سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸
طنز عمران چندان مدرن نبود

ناصر فيض، طنزپرداز، بر اين باور است كه طنز عمران صلاحي چندان مدرن نيست. بلكه بيشتر ريشه در دريافت‌هاي نيرومند او از طنز كلاسيك فارسي دارد.

فيض در گفت ‌و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان مطلب فوق افزود: طنز عمران ريشه در طنز كلاسيك فارسي دارد، منتها با نگاه انساني كه در جهان امروز زيست مي‌كند. 

وي با اشاره به دغدغه‌هاي انسان ماشين‌زده امروزي، اضافه كرد: دغدغه‌هاي اين انسان با انسان ديروز متفاوت است و بي‌شك اين دغدغه‌ها و شرايط محيطي در شعر عمران وارد شده، اما اين موضوع به معناي مدرن بودن نگاه و زبان او در طنزهايش نيست.

فيض به قالب‌هاي مورد استفاده صلاحي درشعر اشاره كرد و گفت: قالب‌هاي شعر او يا كلاسيك هستند و يا نيمايي، و اين هر دو، امروز ديگر قالب‌هاي مدرن محسوب نمي‌شوند. در واقع طنز عمران بيشتر در نثرهاي او حضور دارد.

اين طنزپرداز در ادامه به كتاب «گزيده اشعار طنزآميز» صلاحي پرداخت و يادآور شد: در اين كتاب، اشعاري به چشم مي‌خورد كه در بررسي آنها، حتي اگر به ژانر "طنز سياه" و "طنز تلخ" هم رجوع كنيم، آنچنان دردناكند كه به زحمت مي‌توان جزو اشعار طنز محسوبشان كرد؛ اما در نثرهاي او، عمدتا طنز حضور دارد.

مسئول دفتر طنز حوزه هنري در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: من تا به حال هيچ نثري از عمران نخوانده‌ام كه به نوعي طنز نباشد. نثر او سرشار از ملاحت و شيريني است.

وي در ادامه به برخي امتيازات خاص شعر عمران صلاحي اشاره كرد و در توضيح گفت: از امتيازات كار او، يكي اين است كه ادب كلاسيك فارسي را بسيار خوب مي‌دانست. در حالي كه به دليل بضاعت كم بيشتر طنزپردازان در تاريخ ادبيات ما، به ويژه در نسل جوان امروز، مخاطب در حوزه طنز بيشتر با آثاري مواجه مي‌شود كه مفاهيم، مضامين، و دغدغه‌هاي سطحي و پيش پا افتاده‌اي را به نمايش گذاشته‌اند.

فيض با يادآوري اشعاري از عمران صلاحي، تاكيد كرد: نگاه عمران به طنز، نگاه سطحي به اتفاقات معمول و معمولي نيست. او حتي در زماني كه به يك اتفاق عادي مي‌نگرد، نگاهش به آن پديده عميق و ژرف است. اما به طور كلي، دل مشغولي‌هايي كه او را به نوشتن طنز وا مي‌داشت، مفاهيم درشت‌تر و مهمتري بود. دغدغه‌هاي او عموما در حوزه معضلات فرهنگي و اجتماعي ريشه‌دارتر از گراني تخم‌ مرغ شكل مي‌گرفت.

اين طنزپرداز در پايان تصريح كرد: شعر عمران و طنز او بسيار دردمند بود و به همين دليل توانست به آن جايگاه خاص خود دست يابد. دردهاي عميق چون مشكلات روزمره نيستند كه تنها چند صباحي بر سر زبان‌ها بيايند و به زودي هم فراموش شوند. او به دردهاي عميق توجه داشت و به همين سبب طنزش ماندگار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط