سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
پاسخ‌هاي كربن به هايدگر از منظر فلسفه شيعي

«پاسخ‌هاي كربن به هايدگر(از منظر فلسفه شيعي)» عنوان كتابي است كه دانشجوي دوره دكتراي علوم سياسي نگارش آن را به تازگي به پايان رسانده. اين كتاب به دنبال گفت‌وگوي ميان فلسفه شيعي و فلسفه غربي به رشته تحرير در آمده است و نقاط تشابه و افتراق آنها را بررسي مي‌كند./

مهدي فدايي‌مهرباني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره توضيح داد: هايدگرشناسان اغلب بر اين باورند كه هايدگر در نقاط بسياري از فلسفه خود دچار نوعي بن‌بست و انسداد فكري شده است. هايدگر با نبوغ خود توانست سوالاتي را مطرح كند كه به طور جدي ذهن فلاسفه پس از خود را مشغول داشت، اما پاسخي براي آن سوالات عنوان نكرد.

وي درباره انگيزه تاليف اين اثر ادامه داد: هانري كربن به عنوان يكي از بزرگترين شاگردان هايدگر و به عنوان كسي كه براي نخستين‌بار كتاب‌هاي «هستي و زمان» و «متافيزيك چيست» هايدگر را زير نظر او به زبان فرانسه ترجمه كرد، شناخته مي‌شود. چناچه به گفته سيمون دوبوآر، «ژان پل سارتر» نخستين بار با ترجمه كربن با هايدگر آشنا مي‌شود و تحت تاثير آرا و افكار او قرار مي‌گيرد. همچنين بخش عظيمي از جامعه فلسفي فرانسه از طريق كربن با هايدگر  آشنا مي‌شوند كه اين موضوع از اهميت فوق العاده‌اي برخوردار است.

نويسنده و پژوهشگر حوزه انديشه درباره ساير مضامين اين اثر عنوان داشت: كربن به عنوان كسي كه بسيار در پي يافتن پاسخ‌هايي براي نقاط كور فلسفه هايدگر بود، ناگهان از طريق آشنايي با كتاب «حكمةالاشراق» سهروردي با جهان فلسفي عظيم‌تري به نام فلسفه شيعي در ايران آشنا مي‌شود. اين اتفاق موجب شد كربن به ايران بيايد و طي چند دهه اقامت در ايران و مطالعه عميق فلسفه ايراني ـ اسلامي، پاسخ‌هايي براي فلسفه هايدگر  و فلسفه غربي بيابد.

فدايي‌مهرباني با اشاره به محتواي اثرش اظهار كرد: كربن در ايران با علامه طباطبايي آشنا شد و در يكي از باغ‌هاي شمال تهران حلقه فلسفي بزرگي شكل گرفت كه به زعم «سيدحسين نصر» مباحثي در آن جلسات مطرح مي‌شد كه نظير آن در تمام قرون وسطي ديده نشده بود. نتيجه آن جلسات تصحيح، تاليف و ترجمه كتاب‌هاي بسيار و تربيت نسل جديدي از فيلسوفان معاصر ايران بود.

وي گفت: در اين جلسات بود كه نقاط تشابه و تفارق پديدارشناسي در فلسفه غرب و كشف المحجوب در فلسفه شيعي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. كربن معتقد بود ميان فلسفه شيعي و پديدارشناسي تشابهات بسيار زيادي وجود دارد، اما تنها در فلسفه شيعي است كه مي‌توانيم به سرانجامي واقعي برسيم.

اين نويسنده حوزه سياست و انديشه يادآور شد: كتاب «پاسخ‌هاي كربن به هايدگر(از منظر فلسفه شيعي)» تمام پاسخ‌هاي فلسفه شيعي هايدگر را به طور خاص و فلسفه غرب را به شكل كلي بررسي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط