سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۹
حق عضويت، تاثير چنداني در تامين نياز مالي كتابخانه‌ها ندارد

درآمد حاصل از حق عضويت كتابخانه‌هاي روستايي به اندازه‌اي نيست كه حذف آن زيان قابل ملاحظه اي به سود مالي كتابخانه وارد نمي كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، صفيه زماني، مدير كتابخانه سيداكبر جلالي، روستاي اسفند آباد ابركوه با استقبال از پيشنهاد خبرگزاري كتاب ايران مبني بر حذف حق عضويت در كتابخانه‌هاي روستايي گفت: اين كتابخانه با مساحت 730 و زيربناي 170 متر مربع از سوي يكي از خيران با نام سيداكبر جلالي در بيرون از روستاي اسفند آباد ساخته شده و درجه چهار محسوب مي‌شود. از يك هزار و 500 نفر جمعيت روستا فقط 110 دانش‌آموز مقطع دبستان به عضويت كتابخانه درآمده‌اند كه از اين تعداد، 43 نفر پسر و 67 نفر دختر هستند. 

وي موقعيت جغرافيايي اين كتابخانه را از موانع اصلي جلب مخاطبان دانست و گفت: زمين ساختمان وقفي است و در جايي خارج از سكنه قرار دارد. اين امر دانش‌آموزان را وا مي‌دارد براي استفاده از سالن مطالعه از روستا خارج شوند. حذف حق عضويت در شرايطي كه قادر به انتقال مكان كتابخانه نيستيم بهترين امتياز براي جلب خانواده‌ها به حساب مي‌آيد. 

زماني خاطرنشان كرد: در جلسه‌اي كه ماه پيش با حضور اعضاي انجمن كتابخانه‌هاي ابركوه و بخشدار بهمن برگزار شد، اجازه قطع حق عضويت در اين كتابخانه و كتابخانه‌هاي روستايي ديگر در بخش را صادر كردند. 

مدير كتابخانه سيداكبر جلالي يادآور شد: حق عضويت درخواستي از اعضاي كتابخانه فقط پنج هزار ريال است كه مبلغ بسيار ناچيزي به نظر مي‌رسد بنابراين حذف آن به جايگزيني نياز ندارد. 

وي ادامه داد: در مخزن كتابخانه شش هزار نسخه كتاب وجود دارد كه 30 درصد آن‌ها اهدايي است. سال گذشته 260 نسخه كتاب به اين مكان ارسال شد كه نيمي از آن‌ها در حوزه كودك و نوجوان بوده است. 

به گزارش ايبنا، روستاي اسفندآباد از روستاهاي بخش بهمن در شهرستان ابركوه يزد است. كتابخانه اين روستا سال 1379 آغاز به كار كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط