چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۸
ريشه‌يابي مشكلات كيفي محصولات چاپي

كامبيز خالقي‌زاده، كارشناس حوزه چاپ، عصر امروز (چهارشنبه 29 دي ماه) در نشست «كارگاه گردش كار ديجيتال در واحدهاي چاپي» گفت: ريشه اصلي مشكلات كيفيت محصولات چاپي، بي‌توجهي به گسترش فناوري ديجيتال و فناوري توليدات گرافيك چاپي است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين نشست با حضور جمعي از دست‌اندركاران و فعالان حوزه‌هاي مختلف چاپ در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد.

خالقي‌زاده در اين نشست با اشاره به يكي از مهمترين چالش‌هاي صنعت چاپ اظهار داشت: اين چالش، شكاف بين گرافيك و چاپ است. معمولا بخش‌هاي چاپي از مفاهيم گرافيكي‌ غافلند و موضوعات گرافيكي نيز خودشان را از چاپ جدا مي‌بينند، لذا در اين زمينه بايد به فعالان هر دو بخش آگاهي و اطلاعات بدهيم و اين چالش را برطرف كنيم.

خالقي‌زاده با بيان اين كه در توليد يك محصول چاپي، كنترل كيفيت بايد جدي گرفته شود، افزود: اكنون تنها ناظر چاپ بر كارها و فعاليت‌هاي چاپي نظارت دارد، اما آيا تكنولوژي مورد نياز نظارت بر چاپ نيز وجود دارد؟ آيا اين ناظران افراد مهمي در پروژه‌هاي چاپي‌اند؟

وي تصريح كرد: ناظران چاپ به معناي واقعي در هيچ جاي جهان وجود ندارند، بلكه در بخش‌هاي مختلف يك پروژه چاپي شامل چهار بخش ايده‌پردازي، فني و گرافيك، توليد صنعتي و پشتيباني اين نظارت توسط سيستم‌هاي پيشرفته انجام مي‌شود.

كارشناس صنعت چاپ همچنين درباره نقش دانش و مهارت در يك پروژه چاپي توضيح داد: نبايد يك چاپخانه‌دار تصور كند كه بدون دانش مي‌تواند در كار خود موفق باشد و يك فارغ‌التحصيل دانشگاهي نيز نبايد تنها به علم خود تكيه كند، زيرا اين دو مكمل هم‌اند و با استفاده از ابزارهاي مختلف مي‌توانند يك اثر با كيفيت را توليد كنند.

خالقي‌زاده‌ همچنين درباره تكنيك‌هاي منحصر به‌فرد يك محصول چاپي عنوان كرد: محصولي كه امروز با يك شرايط آب و هوايي متفاوت از روز قبل يا بعد توليد مي‌شود، در محتوا و كيفيت بسيار متغير و يك اثر منحصر به‌فرد است.

به گفته وي، يك محصول چاپي برتر و موفق، محصولي است كه خوب اجرا، كنترل و ارزشيابي شود و يك مدير خوب بايد بتواند با مديريت توانمندش تمام اين عوامل را كنترل كند.

خالقي‌زاده از حركت به سمت مديريت كارخانه‌اي به عنوان يكي از ضروريات يك مدير موفق نام برد و اظهار داشت: چاپخانه‌هاي ما بايد از شكل كارگاهي و زيرزميني بودن خارج شوند و به سمت صنعتي شدن حركت كنند.

وي توضيح داد: اكنون زماني است كه بايد تصميم بگيريم و صنعتي فكر كنيم. البته منظور از كارخانه يك محيط بسيار بزرگ و نامحدود نيست، بلكه فضايي صنعتي و كارخانه‌اي است كه نيازمند صنعت‌هاي امروز دنيا باشد.

خالقي‌زاده در بخش ديگر اين نشست، به موفقيت كشور چين در زمينه‌هاي مختلف صادراتي اشاره و عنوان كرد: ما مي‌دانيم كه محصولات چاپي ارزان قيمت‌اند، اما اين ارزاني ريشه در تفكر و نگاه اقتصادي آنان به موضوع كسب و كار و تجارت دارد.

وي يادآور شد: آنها ترجيح مي‌دهند بهره‌روي خود را در طول كار افزايش دهند و و توليد خود را با استفاده از اتوماسيون افزايش بيشتر كنند و در مقابل نيز قيمت‌هاي خود را كاهش دهند.

به گفته خالقي‌زاده، دو ديدگاه مديريتي وظيفه‌محور و فرايندمحور در جهان وجود دارد كه متاسفانه در كشور ما اغلب روحيه مديريت وظيفه‌محور جاري است، يعني اگر يك طرح گرافيكي خراب بود، چاپخانه‌دار هيچ تلاشي براي اصلاح آن انجام نمي‌دهد و كار را به گرافيست پس مي‌دهد. اين نگاه صدمات بسيار زيادي به مديريت و اجراي كار وارد مي‌كند و مديريت راهبري و ساختار نوين را آسيب‌زده مي‌كند.

در ادامه اين مراسم، فريد بلوريه،‌ ديگر سخنران اين نشست، طي سخناني به رقابت سنگين دنياي چاپ اشاره كرد و گفت: گاهي با توجه به اين كه كارهاي چاپي در كشور چندان جدي گرفته نمي‌شود، رقباي خارج ايران نيز وارد بازار ما مي‌شوند و به دنبال جذب سفارش مي‌گردند.

وي افزود: اين روزها سليقه و خواسته صنف هم تغيير كرده است و معتقدم كه اكنون موسم تغيير در اين صنعت است.

بلوريه با بيان اين كه تاكنون سفارش‌هاي چاپي بر مبناي خواست مشتري بود، اظهار داشت: اين روش بايد تغيير كند، زيرا ما نيازمند مجموعه‌اي از ابزاريم كه مهارت‌هاي و حجم ما را افزايش دهند.

به گفته وي، استفاده از مهارت‌هاي رايانه‌اي، آموزش، نيروي انساني كارآزموده و بهره‌مندي از آمار و اطلاعات مي‌تواند در موفقيت بخش‌هاي مختلف يك كارگاه چاپ نقش موثري ايفا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط