دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴
انتشار فهرست تمام دست‌نوشته‌هاي ايران

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از انتشار مجموعه 12 جلدي «فهرست‌واره دست‌نوشته‌هاي ايران» خبر داد و گفت: اين مجموعه مي‌كوشد تمامي كتاب‌ها و آثار خطي موجود در ايران را به پژوهشگران و علاقه‌مندان اين حوزه معرفي كند.\

كاظم آل‌رضا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين مجموعه به كوشش مصطفي درايتي، از كارشناسان نسخه‌هاي خطي تدوين شده است، اظهار كرد: در اين مجموعه اطلاعات كتاب‌ها و آثار دست‌نوشت و خطي ايران در تمامي زمينه‌ها و رشته‌ها اعم از ادبي، تاريخي، اجتماعي، ديني، فلسفي، فقه و كلام و حتي ورزش ژيميناستيك نيز به چشم مي‌خورد.

آل‌رضا گفت: اطلاعات آثار اين مجموعه تا دوره قاجار را شامل مي‌شود. از آن پس با رواج دستگاه‌هاي چاپ و توسعه چاپ و نشر جديد كتاب‌ها و آثار دست‌نويس بسيار كاهش يافتند و در برخي از زمينه‌ها منسوخ شدند.

وي با اشاره به اين كه در اين مجموعه تمامي آثار دست‌نوشت موجود در ايران كه حتي به زبان‌هاي ديگر نظير تركي، عربي، اردو، انگليسي، فرانسوي و ... هستند، معرفي شده‌اند، تصريح كرد: بيان نام اثر، نام مولف و پديدآورنده كتاب(نسخه دست نويس)، موضوع و تاريخ كتابت اثر از جمله اطلاعاتي به شمار مي‌روند كه درباره هريك از نسخه‌ها عنوان شده‌اند. 

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه 10 جلد اين كتاب به معرفي فهرست‌واره دست‌نوشت‌هاي ايران اختصاص دارد، اضافه كرد: در دو جلد پاياني اين مجموعه نمايه كاتبان و نمايه مولفان وجود دارد.

مجموعه 12 جلدي «فهرست‌واره دست‌نوشته‌هاي ايران» اكنون در مرحله صحافي قرار دارد و پيش‌بيني مي‌شود كمتر از يك ماه ديگر از سوي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با بهاي دوره 220 هزار تومان روانه بازار نشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط