سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
ميراث مكتوب ايران و عراق؛ موضوع نشست آتي كتابخانه مجلس

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، نشست بعدي همايش «ميراث مشترك مكتوب ايران و كشورهاي همسايه» را بررسي مكتوبات كشور عراق توصيف كرد و گفت: اين همايش يك روزه كه مراحل مقدماتي آن در حال شكل‌گيري است، بهمن يا اسفندماه امسال برگزار خواهد شد./

حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين همايش با هدف شناسايي پژوهشگران، محققان و نويسندگان حوزه‌هاي مشترك تاريخ، فرهنگ و انديشه ايران و عراق با همكاري دانشگاه كوفه صورت مي‌گيرد.

رييس همايش از اين نشست به عنوان گامي براي تعامل تمدني و هزاره‌اي ياد كرد و گفت: با توجه به اين كه در طول تاريخ، پيوندهاي فراواني ميان دو كشور ايران و عراق وجود داشته و بارها پايتخت سرزمين ايران در مرزهاي اين كشورها تغيير يافته و ميراث فرهنگ و تمدني فراواني را برجاي گذاشته است، با برپايي اين برنامه مي‌خواهيم زمينه‌هاي تعامل و آشنايي بيشتر ميراث مكتوب فرهنگي هر دو كشور را در توسعه تعاملات علمي با استادان و پژوهشگران دانشگاهي برگزار كنيم.

استاد و مدرس تاريخ اسلام، ايجاد زمينه‌هايي براي شناسايي مكتوبات هر دو كشور را از سوي پژوهشگران و دانشجويان، از ديگر اهداف اين همايش يك روزه خواند و تصريح كرد: با فراهم آوردن چنين شرايطي، امكان تكميل بسياري از پايان‌نامه‌هاي مرتبط با ايران‌شناسي دانشجويان عراقي در ايران ايجاد خواهد شد.

دكتر جعفريان يادآور شد: با وجود آن كه ايرانيان فراواني در عراق زندگي مي‌كنند و مدتي به دليل ظلم‌هاي صدام حسين اين ارتباط قطع شده بود، برپايي چنين همايش‌هاي تخصصي مي‌تواند در بسترسازي تعاملات فرهنگ و تمدني موثر باشد. 

پيش از اين نيز همايش «ميراث مشترك مكتوب ايران و افغانستان» تيرماه گذشته با حضور جمعي از شخصيت‌هاي علمي، نمايندگاني از مجالس هر دو كشور و جمعي از پژوهشگران تاريخ و ميهماناني از افغانستان در سالن مشروطه كتابخانه مجلس برگزار شد. گزيده مجموعه مقالات اين همايش نيز در كتابچه‌اي به چاپ رسيد.

دبيرخانه اين همايش نيز اكنون در تداوم فعاليت‌هاي قبلي خود و تلاش براي انتشار متن اصلي مقالات پذيرفته شده همايش به كار خود ادامه مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط