اظهار داشت:فعالان عرصه سينما با ذهنيت و حافظه مثبت مردم سر و كار دارند، بنابراين بايد سعي كنيم توليد آثاري ادبي تر، تاريخي تر، هنري تر و معنايي تر را در دستور كار خود قرار دهيم.شخصا معتقدم در اين عرصه نبايد خيلي فرم گرا و غالب گرا بود و بلعكس مي توان هم اهل دل بود و هم از جاذبه ها و ابزار سينما براي توليدات سينمايي به نحو احسن بهره برد.

عماد افروغ با بيان اينكه، در فرهنگ و تاريخ كشورمان غناي بسيار زيادي داريم، افزود: نبايد و نمي توانيم با پيشينه خود بيگانه باشيم زيرا وقتي مي گوييم ملاصدرا و يادي مي كنيم از بزرگان و مفاخر و انديشمندان كشورمان درست نيست اين گنجينه را به حال خود رها كنيم.

اين محقق و جامعه شناس در پاسخ به اين پرسش كه اگر يك فيلمساز بوديد علاقه مند به تصوير كشيدن كدام يك از چهره هاي شاخص فرهنگي و تاريخي كشورمان بوديد،گفت: هميشه به شخصيت و زندگي نامه "ملاصدرا" علاقه مند بوده ام و زماني هم كه در سازمان صدا و سيما مسئوليتي داشتم تلاش كردم درباره اين شخصيت فرهنگي برنامه هايي را تهيه،توليد و پخش كنم.

وي افزود: اگر فيلمساز بودم شرايط فرهنگي، اجتماعي و ريشه هاي انديشمندي و آثار اين چهره ماندگار كشورمان را به تصوير مي كشيدم، زيرا معتقدم ملاصدرا مظهر تاريخ فكري و فرهنگي تاريخ اسلامي ايران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط