شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
حذف حق عضويت، كمكي است به رشد مطالعه در روستاها

حذف حق عضويت كتابخانه‌ها از اقشار كم درآمد مناطق روستايي و محروم شوق حضور در عرصه مطالعه و فرهنگ را در آن‌ها افزايش مي‌دهد.

 ساكنان روستاهاي مناطق مرزي در بخش ميرجاوه از نظر مالي در تنگنا هستند. بيش‌ترين استقبال اهالي اين مناطق از كتابخانه‌ها، در هفته كتاب و روزهاي امتحان پايان نيم سال صورت مي‌گيرد.

مدير كتابخانه «ملاصدرا»ي ميرجاوه با اعلام اين خبر و در پاسخ به پيشنهاد خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) مبني بر حذف حق ‌عضويت در كتابخانه‌هاي مناطق محروم گفت: حق عضويت در اين كتابخانه فقط پنج هزار ريال است؛ با اين حال بيش‌تر مراجعه‌كنندگان قدرت پرداخت اين مبلغ را هم ندارند. 30 نفر از اعضا تحت تكفل سازمان بهزيستي و كميته امداد نيز از پرداخت حق عضويت معاف شده‌اند.

ريگي خاطرنشان كرد: بيش‌تر مراجعه‌كنندگان كتابخانه، دانش آموزان روستايي اند كه براي استفاده از سالن مطالعه به كتابخانه‌ها مراجعه مي كنند و درصد كمي از آن‌ها به عضويت در مي‌آيند. حذف حق عضويت در كتابخانه‌هاي دولتي، بخشي از مشكلات قشر كتاب‌خوان را از ميان خواهد برد. 

وي درباره راهكار پيشنهاد  ايبنا مبني بر حذف يا تخفيف حق عضويت در كتابخانه‌هاي روستايي گفت: در صورتي كه امور كتابخانه‌هاي استان‌ها روستاييان را از پرداخت حق عضويت معاف كند  يا حتي نيمي از هزينه حق عضويت كتابخانه‌هاي روستايي مناطق محروم را بپذيرد، در جذب آن‌ها به كتابخانه‌ها موثر خواهد بود. ديگراينكه پرداخت حق عضويت در اين مناطق اختياري و براساس علاقه مخاطبان باشد. 

 كتابخانه ملاصدرا تنها كتابخانه موجود در ميرجاوه است كه با داشتن مساحتي نزديك به دو هزار و 400 متر مربع، دو سالن مطالعه، مخزن و بخش كتاب‌هاي مرجع دارد. مساحت سالن‌هاي مطالعه در مجموع 112 متر مربع، مساحت مخزن 60 متر و بخش مرجع 20 متر مربع است. 

به گفته محمدبخش ريگي: اين كتابخانه در سال 1374 شروع به كار كرده  و با داشتن هفت هزار و 997 نسخه كتاب فارسي و 85 كتاب غيرفارسي به زبان‌هاي اردو، انگليسي و عربي فقط 160 عضو فعال دارد. 

بخش ميرجاوه در كنار مرز ايران با پاكستان قرار گرفته و فقط پنج كيلومتر با پاكستان فاصله دارد. بسياري از اهالي اين بخش به زبان اردو تكلم مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها