شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۷
تلويزيون و سينما به ادبيات بي توجه نباشند

جمشيد مشايخي گفت: اميدوارم رسانه ها به چهره هاي ادبي كشورمان بيشتر بپردازند. نسل سوم ما با زندگي و آثار ماندگار چهره هاي ادبي و دانشمندان ايراني نظير،حكيم طوسي ،فردوسي كبير ،مولوي و... كمتر آشنا هستند و رسانه هاي مختلف از جمله صدا و سيما و سينما مي توانند با توليد برنامه هايي براي معرفي اين چهره ها بكوشند.

"جمشيد مشايخي" هنرمند پيشكسوت سينما، تتاتر و تلويزيون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا) به توجه بيشتر رسانه هاي مختلف براي انعكاس خدمات ارزنده و زندگي نامه چهره هاي مطرح و ماندگار كشورمان به خصوص در حوزه ادبيات اشاره كرد و اظهار داشت:هميشه آرزو داشتم مسئولان و دست اندركاران رسانه هاي مختلف از جمله مطبوعات، سازمان صدا و سيما و سينما به حوزه ادبيات بيشتر بپردازند و چهره هاي نامدار و ماندگار كشورمان را كه در دوران خود خدمات ارزنده اي براي ارتقاء فرهنگ در كشور انجام داده اند و آثار ماندگاري را خلق كرده و به يادگار گذاشته اند ، به جامعه و جهان به درستي معرفي كنند.

وي با بيان اينكه، پيش از اين برنامه هاي بسياري براي معرفي چهره هاي ماندگار كشورمان ساخته شده،اما به دليل نبود آگاهي و توانايي لازم ،اين برنامه ها در جذب مخاطب موفق نبوده اند، تصريح كرد: در تمام طول زندگي ام هميشه آرزو داشتةام تا از حضور استاداني چون حكيم طوسي و فردوسي كبير، مولوي، حافظ و... بهره برده و كسب علم كنم و  اكنون نيز آرزوي من اين است كه در سينما و تلويزيون بيشتر به اين عزيزان پرداخته و آثار ماندگار آنها در برنامه هاي مختلف و توسط صاحب نظران بررسي و تحليل شود.

جمشيد مشايخي در ادامه به قهرمانان پوشالي كشورهاي غربي اشاره كرد و گفت: همان طور كه شاهد هستيم اكثر قهرمانان كشورهاي غربي كه توسط فيلم و سريال معرفي مي شوند، تخيلي و غير قابل باور بوده اند.در واقع هاليوود سعي دارد قهرمان خيالي خود را با ابزار سينما براي مخاطبان جهان قابل باور كند. در صورتي كه ما ايرانيان قهرمانان واقعي بسياري را در تاريخ و مذهب خود داريم كه هر يك از آنها افتخارات كشور ما محسوب مي شوند، ولي متاسفانه به آنها نمي پردازيم.

وي افزود:مي توانيم زندگي نامه قهرمانان خودمان را با حمايت مديران فرهنگي از طريق سينما به جهانيان بشناسانيم.

وي در ادامه با بيان اينكه بكارگيري ادبيات در آثار سينمايي بايد قابل فهم باشد ،يادآورشد: خلق يك اثر سينمايي درباره قسمتي از پيشينه خودمان بايد همراه با جذابيت باشد، به همين دليل هنر نويسنده ،هنرمند و فيلمساز اين است كه يك موضوع  يا مساله پيچيده را نسبت به شعور و درك مخاطبان قابل فهم و درك كند، علاوه بر آن اثر خلق شده بايد براي عامه مردم جذابيت تصويري لازم را داشته باشد.

اين بازيگر پيشكسوت تلويزيون و تئاتر همچنين با ابراز علاقه به چهره هاي ادبي و مفاخر كشورمان گفت: حكيم طوسي و حضرت مولانا از جمله چهره هاي مورد علاقه من هستند كه دوست دارم نقش آنها را در يك اثر سينمايي يا تلويزيوني بازي كنم.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به حمايت مديران فرهنگي از توليد آثار ادبي و اقتباسي در سينماي ايران اشاره كرد و افزود: ارتقاء سينماي ايران و توليدات هرچه بيشتر آثار ادبي و اقتباسي به دو عامل بستگي دارد، ابتدا بايد مديران فرهنگي علاقه مند به ادبيات و پيشينه فرهنگي خود باشند تا براي توليد آثاري در اين حوزه حمايت لازم را از سينماگران انجام دهند،قدم دوم را نيز هنرمندان بايد بردارند، يعني  با طرح موضوعات مختلف و ارسال آن براي مديران فرهنگي سهم بزرگي در افزايش توليدات داشته باشند.

مشايخي در پايان با اشاره به اين مطلب كه در دوران كودكي قصه هاي مرحوم صبحي رادر راديو  دوست داشته ،خاطرنشان كرد:  قصه هاي مرحوم صبحي بعدازظهرها به مدت 15 دقيقه پخش مي شد.قصه هاي كهن و عاميانه اي كه هر يك از آنها به راحتي قابليت تبديل شدن به فيلم  يا سريال را دارند.

وي افزود: اخيرا نيز مطالعه كتابي از كوروش را به پايان رسانده ام. 

جمشيد مشايخي نزديك به 5 دهه است كه در عرصه هنر حضوري جشمگير داشته است. وي دركارنامه درخشان بازيگري خود در آثار بسياري از جمله، كمال الملك، دادا، گاو، قيصر،خانه اي روي آب،كاغذ بي خط ،كميته مجازات و....... به ايفاي نقش پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط