به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در شماره پانزدهم از سلسله گزارشهای بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان برای کتابهای منتشرشده بر اساس کدهای دیویی، به موضوع «زبان» پرداختهایم.
در این گزارش، تعداد کتابهای منتشرشده در ایران برای گروههای کودک و نوجوان که در بازه زمانی آبانماه ۱۴۰۳ با تمرکز بر دستهبندی دیویی زبان (کدهای ۴۰۰ تا ۵۰۰) منتشر شدهاند، بررسی شده است. این گزارش به ارائه آمار تولید آثار تازهای میپردازد که به گسترش دانش زبانی، ارتقای مهارتهای زبانی و ارتباطی و همچنین ترویج علاقه به یادگیری زبان فارسی و غیرفارسی در میان مخاطبان کودک و نوجوان کمک میکنند.
بهطور کلی، تقسیمات کد دیویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ «زبان» شامل موارد زیر است:
- ۰ فا ۴: زبانهای ایرانی
- ۴۱۰: زبانشناسی
- ۴۲۰: زبان انگلیسی و آنگلوساکسون
- ۴۳۰: زبانهای ژرمنی، آلمانی
- ۴۴۰: زبانهای رومانس، فرانسوی
- ۴۵۰: زبانهای ایتالیایی، رومانیایی و رتورومانیک
- ۴۶۰: زبانهای اسپانیایی و پرتقالی
- ۴۷۰: زبانهای ایتالیک، لاتین
- ۴۸۰: زبانهای هلنی، یونانی
- ۴۹۰: دیگر زبانها
براساس دادههای موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران با توجه به کد دیویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ در بازه زمانی آبانماه ۱۴۰۳، تعداد ۶۰ عنوان کتاب تألیفی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در دستهبندی «زبان» برای اولینبار چاپ شده است.
عناوین و مشخصات تعدادی از کتابهای منتشرشده:
نام کتاب | نویسنده / مترجم | ناشر | تعداد صفحات | قیمت |
مجموعه الفبا به شعر کودکانه | شهرزاد همتی | هاویر | ۴۲ | ۱۲۰۰۰۰۰ |
فلش کارت سبزیجات | حمیدرضا بلوچ | دانشیار | ۷۰ | ۹۰۰۰۰۰ |
سی و دو دوست | نرگس محمدیهآزاد، مریم علیاری، مریم بزرگینژاد | شبنما | ۴۸ | ۱۴۵۰۰۰۰ |
بابا آمد (کتاب آبان) | مصطفی رحماندوست، مریم هاشمپور | پیدایش | ۲۴ | ۷۵۰۰۰۰ |
کتاب کار فارسی اول دبستان (ویژه کودکان با نیازهای خاص) | دیانا فرهت | پیشوک | ۵۶ | ۲۰۰۰۰۰۰ |
بازی خواندن و نوشتن | فرزانه قدسی گرده | نسل روشن | ۹۰ | ۱۴۵۰۰۰۰ |
فارسی آبنباتی | منیژهالسادات حسینیقورتانی |
مشاهیر فردا | ۱۶۸ | ۱۵۰۰۰۰۰ |
آموزش زبان خلجی برای کودکان: به فرزندان خود زبان مادری بیاموزیم | علیاصغر جمراسی | دولت علم | ۱۱۸ | - |
آموزش متضادها | سوگل ساداتمیر | برکه آبی | ۱۸ | ۳۶۰۰۰۰ |
Sobhan language alphabet book | گروه زبان موسسه آموزش زبان سبحان | کنکاش | ۶۶ | ۱۳۰۰۰۰۰ |
Speaking time ۱ | سجاد حسنی | آفتاب اندیشه | ۱۱۶ | ۲۵۰۰۰۰۰ |
Play, sing, learn grow together | مریم مشهدی | رهنما پرتو دانش | ۳۲ | ۱۲۰۰۰۰۰ |
الفبای زبان فرانسوی برای کودکان | سعید غزنویبیرامی | پیک آذرسحر | ۳۰ | ۴۵۰۰۰۰ |
فارسی چهارم دبستان: کتاب کار و تمرین | فاطمه نادریکیا | پرتقال | ۶۰ | ۱۲۶۰۰۰۰ |
مسواک سوسک ما کو؟ (کتاب هفتهی اول دی) | مصطفی رحماندوست، مریم هاشمپور | پیدایش | ۲۴ | ۷۵۰۰۰۰ |
با کدوم ض بود؟؟؟؟ (۱) مطابق با کتاب فارسی اول دبستان: تقویت دیکته نویسی، آموزش مهارت تشخیص حروف چهار شکلی | الهام تمجیدتاش | مکتب اسنوند | ۳۶ | - |
تابستانه اولیها: مرور پایه اول و آمادگی برای ورود به پایه دوم | گروه نویسندگان | چشمه آفرینش | ۱۰۰ | ۱۸۰۰۰۰۰ |
بخوان و پیدا کن پایهی ششم دبستان ۶ | گروه نویسندگان | گراد | ۱۶ | - |
Elemenopi ۲: with A.R. technology | مسعود هاشمی | کیمیاگران سپاهان | ۱۲۲ | - |
تو جیرجیرکی؟ (کتاب هفتهی اول بهمن) | مصطفی رحماندوست، مریم هاشمپور | پیدایش | ۲۴ | ۷۵۰۰۰۰ |
معرفی نمونهای از آثار منتشرشده:
«سی و دو دوست»
کتاب «سی و دو دوست» روایت زندگی سهیل، پسربچهای ۶ساله است که بهتازگی به کلاس اول رفته و در تلاش است با دنیای جدید مدرسه و یادگیری آشنا شود.
در ابتدای داستان، سهیل با احساسات متناقضی مواجه است؛ او از مدرسه و قوانین آن ناراضی بوده و به دنبال بهانههایی برای فرار از یادگیری میگردد؛ اما مادر سهیل با صبوری و محبت سعی میکند او را با اهمیت یادگیری و دوستی با کتابها آشنا سازد. این گفتوگو بین مادر و پسر، چالشهای یادگیری در سنین پایین و اهمیت ارتباط عاطفی و حمایت والدین را به تصویر میکشد.
در بخشی از متن این کتاب میخوانیم:
«سهیل با عصبانیت وارد خانه میشود و روپوش و کیف مدرسهاش را به گوشهای پرت میکند. مادر با ناراحتی لباس سهیل را از سر راه برمیدارد و بر روی چوبلباسی آویزان میکند و به سهیل میگوید: «سهیل جان، بداخلاقی نکن. مگر فردا نمیخواهند به تو جایزه بدهند؟ به نظرت جایزهات چیست، عزیزم؟»
سهیل پاسخ میدهد: «من نه جایزه میخواهم و نه دیگر به مدرسه میروم. کی گفته همه باید باسواد شوند؟»
مادر میگوید: «فکر کنم چون تو پسر باهوش و باادبی هستی، میخواهند به تو جایزه بدهند. شاید یک قطار باشد، یا شاید هم یک دفتر نقاشی و مدادرنگی!» اما سهیل به حرفهای مادرش توجهی نمیکند و به اتاقش میرود و مشغول بازی با اسباببازیهایش میشود و میگوید: «اصلاً جایزه نمیخواهم، مدرسه هم نمیروم و میمانم خانه تا بازی کنم.»
مادر سهیل میگوید: «مگر نمیخواستی باسواد شوی؟ خواندن و نوشتن یاد بگیری؟ مگر نگفتی میخواهم بتوانم کتابهای خودم را بخوانم؟» مادر به سمت قفسه کتابها میرود و میگوید: «مثلاً این کتاب را ببین، اسمش (شهر الفبا) است. گوش کن ببین داخلش چه نوشته:
اینجا که شهری زیباست
همان شهر الفباست
شهر قصه و بازی
زبان خوب فارسی
سهیل جان، تو در این کتاب یک عالمه شعرهای قشنگ خواهی یافت. ببین، در کتابخانه کلی کتاب قشنگ و شنیدنی هست که برایت نخواندهام. آیا دوست نداری خودت اینها را بخوانی؟ ببین چه کتاب قشنگی است! این شعر را الان از این کتاب برایت خواندم.» سهیل رو به مادر کرد و گفت: «میشود بقیه شعرش را هم برایم بخوانی؟» مادر گفت: «اگر خواندن و نوشتن یاد بگیری، این کتاب برایت یک دوست خوب خواهد شد و بعد میتوانی بهراحتی کلی کتاب و شعر بخوانی. این کتاب خیلی قدیمی است. من هم وقتی به اندازه تو بودم، مادرم شعرهایش را برایم میخواند. بعد که خواندن و نوشتن یاد گرفتم، خودم کل کتاب را خواندم و دوستان خوبی پیدا کردم.» سهیل کتاب را از مادرش گرفت و مشغول ورق زدن کتاب شد و گفت: «مامان، اینها همانی هستند که خانم معلم دارند به ما یاد میدهند. من اینها را میشناسم. به آنها میگویند حروف الفبا!» مادر گفت: «آره عزیزم، درست است. اینها حروف الفبا هستند.»
اطلاعات بیشتر:
نشر شبنما، کتاب «سی و دو دوست» به قلم نرگس محمدیه آزاد، مریم علیاری و مریم بزرگینژاد را در ۴۸ صفحه و بهای ۱۴۵ هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما