سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
معرفي تمام نسخه‌هاي خطي ايراني در 8000 صفحه

تدوينگر مجموعه «فهرست‌واره دست‌نوشته‌هاي ايران» از در دست داشتن تدوين «كتابشناسي نسخه‌هاي ايران» خبر داد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود اين مجموعه كه تمامي نسخه‌هاي موجود در ايران را معرفي مي‌كند، تا يك سال آينده و در حجمي حدود 8000 صفحه از سوي كتابخانه مجلس منتشر شود._

حجت‌الاسلام مصطفي درايتي، مدير عامل موسسه فرهنگي پژوهشي الجواد شهر مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين خبر، اظهار كرد: كتابخانه مجلس به تازگي مجموعه «فهرست‌واره دست‌نوشت‌هاي ايران» را در 12 مجلد منتشر كرد كه تنها به معرفي فهرست دست‌نوشته‌ها مي‌پرداخت. اين مجموعه نيز در تكميل مجموعه قبلي به معرفي كتابشناسي نسخه‌هاي خطي موجود در كشور اختصاص دارد.

وي با اشاره به اين كه پيش‌بيني مي‌شود اثر جديد در شش تا هفت جلد منتشر شود، درباره كاربردهاي اين اثر و مخاطبان آن گفت: نسخه‌هاي خطي كه ارزش سند نيز دارند، با كاربردهاي متفاوت، اطلاعات فراواني را در اختيار پژوهشگران و محققان رشته‌هاي گوناگون قرار مي‌دهند. كاربرد مستقيم اين مجموعه نيز يافتن نسخه‌اي مشخص است. از آنجا كه نسخه‌هاي خطي هريك سندي در دل تاريخ محسوب مي‌شوند، اطلاعاتي را درباره شخصيت‌ها، مناطق خاص ايران در گذشته، شناخت تغيير و تحول خط و اين كه چه آثاري در ايران بيشتر مورد استنساخ بوده‌اند، ارايه مي‌دهند.

كارشناس فهرست‌نگاري و نسخه‌هاي خطي با تاكيد بر اين كه اين مجموعه مي‌تواند پيشينه علمي ايران و ميراث مكتوب گذشته را به نحو مناسبي معرفي كند، تصريح كرد: اين مجموعه به زمان يا موضوع خاصي محدود نمي‌شود و اطلاعات كتابشناسي تمام نسخه‌هاي خطي ايران را در اختيار خوانندگان و پژوهشگران قرار مي‌دهد.

حجت‌الاسلام درايتي با اشاره به اين كه كار بر روي اين مجموعه از سال 75 آغاز شده است، عنوان داشت: كاربرد «كتابشناسي نسخه‌هاي ايران» تخصصي است و با هدف اطلاع‌رساني نسخه‌هاي خطي تدوين شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط